Vi reiser mer og lengre
26. juni 2012 kl. 07:54 av Sindre Ånonsen
I løpet av de siste to årene har flytrafikken fra Avinors
lufthavner økt med 19 prosent – og reisen går stadig oftere til destinasjoner
som New York, Bangkok og Dubai.
En reisevaneundersøkelse som Transportøkonomisk institutt har gjort på
oppdrag fra Avinor viser at andelen interkontinentale reiser utgjør 16 prosent
av den totale utlandstrafikken til og fra Avinors lufthavner, og New York er den
mest populære destinasjonen. I 2011 gikk det 210 000 reiser mellom Norge og New
York, og halvparten av trafikken går nå direkte fra Oslo med SAS og Continental,
mot kun en fjerdedel i 2009. Ellers har trafikken både til Bangkok og Dubai hatt
en sterk økning.
Norwegian størst på utland Reisevaneundersøkelsen viser at SAS fortsatt har de største markedsandelene på innlandsreiser med 46 prosent, men Norwegian kommer stadig nærmere med en markedsandel på 37 prosent og en vekst i perioden 2009-2011 på 18 prosent. Når det gjelder utlandstrafikken har Norwegian passert SAS etter en vekst på over 34 prosent i perioden 2009-2011, og selskapet har nå en markedsandel på 33 prosent mot SAS sine 31 prosent.
Av de tre største rutene er det Oslo-Stavanger som har hatt høyest årlig trafikkvekst med nesten 5 prosent årlig siden 2003 – mye relatert til olje- og gassvirksomhet.
Norwegian størst på utland Reisevaneundersøkelsen viser at SAS fortsatt har de største markedsandelene på innlandsreiser med 46 prosent, men Norwegian kommer stadig nærmere med en markedsandel på 37 prosent og en vekst i perioden 2009-2011 på 18 prosent. Når det gjelder utlandstrafikken har Norwegian passert SAS etter en vekst på over 34 prosent i perioden 2009-2011, og selskapet har nå en markedsandel på 33 prosent mot SAS sine 31 prosent.
Av de tre største rutene er det Oslo-Stavanger som har hatt høyest årlig trafikkvekst med nesten 5 prosent årlig siden 2003 – mye relatert til olje- og gassvirksomhet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.