Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
Onsdag ettermiddag fikk Hovedredningssentralen i Nord-Norge (HRS) melding om at en sjark hadde forlist i Nord-Lenangen i Troms. En mann drev alene rundt på en redningsflåte etter forliset.
HRS ba Sea King-helikopteret på Banak rykke ut1, men da redningspersonellet gjorde seg klare til å dra fikk maskinen tekniske problemer.
- Det oppsto tekniske problemer, og dette er noe som skjer fra tid til annen. Dette førte til at man av flytekniske årsaker ikke kunne ta av før dette var ordnet opp i, sier oberstløytnant John Espen Lien ved Forsvarets operative hovedkvarter til Aftenposten.no.
- Mangler vårt viktigste verktøy
Mens mekanikere jobbet med å utbedre problemet måtte redningsaksjonen gjennomføres uten redningshelikopter. Etter fire timer på sjøen ble mannen plukket opp av en tråler, etter at et ambulansehelikopter hadde observert ham.
Dette helikopteret har ikke redningsheis og har ikke mulighet til å redde nødstedte direkte fra sjøen.
- Det er klart at det påvirker oss når dette skjer. Det handler om at vårt viktigste verktøy ikke er gripbart når vi trenger det, sier avdelingsdirektør Tore Wangfjord ved HRS Nord-Norge om Sea King-problemene.
Siden oktober har det vært flere hendelser hvor de aldrende Sea King-helikoptrene har blitt stående på bakken under til dels kritiske redningsaksjoner. 27. oktober måtte et privat redningshelikopter redde 14 liv fra linebåten «Kamaro»3 da Sea King sviktet. Fredag 23. november fikk Sea King motortrøbbel da en båt med fem personer tok inn vann4. Denne gang ble redningen en båt som tilfeldigvis var i nærheten
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.