- Vi har gode og dårlige dager
For første gang snakker Boeing ut om
Norwegians Dreamliner-problemer i Norge.
Norwegians Dreamliner-problemer i Norge.
Publisert: 24.01.2014 - 09:13 Oppdatert: 24.01.2014 - 09:59
Saken oppdateres.
- Vi har gode og dårlige dager, sier Boeings servicedirektør med
ansvar for Dreamliner-flyene, Mike Fleming.
ansvar for Dreamliner-flyene, Mike Fleming.
Norwegians Dreamliner-fly har vært forfulgt av driftsforstyrrelser
etter at ble satt i trafikk i august ifjor. I slutten av september ble
situasjonen bedre etter at Boeing sendte flere mekanikere til
Oslo. I jule- og nyttårshelgen var problemene tilbake.Fredag
morgen var han i Oslo for å snakke om Norwegians problemer
med selskapets Dreamliner-fly.
Fleming åpnet pressekonferansen med å understreke at
Norwegianer en "verdifull kunde" for Boeing, og at han forstår
skuffelsen overalle de tekniske problemene flyselskapet har
hatt.
Norwegianer en "verdifull kunde" for Boeing, og at han forstår
skuffelsen overalle de tekniske problemene flyselskapet har
hatt.
- De er på vårt gullservice-program, sa Boeing-direktøren, før
hansnakket om påliteligheten til flyene.
hansnakket om påliteligheten til flyene.
- I dag vil jeg snakke om påliteligheten til flyene. Det er det jeg
bruker mesteparten av tiden min til. Hittil har vi levert 115 fly til
17 kunder. Idag har flyene 98 prosent pålitelighet. Det betyr at
2 av 100 fly viloppleve forsinkelser. Det er ikke bra nok, og det
skal vi forbedre, sier Fleming.
bruker mesteparten av tiden min til. Hittil har vi levert 115 fly til
17 kunder. Idag har flyene 98 prosent pålitelighet. Det betyr at
2 av 100 fly viloppleve forsinkelser. Det er ikke bra nok, og det
skal vi forbedre, sier Fleming.
- Samtidig er det viktig å skille mellom pålitelighet og sikkerhet,
legger han til.
legger han til.
Boeing har et overordnet mål om at flyene skal ha 99 prosent
pålitelighet.
pålitelighet.
- Nei, vi er ikke fornøyd i dag, slår Fleming fast.
Kommenterer ikke erstatning
Norwegians innkjøringsproblemer har gjort at 49 prosent av
vgangene fra mai til september 2013 var forsinket. Fredag
unngikk Fleming å snakke om ansvarsfordeling.
Norwegians innkjøringsproblemer har gjort at 49 prosent av
vgangene fra mai til september 2013 var forsinket. Fredag
unngikk Fleming å snakke om ansvarsfordeling.
- Andre flyselskaper opplever det samme som Norwegian.
Noen dager er ingen av Norwegians fly forsinket, sier han.
Noen dager er ingen av Norwegians fly forsinket, sier han.
Han påpekte imidlertid at Norwegian i dag kun har tre
Dreamliner-fly i sin flåte. Flyene skal være i luften 16,5 timer
per dag.
Dreamliner-fly i sin flåte. Flyene skal være i luften 16,5 timer
per dag.
- Det er klart at det gir utfordringer. Å ha en liten flåte betyr
mindre
fleksibilitet, sier Boeing-direktøren.
mindre
fleksibilitet, sier Boeing-direktøren.
Boeing vil ikke kommenterer et eventuelt erstatningsansvar.
- Dette er kommersielle spørsmål som forblir mellom
Norwegianog oss, sier Fleming.
Norwegianog oss, sier Fleming.
Jobber med forbedringer
Forrige uke uttalte Norwegian-sjef Bjørn Kjos at Boeings
ingeniørermangler den nødvendige erfaringen for å
diagnostisere problemene på Dreamlineren.
Forrige uke uttalte Norwegian-sjef Bjørn Kjos at Boeings
ingeniørermangler den nødvendige erfaringen for å
diagnostisere problemene på Dreamlineren.
Fleming understreker at Boeing hele tiden jobber med
forbedringer.
forbedringer.
I helgen ble nok et Norwegian-fly stoppet av feil på
Dreamlineren.Lekkasjen ble oppdaget da flyet var i ferd med
å takse ut pårullebanen søndag. Fredag forklarer Fleming at
feilen ble forårsaket av "et ukjent objekt" som hadde satt seg
fast i maskineriet.
Dreamlineren.Lekkasjen ble oppdaget da flyet var i ferd med
å takse ut pårullebanen søndag. Fredag forklarer Fleming at
feilen ble forårsaket av "et ukjent objekt" som hadde satt seg
fast i maskineriet.
Han la seg samtidig og beklaget til alle passasjerer som har
opplevd å ha blitt forsinket.
opplevd å ha blitt forsinket.
- I sommer skulle jeg på ferie med familien min, noe jeg
sjeldent får tid til. Flyet skulle gå fredag kveld, men ble
kansellert. Vi fikk ikke dratt før søndag. Jeg mistet verdifull tid
med familien. Ja, jeg vet hvor smertefullt forsinkelser er, sier
Fleming.
sjeldent får tid til. Flyet skulle gå fredag kveld, men ble
kansellert. Vi fikk ikke dratt før søndag. Jeg mistet verdifull tid
med familien. Ja, jeg vet hvor smertefullt forsinkelser er, sier
Fleming.
Forventer forklaring
Norwegian er selv på plass på møtet med sine
representanter.
Norwegian er selv på plass på møtet med sine
representanter.
- Hvor stor del av ansvaret har Boing for alle forsinkelsene?-
Faktumer at Boing har ansvaret for det tekniske vedlikeholdet
påDreamlinerne. Da er det viktig at det er de som fronter den
typeproblematikk i media og ikke vi. Vi forventer at Boing
kommer til åforklare i detalj hva det er de har anvaret for og
hva det er vi har ansvaret for, sa informasjonssjef Lasse
Sandaker-Nielsen til DN.no fredag morgen.
Faktumer at Boing har ansvaret for det tekniske vedlikeholdet
påDreamlinerne. Da er det viktig at det er de som fronter den
typeproblematikk i media og ikke vi. Vi forventer at Boing
kommer til åforklare i detalj hva det er de har anvaret for og
hva det er vi har ansvaret for, sa informasjonssjef Lasse
Sandaker-Nielsen til DN.no fredag morgen.
- Jeg har ikke noe prosentandel, men mye av det skyldes det
tekniske.I tillegg er det en del andre uforutsette ting, blant
annet natur og vær.Det blir interessant å høre hva de har å si
om hvordan pålitelighetentil Dreamlineren skal forbedres
fremover. Det er ingen tvil om at vi i Norwegian har det
overordnede ansvaret for passasjerene, men detsom er viktig
for oss er at Boeing kommenterer det som handler om det
tekniske. Vi har ikke vært fornøyd med påliteligheten den siste
tiden, svarer Sandakerin
tekniske.I tillegg er det en del andre uforutsette ting, blant
annet natur og vær.Det blir interessant å høre hva de har å si
om hvordan pålitelighetentil Dreamlineren skal forbedres
fremover. Det er ingen tvil om at vi i Norwegian har det
overordnede ansvaret for passasjerene, men detsom er viktig
for oss er at Boeing kommenterer det som handler om det
tekniske. Vi har ikke vært fornøyd med påliteligheten den siste
tiden, svarer Sandakerin
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.