– Det er for dårlig. Vi må ha klarere retningslinjer for merking av luftfartshindre, og hvilke luftfartshindre som skal merkes, sier nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatvold.

Tirsdag styrtet et legehelikopter i bakken etter å ha truffet en høyspentledning ved Sollihøgda. Pilot Bjørn Nergård og anestesilege Anders Rostrup Nakstad omkom i ulykken.
En tredje person ble alvorlig skadet. Den 51 år gamle mannen får behandling ved Oslo universitetssykehus.

Måtte trekke forslag

I 2009 la Luftfartstilsynet frem forslag en ny, skjerpet forskrift om luftfartshindringer. Dette forslaget ble aldri innført. Luftfartstilsynet måtte trekke tilbake forslaget, som fikk kritikk fra flere hold.
– Noen mente det ikke gikk langt nok, mens andre mente det var helt urealistisk med så mye merking, sier flyplassinspektør Sverre Vebjørn Kjerpeseth i Luftfartstilsynet.
Det var spesielt kraftbransjen som hadde innvendinger mot de nye forskriftene. De la frem regnestykker over hva det ville koste, og det var så skyhøye beløp at de mente det var umulig. De mente sikkerhetsgevinsten ikke sto i forhold til hvor mye det kostet. Derfor valgte Luftfartstilsynet å trekke forslaget.

Penger mot sikkerhet

Det er flygerforbundet ikke glade for. Forbundet mener dette er nok et eksempel på at penger settes foran sikkerhet.
– Vi ser en lignende konflikt over alt i luftfarten, der sikkerhetstiltak settes opp mot økonomi. Det er en holdning vi ikke liker, og vi må sette sikkerheten på topp hvis vi skal fly trygt i et land som Norge, sier Skatvold.

Ny forskrift kommer

Etter flere høringsrunder og utkast har Luftfartstilsynet nå sendt et nytt forslag ut på høring. Det skal erstatte nåværende forskrifter fra 2002, som både tilsynet og flygerforbundet mener har gått ut på dato.
– Det er strengere enn den gamle forskriften, men den går ikke så langt som det vi foreslo i 2009. Dette er et mer realistisk forslag, og vi synes selv det er blitt godt. Forslaget er ute på høring nå, sier flyplassinspektør Kjerpeseth.
Norsk Flygerforbund er ikke fornøyd – hverken med dagens merkeforskrifter eller de forslagene som er lagt frem.
– Vi må ha visuell – synlig merking. GPS og elektroniske kart er bra, men vi kan ikke stole på det. Det er avgjørende for sikkerheten at vi faktisk ser hindrene, sier Skatvold.