Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukturen
29. februar 2012 kl. 12:00 Av Ove Narvesen
- Avinor legger opp til omfattende investeringer i neste NTP-periode, både for å øke kapasiteten og for å tilrettelegge for en framtidsrettet lufthavnstruktur i hele landet, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor. Avinor vil i planperioden gjennomføre et omfattende investeringsløft på i alt 24 milliarder kroner i hele lufthavnnettet og i flysikringstjenesten.
- Luftfarten står foran det største investeringsløftet siden Oslo lufthavn, Gardermoen ble bygd, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor.
Små og store lufthavner i distriktsnorge vedlikeholdes og oppgraderes. Ny terminal på Bergen lufthavn, Flesland skal være klar i 2016 og utvidelsen av Oslo lufthavn, Gardermoen, med terminal to, skal være ferdig i 2017. Stavanger lufthavn, Sola og Trondheim lufthavn, Værnes blir også betydelig oppgradert. Den nye europeiske luftromsorganiseringen krever store investeringer innen flysikringstjenesten.
– I løpet av denne NTP-perioden må det også tas beslutning om tredje rullebane på Oslo lufthavn, Gardermoen og andre rullebane på Bergen lufthavn, Flesland, sier Falk-Petersen.
Ny lufthavnstruktur Dash 8-flyet, det mest vanlig på lokalnettet, fases trolig ut før 2030 og blir erstattet med nye flytyper som krever lengre rullebaner.
- Dette vil kunne framtvinge endringer i lufthavnstrukturen eller overgang til mindre flytyper, sier Falk-Petersen.
Avinor har analysert terrengforhold, de økonomiske konsekvensene og trafikkgrunnlaget. I samarbeid med Statens vegvesen har vi også sett på effekten av nye vegløsninger.
Anbefaler nye lufthavner på Helgeland og i Lofoten Avinors analyser konkluderer med at det på 19 av 23 lokale lufthavner med rullebaner på mellom 800 og 1000 meter ikke kan anbefales baneforlengelse. Det vises til henholdsvis terrengforhold, trafikkgrunnlag og reisetid til nabolufthavn.
- Vi anbefaler at det bygges én ny lufthavn i henholdsvis Lofoten (Gimsøy) og på Helgeland (Polarsirkelen) som kan trafikkeres av større fly, sier Dag Falk-Petersen.
Han understreker at dette forutsetter nedleggelse av Mosjøen lufthavn, Kjærstad og Mo i Rana lufthavn, Røssvoll på Helgeland, kombinert med forlengelse av rullebanen på Sandnessjøen til 1199 meter. I Lofoten forutsettes det at Svolvær lufthavn og Leknes lufthavn legges ned. I Vesterålen anbefaler Avinor å forlenge Stokmarknes lufthavn til 1199 meter.
Ingen endringer foreslått i Finnmark og på Vestlandet For Vest-Finnmark foreslås det å ruste opp vegene inn mot Alta lufthavn, mens luftfartsbehovet som følger av eventuell framtidig olje- og gassutvinning utredes videre.
– Det er helt avgjørende å sørge for at Hammerfest får et godt og framtidsrettet flytilbud. Men de forslagene som så langt er lagt fram vil ikke dekke behovene, sier Dag Falk-Petersen.
Han varsler ny utredning i løpet av året. Det er også foreslått en ny lufthavn i Kautokeino som Avinor ikke anbefaler, først og fremst fordi trafikkgrunnlaget er for lavt.
For Vestlandet foreslås ingen strukturendringer i denne omgang.
Fagernes lufthavn vurderes Fagernes lufthavn sin framtidige rolle anbefales vurdert i samråd med lokale myndigheter. Bakgrunnen er den lave tidsgevinsten ved å benytte fly i forhold til buss- og biltransport mellom Fagernes og det sentrale østlandsområdet, samt de svært høye tilskuddene per passasjer.
