Gardermoen sikter mot 65 millioner passasjerer
Vil være på «Heathrow-nivå» i 2065.
Masterplan for Oslo Lufthavn 2012-2050
- Laget av OSL og Avinor på oppdrag fra Samferdselsdepartementet.
- I Nasjonal transportplan (NTP), har regjeringen fattet prinsippvedtak om å båndlegge en tredje rullebane.
- Det er ikke vedtatt hvilken rullebane som skal bygges, eller hva båndleggingsvedtak skal inneholde.
– I 2065 kan Gardermoen få like mye trafikk som Heathrow har i dag, sier Kjell-Arne Sakshaug til Teknisk Ukeblad.
Han er avdelingssjef for flyplassutvikling på Oslo Lufthavn (OSL), som nettopp har sluttført OSL Masterplan 2012-50.
Les også: Se hvordan Gardermoen blir ny
I dag har OSL en årlig kapasitet på 21 millioner passasjerer, og man tror dette tallet vokser til 28 millioner i 2020. Sakshaug understreker at prognosene er usikre.
OSL har vurdert tre alternativer for en tredje rullebane.
– Vi har vurdert et nordre alternativ, som vi ikke fant teknisk mulig. Når det gjelder det vestre alternativet, er det blant annet 17 flotte gårder i veien, men også dårlig grunn, noe som betyr store kostnader ved masseutskiftning, betongpeling og kalkpeling. Rambøll har regnet ut at man må fjerne ti millioner kubikkmeter masse.
OSL endte med å anbefale Alternativ Øst av kapasitets- og kostnadsgrunner.
Les også: – Vi skal fly langt fryktelig billig
– I senere byggetrinn, 2035-2040, må vi ha en people mover under banen og ut mellom dagens østre rullebane og en ny rullebane. Der vil det være plass til en remote concourse, altså en frittstående pir med flyoppstillingsplasser på begge sider som kan bygges ut trinnvis. I planen vår ligger full utvikling frem til 2065-2070, så vi er godt forbi 2050 når det gjelder å se på maksimal mulig kapasitet.
Sakshaug tror OSL kan klare omkring 65 millioner passasjerer på tre parallelle rullebaner.
Les også: Vingefeil koster to milliarder
Sakshaug sier at OSL av flere årsaker aldri kan nå mer enn 7-8 timer med sammenhengene peak, men med tre rullebaner anslår han at man likevel når 65 millioner passasjerer.
– Vi har en stor topp om morgenen, og to ettermiddagstopper. I regnestykket vårt ligger det at vi skal komme opp i 5-6 topper.
Ifølge Sakshaug hadde München 17 millioner passasjerer i 1992, og passerte 35 millioner i 2010. Imidlertid har en tredje rullebane uteblitt både i München og i London. München begynner å bygge ny rullebane neste år.
– Heathrow fikk grønt lys for en tredje rullebane, men så kom en ny regjering som sa nei til planene. Nå snakker de om en helt ny flyplass utenfor London ved utløpet på Themsen.
Les også: Nytt vingedesign skal spare drivstoff
– Nei, men vi har gjort noen forenklede kostnadsberegninger på 14,5-17,5 milliarder for første byggetrinn og en tredje bane. Vinterdriften kan forårsake at en tredje rullebane kommer før 2030, for vi kan ikke bygge ut avisingplattformene i det uendelige. Det avgjørende er antall fly vi greier å sende ut.
Sakshaug sier at det må være en balanse mellom banekapasitet og avisingkapasitet.
– Hvis OSL kommer opp på 85 flybevegelser per time på vinterdrift, må man stenge en bane i 15 minutter, og da kan det være godt å ha tredje bane. Hvis ikke blir det mange forsinkelser som forplanter seg i systemet, sier Sakshaug til Teknisk Ukeblad.
Nå sender Samferdselsdepartementet masterplanen ut på høring som trolig tar 3-4 måneder. OSL venter spent på båndleggingsvedtak.
Han er avdelingssjef for flyplassutvikling på Oslo Lufthavn (OSL), som nettopp har sluttført OSL Masterplan 2012-50.
