Motorvansker stoppet Sea King-utrykning
Sea King-helikopteret på redningsberedskap på Sola måtte mandag melde pass til et større ambulanseoppdrag på Europavei 134 ved Haukeli-tunnelen fordi helikoptermotorene nektet å starte.
Publisert: Oppdatert:
Avdelingsdirektør Jarle D. Øversveen ved Hovedredningssentralen Sør-Norge på Sola opplyser til Aftenbladet at det hender fra tid til annen at motorene svikter på redningshelikoptrene. I det aktuelle tilfellet mandag skjedde motorstansen samtidig som reservehelikoptret sto til vedlikehold og ikke kunne brukes.
- For Hovedredningssentralen er dette en situasjon vi har sterkt fokus på. Teknikk kan svikte og ikke minst når materiellet eldres som på de nær 40 år gamle Sea King-helikoptrene, fortsetter Øversveen.
Han understreker at Hovedredningssentralen følger den operative driften nøye. Rapporter skal skrives om tekniske avvik som skjer med maskinene og i hvert enkelt tilfelle sendes videre til Justisdepartementet.
Avdelingsdirektøren sier at selv om helikoptrene er gamle skal de fortsatt være i drift i norsk redningstjeneste i mange år framover. Å ha kontroll på mulige tekniske problemer blir en stor utfordring i årene framover.
- Det er ikke å skjule at jeg har stor beundring for det tekniske personellet i 330. skvadron. Folkene klarer stadig å holde de eldre helikoptrene i operativ stand, påpeker avdelingsdirektør Øversveen.
Det ble derfor besluttet å sende den bedre utstyrte Sea King-maskinen fra Sola. Da helikoptret skulle starte viste det seg umulig å få liv i motorene.
Reservedeler måtte erstatte de ødelagte motordelene. Arbeidet tok en halv time.
Deretter kunne Sea King-maskinen lette med kurs for Haukeli-tunnelen. I mellomtiden var det kommet to-tre ambulanser til ulykkesstedet.
Også Norsk Luftambulanse fra Bergen hadde nådd fram til de skadde. Redningshelikoptret fra Sola ble derfor bedt om å gjøre vendereis.
Han opplyser at Hovedredningssentralene i løpet av 2011 mottok til sammen 4691 henvendelser hvor folk var i nød og trengte hjelp. I 1005 tilfeller ble Sea King-helikoptrene kalt ut.
- I bare 18 av disse henvendelsene var redningshelikoptrene ikke tilgjengelige. Ikke i noen tilfeller gikk helikoptermangelen ut over beredskapen, sier Stein Solberg.
Han betegner startvanskene som et relativt kjent problem. - Vanskene har oppstått med visse mellomrom i de 19 årene jeg har fløyet Sea King, sier Jomaas.
I avdelingen på Sola klarer vi å holde 99,1 prosents beredskap. Det er nesten likt med Norsk Luftambulanse ved Universitetssjukehuset i Stavanger hvor beredskapen er 99,2 prosent, understreker avdelingssjefen.
- For Hovedredningssentralen er dette en situasjon vi har sterkt fokus på. Teknikk kan svikte og ikke minst når materiellet eldres som på de nær 40 år gamle Sea King-helikoptrene, fortsetter Øversveen.
Han understreker at Hovedredningssentralen følger den operative driften nøye. Rapporter skal skrives om tekniske avvik som skjer med maskinene og i hvert enkelt tilfelle sendes videre til Justisdepartementet.
Avdelingsdirektøren sier at selv om helikoptrene er gamle skal de fortsatt være i drift i norsk redningstjeneste i mange år framover. Å ha kontroll på mulige tekniske problemer blir en stor utfordring i årene framover.
- Det er ikke å skjule at jeg har stor beundring for det tekniske personellet i 330. skvadron. Folkene klarer stadig å holde de eldre helikoptrene i operativ stand, påpeker avdelingsdirektør Øversveen.
Trafikkulykke
Redningsinspektør Stein Solberg ved redningssentralen på Sola sier det var en trafikkulykke med fire-fem skadde personer som var årsaken til at Sea King-helikoptret på Sola ble alarmert. Været var dårlig ved Haukeli. Luftambulansen i Bergen kunne ikke fly under de rådende forholdene. I Stavanger hadde maskinen teknisk svikt.Det ble derfor besluttet å sende den bedre utstyrte Sea King-maskinen fra Sola. Da helikoptret skulle starte viste det seg umulig å få liv i motorene.
Reservedeler måtte erstatte de ødelagte motordelene. Arbeidet tok en halv time.
Deretter kunne Sea King-maskinen lette med kurs for Haukeli-tunnelen. I mellomtiden var det kommet to-tre ambulanser til ulykkesstedet.
Også Norsk Luftambulanse fra Bergen hadde nådd fram til de skadde. Redningshelikoptret fra Sola ble derfor bedt om å gjøre vendereis.
Ingen følger
Redningsinspektør Solberg sier det er lettere å skaffe alternative hjelpemidler til nødstedte over land enn ute på havet. Forsinkelsen på maskinen fra Sola ble derfor uten alvorlige følger.Han opplyser at Hovedredningssentralene i løpet av 2011 mottok til sammen 4691 henvendelser hvor folk var i nød og trengte hjelp. I 1005 tilfeller ble Sea King-helikoptrene kalt ut.
- I bare 18 av disse henvendelsene var redningshelikoptrene ikke tilgjengelige. Ikke i noen tilfeller gikk helikoptermangelen ut over beredskapen, sier Stein Solberg.
Neppe trend
Major Fredrik Jomaas som er avdelingssjef for 330. skvadron på Sola sier det er intet som tyder på at startproblemene for Sea King er en trend som viser økende tendens. Hendelsen mandag betegner han som en tilfeldighet hvor motorstansen skjedde samtidig som det andre helikoptret sto til ettersyn.Han betegner startvanskene som et relativt kjent problem. - Vanskene har oppstått med visse mellomrom i de 19 årene jeg har fløyet Sea King, sier Jomaas.
I avdelingen på Sola klarer vi å holde 99,1 prosents beredskap. Det er nesten likt med Norsk Luftambulanse ved Universitetssjukehuset i Stavanger hvor beredskapen er 99,2 prosent, understreker avdelingssjefen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.