onsdag 29. januar 2014

Helikopterressurser II - Greater Stavanger - Møte på Sola i dag

Sammenslutninger av kommuner rundt Sola, "Greater Stavanger", møtte i dag for å opplyse hverandre og berørte parter, samt å diskutere utfordringen fra Østfold ført i pennen av Rolf Folland på Rygge. Som du husker fra bloggen så er det ikke lenge siden Blueway og Thales annonserte samarbeid vedr. opprettelsen av et treningssenter på nær Sola flyplass. 330 skv. har HQ på Sola, og det ble klart uttrykt fra Forsvarets representanter her, at de ønsket at treningen på AW101 legges til Sola. AgustaWestland sitter på gjerdet og avventer et politisk vedtak når det gjelder deres støttevirksomhet for de nye redningshelikoptrene.

Christine Sagen Helgø åpner konferansen. Til venstre i bildet ordfører Ole Ueland, Sola.
 
Hele greia ble ledet av Birger Haraldseid, Manager Opportunity Development i Greater Stavanger. Det var ca. 30 personer til stede på Rica Airport Hotel, Sola.  "The Norwegian Centre for Helicopter Competence" konferansen ble åpnet av Splas ordfører og Stavangers ordfører. Det fortsatte med en presentasjon av prosjektleder for NAWSARH, Bjørn Aarseth vedr. prosessen frem mot valg av nytt redningshelikopter, hvilke krav som er satt etc. Vektlegging av forskjellige kriterier ser slik ut:

PRIS: 33%      YTELSE OG KVALITET: 48%      LEVERINGSPÅLITELIGHET 12%      RISIKO 7%

Det fremkom et par nye ting: Det er mulig det blir en 7. base et sted mellom Bodø og Banak. Derfor er det tatt opsjon på 6 maskiner i tillegg til de 16. Dernest at hangaren på Longyear lufthavn dimensjoneres for to AW101 (Bildet under). Det er altså ikke noe formelt i veien for at Forsvaret får operere ut fra en demilitarisert øygruppe, sa skv.sjef Svein Tore Pettersen til undertegnede. Det hadde han fra Justis- og beredskapsdepartementet.

 
Pettersen vektla at han ønsket et treningssenter for de nye redningshelikoptrene lagt til der HQ er, altså nær Sola. AW ble gitt anledning til å beskrive sitt produkt. Nytt for meg var at helikopteret skal ha AESA radar uten dom under helikopteret, noe teknologien muliggjør: Det blir fire flate paneler plassert i skroget; et foran, et bak og et på hver side.

De fire selskapene som flyr offshore, CHC, Bristow, Blueway og Norsk Helikopterservice presenterte seg og sin virksomhet og vyer.

CAE, den kanadiske simulatorbyggeren som nå eier CHC`s treningsavdeling, var det eneste selskapet som var i utakt med de andre. På bildet ser du at de vil flytte sine to simulatorerer over til SAS Flight Academy ved Stockholm for å få dem plassert ved den Bell 212/412 simulatoren som alt er der.
De vil også etablere en tjeneste med S-92A og EC225 simulatorer i "Oslo" Disse vil konkurrere om kundene med S-92Ä simulatoren på Sola som drives av Flight Academy, og den EC225 simulatoren som skal bygges i samarbeid mellom Blueway og Thales.

 
Ole Petter Bakken representerte Thales. Han foredro om samarbeidet med Blueway og hvilke vyer de har for trening. Bakken har jobbet med dette i 10 år for å nå frem til dette positive resultatet.

Journalist og forfatter Jan-Petter Helgesen overrakte boken sin Sola i krig og fred, på vegne av arrangøren, til Wilhelm Mohr som ikke trenger noen presentasjon her.....

 
Rene de Jong, flygesjef i Bristow Norway, nevnte at ADS er skrinlagt. Dette må jeg sjekke mer på.

NRK filmet og intervjuet Sagen Helgø, ordfører i Stavanger, og undertegnede. Kanskje flere også, men da var jeg gått. Sola Kommune spanderte lunch.

Undertegnede fikk et sluttinnlegg hvor jeg ba om samarbeid for å påvirke politikerne slik at Sola blir valgt som landets treningssenter for helikoptervirksomheten, militær og sivil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.