Les også: Se hvordan Gardermoen blir ny
Ny rullebane i 2030
– Det grunnleggende elementet er en tredje rullebane. Vi forventer behov for en ny rullebane rundt 2030, og kanskje før, hvis prognosene fra Transportøkonomisk institutt stemmer.I dag har OSL en årlig kapasitet på 21 millioner passasjerer, og man tror dette tallet vokser til 28 millioner i 2020. Sakshaug understreker at prognosene er usikre.
OSL har vurdert tre alternativer for en tredje rullebane.
– Vi har vurdert et nordre alternativ, som vi ikke fant teknisk mulig. Når det gjelder det vestre alternativet, er det blant annet 17 flotte gårder i veien, men også dårlig grunn, noe som betyr store kostnader ved masseutskiftning, betongpeling og kalkpeling. Rambøll har regnet ut at man må fjerne ti millioner kubikkmeter masse.
OSL endte med å anbefale Alternativ Øst av kapasitets- og kostnadsgrunner.
Les også: – Vi skal fly langt fryktelig billig
Planlegger mot 2070
For tiden bygger OSL blant annet nye takseveier, og utvider terminalbygget med Sentralbygning vest og den nye Pir nord.– I senere byggetrinn, 2035-2040, må vi ha en people mover under banen og ut mellom dagens østre rullebane og en ny rullebane. Der vil det være plass til en remote concourse, altså en frittstående pir med flyoppstillingsplasser på begge sider som kan bygges ut trinnvis. I planen vår ligger full utvikling frem til 2065-2070, så vi er godt forbi 2050 når det gjelder å se på maksimal mulig kapasitet.
Sakshaug tror OSL kan klare omkring 65 millioner passasjerer på tre parallelle rullebaner.
Les også: Vingefeil koster to milliarder
London og München på vent
– Heathrow ligger på 65 millioner passasjerer i dag, men forskjellen på oss og Heathrow er at Heathrow har 165 passasjerer i snitt per fly, og en 15 timers sammenhengene peak. De har altså 15 timer hvor de kjører 85 flybevegelser hver eneste time. Det vil vi aldri få, fordi vi har ikke 10 millioner mennesker i Oslo-området. Dessuten har OSL under 95 passasjerer per fly.Sakshaug sier at OSL av flere årsaker aldri kan nå mer enn 7-8 timer med sammenhengene peak, men med tre rullebaner anslår han at man likevel når 65 millioner passasjerer.
– Vi har en stor topp om morgenen, og to ettermiddagstopper. I regnestykket vårt ligger det at vi skal komme opp i 5-6 topper.
Ifølge Sakshaug hadde München 17 millioner passasjerer i 1992, og passerte 35 millioner i 2010. Imidlertid har en tredje rullebane uteblitt både i München og i London. München begynner å bygge ny rullebane neste år.
– Heathrow fikk grønt lys for en tredje rullebane, men så kom en ny regjering som sa nei til planene. Nå snakker de om en helt ny flyplass utenfor London ved utløpet på Themsen.
Les også: Nytt vingedesign skal spare drivstoff
17,5 milliarder
– Har OSL gjort noen overslag på byggekostnader frem til 2070?– Nei, men vi har gjort noen forenklede kostnadsberegninger på 14,5-17,5 milliarder for første byggetrinn og en tredje bane. Vinterdriften kan forårsake at en tredje rullebane kommer før 2030, for vi kan ikke bygge ut avisingplattformene i det uendelige. Det avgjørende er antall fly vi greier å sende ut.
Sakshaug sier at det må være en balanse mellom banekapasitet og avisingkapasitet.
– Hvis OSL kommer opp på 85 flybevegelser per time på vinterdrift, må man stenge en bane i 15 minutter, og da kan det være godt å ha tredje bane. Hvis ikke blir det mange forsinkelser som forplanter seg i systemet, sier Sakshaug til Teknisk Ukeblad.
Nå sender Samferdselsdepartementet masterplanen ut på høring som trolig tar 3-4 måneder. OSL venter spent på båndleggingsvedtak.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.