onsdag 1. februar 2012

Flyoperativt Forum tar opp flygeransettelser i Norwegian


Nye flygere i Norwegian tilbys kritikkverdige arbeidsforhold, mener Norsk Flygerforbund. Dette bildet er tatt ved en tidligere anledning.
FOTO: Jon Ingemundsen

Flygere reagerer mot Norwegian

Norsk Flygerforbund vurderer å be Luftfartstilsynet heve minimumsnivået på 250 flytimer for trafikkflygere som arbeider i norske eller norskregistrerte flyselskap for å unngå utnyttelse av ferske piloter.
- Bakgrunnen for kravet er arbeidsvilkårene som for tiden tilbys innleide piloter fra utlandet som skal jobbe i lavprisselskapet Norwegian. De fleste av leiefolkene er unge og uerfarne piloter med minimal flyerfaring, opplyser styreleder Aleksander Wasland i Norsk Flygerforbund, til Aftenbladet.
Lederen av Flygerforbundet synes det er positivt at et norsk flyselskap som Norwegian foretar en kjempebestilling av opptil 222 nye fly av typene Boeing 737 Max8 og Airbus A320neo. I Flygerforbundet reageres det likevel på arbeidsvilkårene Norwegian tilbyr selskapets ferskeste piloter. De fleste av disse får ikke fast ansettelse i flyselskapet, men leies på halvårlige eller årlige arbeidskontrakter fra utleie- eller vikarbyråer i utlandet.

Opptaksprøver

Tidligere har det vært vanlig blant flyselskaper å ansette nye flygere ved seleksjonsmetode gjennom opptaksprøver. Norwegian har den siste tiden begynt å hyre inn ferske piloter uten å sette andre vilkår enn at søkeren har gyldig trafikkflygersertifikat. Minimumskravet for et slikt sertifikat er 250 flytimer. Dyktigheten til arbeidssøkeren blir ikke vurdert.
- I Flygerforbundet reagerer vi på at Norwegian tar inn flygende personell uten å benytte seg av seleksjon. Slike opptaksprøver har hittil vært en sikkerhetsgaranti for flyselskapene for å få de beste folkene til ledige jobber, fortsetter styreleder Wasland.
Han synes den nye framgangsmåten er betenkelig. Det rettes også voksende kritikk mot Norwegian ved at de dekker veksten i selskapet ved å leie ferske piloter fra Norge og Danmark via vikarbyrå i Estland og Isle of Man.

Tilbys lønn

De nye pilotene hyres som styrmenn. De blir ikke ansatt i Norwegian, men i utleiebyrået hvor de kommer fra. I kontraktsperioden tilbys de bare lønn. Forsikring, pensjon og arbeidsrettigheter må de sørge for selv.
I følge Aleksander Wasland er det ingen problemer å hente folk til flygerjobber tross beskjedne betingelser. Unge piloter med ferske sertifikater og typegodkjenning på Boeing 737 jobber nesten gratis for å tjene opp mer flytid og beholde sine godkjente papirer.
I flygeryrket kreves det gjennomført et visst antall flytimer hvert halvår for å beholde sertifikatene. I motsatt fall går gyldigheten ut og papirer til hundretusenvis av kroner går tapt.
Lederen i Flygerforbundet vil ikke si at sikkerheten er truet i Norwegian, men han legger ikke skjul på at han er betenkt over lønns- og arbeidsutviklingen i selskapet. Etter deres oppfatning nærmer nordmennene seg de samme omdiskuterte ansettelsesforhold som det konkurrerende lavprisselskapet Ryanair.

Kjos må dokumentere

Også i Norwegian pilotforening krever medlemmene at innleide piloter fra utlandet skal ha lovlige arbeidsvilkår. Alf Hansen som leder pilotforeningen sier til nettavisen E24 at situasjonen i Finland hvor flygere fra Estland følger estiske arbeidsregler og ikke finske, bekrefter påstanden. Toppsjef Bjørn Kjos i Norwegian blir bedt om å dokumentere at påstanden ikke holder mål.
I Norwegian sier informasjonssjef Åsa Larsson at de innleide pilotene er ansatt i bemanningsbyrå og ikke i Norwegian.
- Vi har sikret oss at kontraktene som inngås følger loven i det landet bemanningsbyrået hører hjemme, sier hun til E24.
Ifølge Luftfartstilsynet i Bodø følger Norge et felles europeisk regelverk om minstetid for gyldig trafikkflygersertifikat. Blir det aktuelt å endre minstekravet i Europa vil Norge følge etter, sier kommunikasjonsrådgiver Bjørn Erlandsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.