av Aleksander Wasland , den 18. januar 2012
EUs luftfartsorganisasjon, EASA, har nå presentert andre utkast til nye arbeids- og hviletidsbestemmelser for flygere. På tross av at forslaget innebærer enkelte viktige forbedringer fra det opprinnelige, mener Norsk Flygerforbund at det fortsatt er en lang vei å gå før reglene er fullt ut forsvarlige. – Vi kommer ikke til å gi oss før vi har et regelverk som er fullt ut på linje med de vitenskapelige anbefalinger, sier NFs leder Aleksander Wasland. | |||
Vi har spesielt rettet vår oppmerksomhet mot helhetsbelastningen i regelverket samt det faktum at de skandinaviske særbestemmelsene vil forsvinne når EASA Part FTL blir innført. Det er derfor gledelig at vårt hovedpunkt om landingsbegrensninger er tatt med i det nye utkastet. Dette betyr i praksis at man fortsetter ”å telle ned” etter 6. landing. ”Nedtellingen” er maksimert til 9 timer, hvilket i praksis egentlig betyr en videreføring av dagens norske bestemmelser. I tillegg har man valgt å beholde dagens 13 timers grense og ikke øke til 14, slik man kunne fryktet. EASA velger også å innføre en 14 dagers begrensing på 110 timer. NF mener det prinsipielle i en slik grense er positivt, men vi er meget kritisk til at begrensingen er så liberal som 110 timer. I praksis vil en slik regel derfor få svært liten effekt. Når det gjelder helheten i regelverket er det dessverre enda et stykke vei å gå. - Det har vært forsket mye på hva som vil være en forsvarlig arbeidsbelastning for å garantere seg mot fatigue. Likevel velger EASA å se bort fra vitenskapelige anbefalinger, sier NFs leder Aleksander Wasland. Særlig på områdene standby og nattarbeid er det foreslåtte regelverket overhodet ikke akseptabelt, sier Wasland. Det har vært mye bråk rundt de nye reglene, og det kom inn 50 000 høringsinnspill. Det har derfor vært knyttet stor spenning til om EASA faktisk ville gjøre noe med sitt opprinnelige forslag. På tross av at de foreslåtte reglene på enkelte områder er forbedret, har utkastet fortsatt store mangler. NF vil fortsette sin knallharde kamp både nasjonalt og gjennom ECA. Sjekk video her: http://www.dead-tired.eu/videos-home - EASA utpekte tre eksperter som skulle evaluere reglene i et vitenskapelig perspektiv. Dessverre ser det ut som om EASA ignorerer deres innspill, noe som kan påvirke flysikkerheten, sier generalsekretær i European Cockpit Association, Philip von Scoppentau. NFs FTL eksperter Ole Rød og Tom Heradstveit arbeider nå hardt med detaljene og vi kommer tilbake med mer info etter hvert som vi får tid til å gå gjennom de foreslåtte reglene. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.