Siste fra Avinor:
Værnes i vinden
3. februar 2012 kl. 13:45 Av Sindre Ånonsen
800 millioner kroner skal gi Trondheim lufthavn, Værnes, kapasiteten til å håndtere 5 millioner årlige passasjerer. - Allerede før årsskiftet regner vi med å passere 4 millioner, sier lufthavnsjef Lasse Bardal.
I 2011 havnet resultatet hårfint under 4 millioner passasjerer, men prognosene tilsier at et nytt rundt milliontall kan markeres allerede før julelysene tennes i år.
Mye kapasitet for pengene Oppunder 9000 nye kvadratmeter bygningsmasse skal reises. Dette igjen er fordelt på utvidelser av innlands- og utlandsterminal, energisentral basert på sjøvann, tre nye flybruer, nytt bagasjesystem og ny sikkerhetskontroll. Utenfor terminalen etableres det 6 nye flyoppstillingsplasser, nye lys- og sikkerhetsområder og tiltak på taxe- og rullebanen.
-Selve terminalutvidelsen koster noe over 300 millioner, og vi får mye kapasitet for pengene, slår Bardal fast.
Han viser til at det er valgt gode men rimelige løsninger både arkitektonisk og materialmessig.
-Flyselskapene har vært med og kommet med gode innspill i hele planleggingsprosessen. Dette er et i høyeste grad et samarbeidsprosjekt, legger lufthavnsjefen til.
Dobler bagasjekapasiteten En av de viktigste investeringene er det nye bagasjesystemet. Dagens bagasjesystem har en kapasitet på 1200 kolli i timen, mens det nye vil gi opp mot 2000.
-God bagasjekapasitet er et suksesskriterium for en lufthavn, sier Bardal.
Samarbeider med jernbanen Blant arbeidene som også pågår ved lufthavnen, er byggingen av en ny kulvert over det nye dobbeltsporet til jernbanen og en ny jernbanestasjon. Her samarbeider Avinor og Jernbaneverket.
-Etter hvert regner vi med at 10 prosent av alle reisene til og fra Trondheim lufthavn vi gå med tog, opplyser Avinors utbyggingssjef, Bård Sandberg.
Trondheim lufthavn, Værnes, har i dag en kollektivandel på 55 prosent.
Videre utbygging Det meste av utbyggingen på Værnes vil står ferdig i løpet av 2013, men det foreløpig siste byggetrinnet på utlandsterminalen vil bli fullført ved årsskiftet 2013/14. Og det stopper neppe der. Det forventes fortsatt høy trafikkvekst i årene framover, særlig på utland. Lufthavnen er derfor forberedt på utvidelser som skal kunne håndtere mer enn 5 millioner passasjerer til og fra Trondheim lufthavn, Værnes.
-Med den utformingen lufthavnen har i dag, lar det seg greit gjøre å forlenge både utlands- og innlandsterminalen for å møte trafikkveksten, sier Bardal.
Strenge miljøkrav Trondheim lufthavn, Værnes, er blant de tre lufthavnene i Norge som er tatt opp i programmet Airport Carbon Accreditation i regi av ACI Europe (Airports Council International). Det forplikter.
-Vi stiller strenge krav til entreprenører og samarbeidspartnere i byggeprosessen for å gjennomføre arbeidene så energieffektivt som mulig, sier Bardal.
Han viser ellers til at Avinor og luftfartsbransjen har estimert utslippene som den framtidige trafikkveksten i Norge vil generere i rapporten «Bærekraftig og samfunnsnyttig luftfart». Her beskrives det også tiltak for å redusere utslippene.
Den sivile flytrafikken står i dag for cirka 2 prosent av de menneskeskapte klimautslippene i Norge.
Mye kapasitet for pengene Oppunder 9000 nye kvadratmeter bygningsmasse skal reises. Dette igjen er fordelt på utvidelser av innlands- og utlandsterminal, energisentral basert på sjøvann, tre nye flybruer, nytt bagasjesystem og ny sikkerhetskontroll. Utenfor terminalen etableres det 6 nye flyoppstillingsplasser, nye lys- og sikkerhetsområder og tiltak på taxe- og rullebanen.
-Selve terminalutvidelsen koster noe over 300 millioner, og vi får mye kapasitet for pengene, slår Bardal fast.
Han viser til at det er valgt gode men rimelige løsninger både arkitektonisk og materialmessig.
-Flyselskapene har vært med og kommet med gode innspill i hele planleggingsprosessen. Dette er et i høyeste grad et samarbeidsprosjekt, legger lufthavnsjefen til.
Dobler bagasjekapasiteten En av de viktigste investeringene er det nye bagasjesystemet. Dagens bagasjesystem har en kapasitet på 1200 kolli i timen, mens det nye vil gi opp mot 2000.
-God bagasjekapasitet er et suksesskriterium for en lufthavn, sier Bardal.
Samarbeider med jernbanen Blant arbeidene som også pågår ved lufthavnen, er byggingen av en ny kulvert over det nye dobbeltsporet til jernbanen og en ny jernbanestasjon. Her samarbeider Avinor og Jernbaneverket.
-Etter hvert regner vi med at 10 prosent av alle reisene til og fra Trondheim lufthavn vi gå med tog, opplyser Avinors utbyggingssjef, Bård Sandberg.
Trondheim lufthavn, Værnes, har i dag en kollektivandel på 55 prosent.
Videre utbygging Det meste av utbyggingen på Værnes vil står ferdig i løpet av 2013, men det foreløpig siste byggetrinnet på utlandsterminalen vil bli fullført ved årsskiftet 2013/14. Og det stopper neppe der. Det forventes fortsatt høy trafikkvekst i årene framover, særlig på utland. Lufthavnen er derfor forberedt på utvidelser som skal kunne håndtere mer enn 5 millioner passasjerer til og fra Trondheim lufthavn, Værnes.
-Med den utformingen lufthavnen har i dag, lar det seg greit gjøre å forlenge både utlands- og innlandsterminalen for å møte trafikkveksten, sier Bardal.
Strenge miljøkrav Trondheim lufthavn, Værnes, er blant de tre lufthavnene i Norge som er tatt opp i programmet Airport Carbon Accreditation i regi av ACI Europe (Airports Council International). Det forplikter.
-Vi stiller strenge krav til entreprenører og samarbeidspartnere i byggeprosessen for å gjennomføre arbeidene så energieffektivt som mulig, sier Bardal.
Han viser ellers til at Avinor og luftfartsbransjen har estimert utslippene som den framtidige trafikkveksten i Norge vil generere i rapporten «Bærekraftig og samfunnsnyttig luftfart». Her beskrives det også tiltak for å redusere utslippene.
Den sivile flytrafikken står i dag for cirka 2 prosent av de menneskeskapte klimautslippene i Norge.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.