Undertegnede hadde verv som tillitsvalgt på høyt nivå i Norsk Flygerforbund. Jeg fulgte lojalt deres Policies, men da jeg gikk av med pensjon og uttrykte ønske om å fortsette å fly utover 60, så ble jeg anklaget for kappevending. Jeg mente kun å hevde min rett slik Høyesterett nå har bestemt. At rettstilstanden har blitt rettferdig er vanskelig å svelge for Norsk Flygerforbund, selv om innlegget fra deres generalsekretær i dag er balansert:
60-GRENSEN HAR FALT!av Sigurd Løkholm , den 16. februar 2012
Høyesterett har endret rettstilstanden i Norge, ved å fastslå at aldersgrensen på 60 år i Helikopter Service er ulovlig. | |||
I september 2011 kom dommen fra EU-domstolen. Der ble Lufthansas aldersgrense på 60 år kjent ulovlig. Norske regler om aldersdiskriminering bygger på EU-retten, og Høyesterett har nå avsagt dom i tråd med Lufthansa-avgjørelsen. Avgjørelsen var ikke uventet, og vil nok kunne få betydning for mange arbeidstakergrupper i Norge. Det er ikke lenger adgang for arbeidslivets parter å avtale lavere aldersgrenser enn myndighetenes yttergrense hva gjelder sertifikat. Dommen får ikke innvirkning på selskaper som opererer med kun én pilot, da bestemmelsene krever at det skal være minst én pilot under 60 i cockpit. Dommen får heller ikke innvirkning på retten til å avtale en pensjonsalder som er lavere enn sertifikatgrensene. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.