Foto: Jan Gulliksen / NRK
Avinor truer Torp med rettssak
Partene er uenige om hvem som skal betale for innflygningskontroll. Regningen er på over 30 millioner kroner.
Det opplyser Avinor i en pressemelding torsdag.
– Manglende betaling medfører at kostnadene blir skjøvet over på de flyselskapene som flyr ved de andre lufthavnene i Norge. Derfor har vi varslet rettslig prosess for å avklare partenes rettigheter og plikter, hvor vi krever betaling for tjenesten i årene 2012-2014, sier flysikringsdirektør Anders Kirsebom ved Avinor ifølge pressemeldingen.
– Vårt utgangspunkt er at når man får en tjeneste, så må man betale for den. Vi driver innflyvningskontroll på begge sider av Oslofjorden, og tjenesten blir levert. Dette er en diskusjon som har pågått i flere år, og vi varslet betalingsplikt i brev både i 2010, 2011 og 2012, sier Kirsebom.
Har ikke hjemmel i kravet
Men dette kravet er man ikke enige i ved Torp.– Avinor varsler nå et søksmål mot vår lufthavn og Skien lufthavn i forbindelse med det de påstår er manglende betaling for innflygningskontroll. Sektor Farris, heter det. Et krav de tidligere har fremmet mot oss og som vi har protestert på. Vi er veldig klar på at de ikke har hjemmel i kravet, sier Gisle Skansen, direktør på Sandefjord lufthavn Torp.
– Hvordan kan dere være så uenige med Avinor i dette kravet?
Avinor sier at man har forsøkt å forhandle seg frem til løsninger, men at det virker som om partene er grunnleggende uenige i denne saken.
– Derfor mener vi det er greit med en rettslig prosess nå. For å få en avklaring, forteller Kirsebom.
– Snakk om mye penger
– Det er snakk om mye penger. Så langt er det 40 millioner kroner. Og fremover er det snakk om 25 millioner kroner i året. En annen virksomhet ville bare stoppet tjenesten, men slik opererer ikke Avinor, forklarer Kirsebom.Ved Sandefjord lufthavn Torp stiller man seg helt uforstående til et slikt krav.
– Vi fikk en faktura fra Avinor på noen og 20 millioner kroner rett før jul. Nå er det justert til noen og tretti millioner, men vi mener veldig klart at det ikke er hjemmel i det. Det finnes ingen forskrift og vi har ingen avtale med Avinor om å dekke dette. Sånn sett avviser vi kravet i sin helhet, sier Skansen.
– Hva skjer videre i denne saken fra Torp sin side?
– Det er litt uklart. Vi ser dette trekket fra Avinor nå mer som et ønske om å belyse problemstillingen, enn en reel juridisk behandling i rettssystemet og det betyr vel at vi da går inn i en dialog med Avinor med basis i det kravet de nå har varslet, sier Skansen.
– Vi har en lang tradisjon om et godt samarbeid. Men nå må vi rydde opp i dette. Hvis det dukker opp løsninger, så er vi åpne for diskusjoner. Men hvis vi ikke blir enige, så er neste steg en juridisk prosess, avslutter Kirsebom.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.