Ekstraordinær finansiering nødvendig Ingen av de to nye lufthavnene som anbefales er bedriftsøkonomisk lønnsomme. De vil kreve ekstraordinær finansiering utover Avinors rammer. Etablering av nye og større lufthavner er samfunnsmessig lønnsomt når dette kombineres med nedleggelse av to mindre lufthavner.
Små og store lufthavner i distriktsnorge vedlikeholdes og oppgraderes. Ny terminal på Bergen lufthavn, Flesland skal være klar i 2016 og utvidelsen av Oslo lufthavn, Gardermoen, med terminal to, skal være ferdig i 2017. Stavanger lufthavn, Sola og Trondheim lufthavn, Værnes blir også betydelig oppgradert. Den nye europeiske luftromsorganiseringen krever store investeringer innen flysikringstjenesten.
– I løpet av denne NTP-perioden må det også tas beslutning om tredje rullebane på Oslo lufthavn, Gardermoen og andre rullebane på Bergen lufthavn, Flesland, sier Falk-Petersen.
Ny lufthavnstruktur Dash 8-flyet, det mest vanlig på lokalnettet, fases trolig ut før 2030 og blir erstattet med nye flytyper som krever lengre rullebaner.
- Dette vil kunne framtvinge endringer i lufthavnstrukturen eller overgang til mindre flytyper, sier Falk-Petersen.
Avinor har analysert terrengforhold, de økonomiske konsekvensene og trafikkgrunnlaget. I samarbeid med Statens vegvesen har vi også sett på effekten av nye vegløsninger.
Anbefaler nye lufthavner på Helgeland og i Lofoten Avinors analyser konkluderer med at det på 19 av 23 lokale lufthavner med rullebaner på mellom 800 og 1000 meter ikke kan anbefales baneforlengelse. Det vises til henholdsvis terrengforhold, trafikkgrunnlag og reisetid til nabolufthavn.
- Vi anbefaler at det bygges én ny lufthavn i henholdsvis Lofoten (Gimsøy) og på Helgeland (Polarsirkelen) som kan trafikkeres av større fly, sier Dag Falk-Petersen.
Han understreker at dette forutsetter nedleggelse av Mosjøen lufthavn, Kjærstad og Mo i Rana lufthavn, Røssvoll på Helgeland, kombinert med forlengelse av rullebanen på Sandnessjøen til 1199 meter. I Lofoten forutsettes det at Svolvær lufthavn og Leknes lufthavn legges ned. I Vesterålen anbefaler Avinor å forlenge Stokmarknes lufthavn til 1199 meter.
Ingen endringer foreslått i Finnmark og på Vestlandet For Vest-Finnmark foreslås det å ruste opp vegene inn mot Alta lufthavn, mens luftfartsbehovet som følger av eventuell framtidig olje- og gassutvinning utredes videre.
– Det er helt avgjørende å sørge for at Hammerfest får et godt og framtidsrettet flytilbud. Men de forslagene som så langt er lagt fram vil ikke dekke behovene, sier Dag Falk-Petersen.
Han varsler ny utredning i løpet av året. Det er også foreslått en ny lufthavn i Kautokeino som Avinor ikke anbefaler, først og fremst fordi trafikkgrunnlaget er for lavt.
For Vestlandet foreslås ingen strukturendringer i denne omgang.
Fagernes lufthavn vurderes Fagernes lufthavn sin framtidige rolle anbefales vurdert i samråd med lokale myndigheter. Bakgrunnen er den lave tidsgevinsten ved å benytte fly i forhold til buss- og biltransport mellom Fagernes og det sentrale østlandsområdet, samt de svært høye tilskuddene per passasjer.
Ekstraordinær finansiering nødvendig Ingen av de to nye lufthavnene som anbefales er bedriftsøkonomisk lønnsomme. De vil kreve ekstraordinær finansiering utover Avinors rammer. Etablering av nye og større lufthavner er samfunnsmessig lønnsomt når dette kombineres med nedleggelse av to mindre lufthavner.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.