Så langt har Norge fått levert to NH90. Mottakskontrollen på maskin nummer tre blir avgjørende for hvor mange flere vi vil se med norske farger. Foto: Agusta Westland
NH IINDUSTRIES NH90:
Nå avgjøres NH90s fremtid i Norge
Leveransen av tredje helikopter blir avgjørende.
Når og i hvilken tilstand NH Industries leverer det tredje norske NH90-helikopteret, og hvor mye det i så fall vil koste å anskaffe et annet helikopter, vil avgjøre NH90s fremtid i det norske luftforsvaret.
Det kommer fram i svar fra Forsvaret og Forsvarsdepartementet til Teknisk Ukeblad som har stilt en del NH90-relaterte spørsmål.
Dette skjedde nøyaktig ett år etter at det første helikopteret ble levert. Det første helikopteret ble levert seks år forsinket. Kontrakten ble tegnet for elleve år siden.
Daværende forsvarsminister Espen Barth Eide sa til Stortinget i august at det ville bli aktuelt å anskaffe andre helikoptre dersom NH90 «blir ytterligere vesentlig forsinket».
Forsvarsdepartementet vil ikke være konkrete om hva slags frister industrien har fått:
– De videre frister er knyttet opp mot den reviderte leveringsplanen, og FD vil vurdere dette spørsmålet på nyåret. I tillegg er det iverksatt et arbeide med å se på konsekvenser av å eventuelt bytte til et annet helikopter. Dette arbeidet vil bli avsluttet rundt nyttår, heter det fra departementet.
Luftforsvarsstabens svar var at Sikorsky MH-60R Seahawk er ett alternativ.
Siden har som kjent Danmark vedtatt å erstatte sine Lynx kystvakthelikoptre med ni Seahawk. De første helikoptrene skal leveres i 2016.
Innen nyttår skal Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) levere en analyse av hva slags konsekvenser og kostnader det vil ha å bygge om og tilpasse Sjøforsvarets helikopterbærende fartøy for drift av Seahawk.
Dette oppdraget fikk Flo 28. august. Det blir også gjort en formell henvendelse til amerikanske myndigheter for å spørre om pris og tilgjengelighet på helikoptertypen.
– Vi er i en prosess og har ennå ikke konkludert med hva vi kommer til å gjøre. Det avhenger blant annet av utviklingen med leveransene videre av NH90 de nærmeste måneder og analysen vi vil motta fra Forsvaret. Dersom Forsvaret velger å avslutte kontrakten med NHI, vil det bli gjennomført en ny anskaffelsesprosess hvor også andre kandidater enn Seahawk vil bli vurdert, skriver departementet til TU.
Les også: Svenskene bytter ut seks år gamle redningshelikoptre
Han forklarte at det er gjort grep på NHI-fabrikken i sommer og høst for å heve kvaliteten. Men det er først nå på mottakskontrollen på helikopter nummer tre det vil synliggjøres hvor godt disse tiltakene har virket og om industrien oppfyller de forventningene Forsvaret har.
Det er et Nato-samarbeid på kvalitetssikring. Norsk militær kvalitetssikringsmyndighet i Flo har jobbet tett med italienske kolleger i diverse såkalte QA-prosjekter i sommer og høst opp mot NHI-fabrikken for å få den nødvendige kvalitetshevingen på plass.
TU har spurt Flo hva slags tilpasninger som fortsatt mangler på den norske varianten av NH90 (det utvikles ialt 22 varianter – se faktaboks til høyre).
– Tilpasninger som skal til for å kunne ivareta en kystvaktrolle er på plass, dette har hele tiden vært en forutsetning for å ta i mot de første helikoptrene. Tilpasninger for å kunne ivareta fregattrollen, for eksempel system for egenbeskyttelse av helikoptrene, arbeides det fortsatt med, opplyser Flo.
Les også: NH90-forsinkelsen tyner levetida på Lynx-helikoptrene
I tillegg konkurrerer NH Industries om kontrakten verdt nærmere 17 milliarder kroner totalt, inkludert infrastruktur, om å erstatte 330-skvadronens Westland Sea King-helikoptre.
De tre andre konkurrentene i den norske redningshelikopteranskaffelsen Nawsarh er Agusta Westland AW101, Eurocopter EC225/725 og Sikorsky S-92.
Anbudsfristen gikk ut 18. desember, og det er ventet at forhandlingene starter i mars.
Det kommer fram i svar fra Forsvaret og Forsvarsdepartementet til Teknisk Ukeblad som har stilt en del NH90-relaterte spørsmål.
