12. desember 2012 kl. 10:20 av Kristian Løksa
I tiden framover vil piloter som lander på Værøy
helikopterhavn få detaljert informasjon om trafikk, vær og landingsforhold fra
en AFIS-fullmektig i Bodø.
Siste uken i november startet Avinor testing av fjernstyrt tårn på Værøy
Helikopterhav. Her er det montert 14 HD-kameraer, zoom-kamera, IR-kamera og
mikrofoner på en mast ved helikopterhavnen. Herfra overføres signalene til en
AFIS-arbeidsposisjon lokalisert på Bodø Lufthavn, hvor AFIS-fullmektig Ann Mari
Hilstad skal håndtere lufttrafikken gjennom en testperiode.
- Ut fra hva vi har sett så langt, har jeg stor tro på dette. Lyd og bilde er så bra at det nesten oppleves som å stå i et virkelig tårn. I tillegg har vi både bevegelse- og radartracking av fly rett i skjermbildet, og et IR-kamera som gir oss muligheten til å se langt mer detaljer i mørket enn vi kan gjøre fra et vanlig tårn i dag, sier hun.
FULL KONTROL: Herfra skal AFIS-fullmektig Ann Mari Hilsund skal håndtere lufttrafikken på Verøy i testperioden
Gjennom deltakelse i EU-programmet SESAR har Avinor forpliktet seg til å delta i utprøvingen av fjernstyrte tårn for AFIS-tjenesten, og skal gjennomføre et «proof of concept» ved minst to norske lufthavner.
- Vi er svært fornøyde med å være i gang med denne testingen. Her er vi blant de første i verden på å teste ut løsninger som har betydelig potensiale i årene framover, sier direktør for Nasjonale, regionale og lokale lufthavner, Margrethe Snekkerbakken.
Mye vær på Værøy Værøy helikopterhavn håndterer rundt 10 000 reisende hvert år, i all hovedsak gjennom helikopterselskapet Lufttransport som kjører fast mellom Værøy og Bodø to ganger om dagen. Helikopterhavna ligger rett ved havgapet, med kraftig sjøsprut og rufsete vær året rundt – så det er ikke mange steder i landet som er mer værutsatt.
Utrykningssleder på Værøy, Leif Rune Kristiansen, er spent på å se hvordan tårnet vil fungere.
- Det blir interessant å se om de som sitter i RTC-rommet klarer å gi en god vurdering av de faktiske værforholdene her ute. Det er forskjell å se på en skjerm og se ut av vinduet. Vi opplever ofte at de dataene vi leser av instrumentene må korrigeres manuelt, og lurer på om de vil klare det samme når de sitter og ser på en skjerm i Bodø, sier Kristiansen.
SPENT PÅ VÆR: Utrykningsleder Leif Rune Kristiansen er spent på hvordan utstyret vil tåle værforholdene på Øya.
En viktig del av testingen er derfor også å se hvordan utstyret takler været.
- Her står sjøen nærmest rett inn, og det setter seg en del salt på kameraene. Det blir jo ikke all verdens effektivt om vi må opp flere ganger om dagen for tørke av, sier Kristiansen.
Røst neste I løpet av 2013 utvides testingen også til Røst lufthavn. Den samme arbeidsposisjonen i Bodø skal brukes, hvor man får mulighet til å skifte skjermbilde mellom to de lufthavnene. Da håper Avinor å få svar på om det er mulig for én fullmektig å operer mer enn én lufthavn samtidig, og hva som skal til teknisk og operativt for å gjøre dette mulig.
GOD UTSIKT: Utstyret gir 360 graders oversikt fra Værøy helikopterhavn
- Ut fra hva vi har sett så langt, har jeg stor tro på dette. Lyd og bilde er så bra at det nesten oppleves som å stå i et virkelig tårn. I tillegg har vi både bevegelse- og radartracking av fly rett i skjermbildet, og et IR-kamera som gir oss muligheten til å se langt mer detaljer i mørket enn vi kan gjøre fra et vanlig tårn i dag, sier hun.
FULL KONTROL: Herfra skal AFIS-fullmektig Ann Mari Hilsund skal håndtere lufttrafikken på Verøy i testperioden
Gjennom deltakelse i EU-programmet SESAR har Avinor forpliktet seg til å delta i utprøvingen av fjernstyrte tårn for AFIS-tjenesten, og skal gjennomføre et «proof of concept» ved minst to norske lufthavner.
- Vi er svært fornøyde med å være i gang med denne testingen. Her er vi blant de første i verden på å teste ut løsninger som har betydelig potensiale i årene framover, sier direktør for Nasjonale, regionale og lokale lufthavner, Margrethe Snekkerbakken.
Mye vær på Værøy Værøy helikopterhavn håndterer rundt 10 000 reisende hvert år, i all hovedsak gjennom helikopterselskapet Lufttransport som kjører fast mellom Værøy og Bodø to ganger om dagen. Helikopterhavna ligger rett ved havgapet, med kraftig sjøsprut og rufsete vær året rundt – så det er ikke mange steder i landet som er mer værutsatt.
Utrykningssleder på Værøy, Leif Rune Kristiansen, er spent på å se hvordan tårnet vil fungere.
- Det blir interessant å se om de som sitter i RTC-rommet klarer å gi en god vurdering av de faktiske værforholdene her ute. Det er forskjell å se på en skjerm og se ut av vinduet. Vi opplever ofte at de dataene vi leser av instrumentene må korrigeres manuelt, og lurer på om de vil klare det samme når de sitter og ser på en skjerm i Bodø, sier Kristiansen.
SPENT PÅ VÆR: Utrykningsleder Leif Rune Kristiansen er spent på hvordan utstyret vil tåle værforholdene på Øya.
En viktig del av testingen er derfor også å se hvordan utstyret takler været.
- Her står sjøen nærmest rett inn, og det setter seg en del salt på kameraene. Det blir jo ikke all verdens effektivt om vi må opp flere ganger om dagen for tørke av, sier Kristiansen.
Røst neste I løpet av 2013 utvides testingen også til Røst lufthavn. Den samme arbeidsposisjonen i Bodø skal brukes, hvor man får mulighet til å skifte skjermbilde mellom to de lufthavnene. Da håper Avinor å få svar på om det er mulig for én fullmektig å operer mer enn én lufthavn samtidig, og hva som skal til teknisk og operativt for å gjøre dette mulig.
GOD UTSIKT: Utstyret gir 360 graders oversikt fra Værøy helikopterhavn
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.