Forbrukerrådet aksjonerte torsdag ved ni flyplasser for å hjelpe de som blir rammet av flytrafikken.
Torsdag har vinterværet skapt problemer på Gardermoen. Tåken fryser på bakken og flyene må avises før de kan ta av.
Både SAS og Norwegian har større forsinkelser på flere avganger. Sistnevnte melder om at flere avganger blir kansellert. En forenklet oversiktRegelverket for forbrukernes rettigheter ved forsinkelser eller kanselleringer er komplisert. Men Forbrukerrådet.no har laget en forenklet oversikt over dine flyrettigheter.
Torsdag aksjonerte Forbrukerrådet på ni flyplasser i Norge for å fortelle de reisende hvilke rettigheter de har dersom starten på juleferien ender med forsinket eller kansellert flyreise.– I dag ser vi at det er mange innenriksturer som blir forsinket, og vi vet av erfaring at flyselskapene er dårlige på å informere hva de reisende har krav på. Så du har for det første krav på skriftlig informasjon på rettighetene dine, og der er det nok mange som synder, sier fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, Anne Rygg, til TV 2.
Slår inn etter to timer
Dersom flyet ditt er mer enn to timer forsinket slår dine rettigheter inn.– Det kommer an på hvor lang reisen er og hvor lang forsinkelsen er. Men du har krav på mat og drikke når forsinkelsen er av en viss lengde. I tillegg har du krav på hotellovernatting og transport til hotellet, og krav på pengene tilbake dersom forsinkelsen er på over fem timer. Dette regelverket gjelder over hele EU og EØS-området, sier Rygg.
Når det gjelder mat og drikke på lange forsinkelser gjelder regelverket trinnvis etter hvor lang reisen er. Og tilsvarende regler etter hvor mange timer du er forsinket. Til lenger du er forsinket og til lenger reisen er, til mer har du krav på.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.