Vurderer frister på nyåret
I slutten av november ble de andre av i alt 14 bestilte fregatt- og kystvakthelikoptre levert fra NH Industries'/Agusta Westlands sluttmonteringsfabrikk i Tessera, like ved Venezia.Dette skjedde nøyaktig ett år etter at det første helikopteret ble levert. Det første helikopteret ble levert seks år forsinket. Kontrakten ble tegnet for elleve år siden.
Daværende forsvarsminister Espen Barth Eide sa til Stortinget i august at det ville bli aktuelt å anskaffe andre helikoptre dersom NH90 «blir ytterligere vesentlig forsinket».
Forsvarsdepartementet vil ikke være konkrete om hva slags frister industrien har fått:
– De videre frister er knyttet opp mot den reviderte leveringsplanen, og FD vil vurdere dette spørsmålet på nyåret. I tillegg er det iverksatt et arbeide med å se på konsekvenser av å eventuelt bytte til et annet helikopter. Dette arbeidet vil bli avsluttet rundt nyttår, heter det fra departementet.
Plan B
15. juni i år ga departementet Luftforsvaret i oppgave å vurdere alternativer til NH90 dersom helikopteret ble enda mer forsinket, eller i verste fall ikke kan leveres i det hele tatt med den kapasiteten Forsvaret krever.Luftforsvarsstabens svar var at Sikorsky MH-60R Seahawk er ett alternativ.
Siden har som kjent Danmark vedtatt å erstatte sine Lynx kystvakthelikoptre med ni Seahawk. De første helikoptrene skal leveres i 2016.
Innen nyttår skal Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) levere en analyse av hva slags konsekvenser og kostnader det vil ha å bygge om og tilpasse Sjøforsvarets helikopterbærende fartøy for drift av Seahawk.
Dette oppdraget fikk Flo 28. august. Det blir også gjort en formell henvendelse til amerikanske myndigheter for å spørre om pris og tilgjengelighet på helikoptertypen.
– Vi er i en prosess og har ennå ikke konkludert med hva vi kommer til å gjøre. Det avhenger blant annet av utviklingen med leveransene videre av NH90 de nærmeste måneder og analysen vi vil motta fra Forsvaret. Dersom Forsvaret velger å avslutte kontrakten med NHI, vil det bli gjennomført en ny anskaffelsesprosess hvor også andre kandidater enn Seahawk vil bli vurdert, skriver departementet til TU.
Les også: Svenskene bytter ut seks år gamle redningshelikoptre
Egenbeskyttelse
Da Flo tok mottak av det andre NH90-helikopteret 28. november, fortalte Ivar Dyrdal, leder for anskaffelsesprosjektet hos Flo, at de siste forsinkelsene skyldtes at mottakskontrollen avslørte mange kvalitetsavvik og avvik fra flyindustriens produksjonsstandarder.Han forklarte at det er gjort grep på NHI-fabrikken i sommer og høst for å heve kvaliteten. Men det er først nå på mottakskontrollen på helikopter nummer tre det vil synliggjøres hvor godt disse tiltakene har virket og om industrien oppfyller de forventningene Forsvaret har.
Det er et Nato-samarbeid på kvalitetssikring. Norsk militær kvalitetssikringsmyndighet i Flo har jobbet tett med italienske kolleger i diverse såkalte QA-prosjekter i sommer og høst opp mot NHI-fabrikken for å få den nødvendige kvalitetshevingen på plass.
TU har spurt Flo hva slags tilpasninger som fortsatt mangler på den norske varianten av NH90 (det utvikles ialt 22 varianter – se faktaboks til høyre).
– Tilpasninger som skal til for å kunne ivareta en kystvaktrolle er på plass, dette har hele tiden vært en forutsetning for å ta i mot de første helikoptrene. Tilpasninger for å kunne ivareta fregattrollen, for eksempel system for egenbeskyttelse av helikoptrene, arbeides det fortsatt med, opplyser Flo.
Les også: NH90-forsinkelsen tyner levetida på Lynx-helikoptrene
SAR-konkurranse
De åtte kystvakthelikoptrene og seks fregatthelikoptrene har en budsjettramme på drøyt seks milliarder kroner.I tillegg konkurrerer NH Industries om kontrakten verdt nærmere 17 milliarder kroner totalt, inkludert infrastruktur, om å erstatte 330-skvadronens Westland Sea King-helikoptre.
De tre andre konkurrentene i den norske redningshelikopteranskaffelsen Nawsarh er Agusta Westland AW101, Eurocopter EC225/725 og Sikorsky S-92.
Anbudsfristen gikk ut 18. desember, og det er ventet at forhandlingene starter i mars.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.