To år etter AF447 og det dramatiske havariet med en A-330 hvor alle omkom, så var det en hendelse som på ny retter fokus mot flygernes treningsnivå. Den 22. juli 2011 var en Air France A-340-300 på vei fra Caracas til Paris i 35 000 fot. Også den fløy gjennom det midt-atlantiske konveksjonsbeltet med varierende vind og skymasser. Flygerne hadde satt værradaren på en range av 320NM mens selskapet krever en setting på 160 eller 80NM. Flygerne så ikke muligheten for vær som kunne skape vindendringer. Flyet traff et
gust og fikk
overspeed warning. Styrmannen som var
non-flying-pilot, koplet ut AFCS på stikka, dro som en reflekshandling i stikka i 6 sekunder og ga flyet en ROC på 5 700ft/min. opp til 38 150 fot. I intervju senere sier flygeren at han ikke husker denne handlingen. CVR var skrevet over også. Flygerne var ikke klar over at AFCS var koplet ut fordi varselet for dette ble dempet som en følge av samtidig
overspeed warning. Crewet hørte heller ikke
altitude deviation warning som kopler inn ved et avvik på 200 fot. I denne situasjonen valgte crewet forskjellige Mach settinger mens
pitch attitude økte..... Flygerne valgte Mach .93 idet flyet passerte 37 000 fot. Flygerne var ikke klar over hvor høyt de var kommet før i 38 000 fot med Mach .66 eller 226 kts. Da begynte flygerne å diskutere hvordan en skulle komme ned til 35 000 fot igjen. De vissste ikke at AFCS var koplet ut, ca. halvannet minutt etter decouple.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.