Det krever at alle luftfartøy har en GPS som er godkjent for dette bruk av luftfartsmyndigheten.
Det krever videre oppdatering med jevne mellomrom, helst ukentlig. Hver 90 dag slik som nå holder etter min mening ikke.
Det må være en NOTAM tjeneste.
Det må ansvarliggjøres hvem i virksomheten som står for oppdateringer.
Roger Hansen i Cordina er sitert under. Han drev tidligere firmaet Protura som fant opp et særdeles intelligent system som jeg har beskrevet i et innlegg i går. Norsk Flygerforbund løftet ikke en finger da dette systemet ble kastet ut til fordel for OCAS som viste seg å ikke fungere.
Fra TU i dag:
Luftfartstilsynet vurderer å merke kraftledninger av typen helikopteret på Sollihøgda kolliderte med med blåser for å unngå slike ulykker. Foto: NTB scanpix
MERKING AV KRAFTSPENN
Vurderer å merke høyspentledninger med ballonger
Luftfartstilsynet etter ulykken på Sollihøgda.
Publisert: 16. januar 2014 kl. 08:31
Bakgrunnen er helikopterulykken på Sollihøgda tirsdag, der to personer omkom.
Den utløsende årsaken til at ambulansehelikopteret styrtet, var at det kolliderte med en kraftledning. De bakenforliggende årsakene skal Statens havarikommisjon for transport finne ut av.
Daglig leder Roger Hansen i selskapet Cordina, som blant annet leverer utstyr som skal hindre at fly og helikoptre krasjer med kraftspenn, mener regelverket må endres.
Han har lagt merke til at kraftspenn over motorveier i Tyskland er merket med blåser («ballonger») for at luftambulansene skal kunne lande trygt etter bilulykker.
Nå mener han at det også i Norge bør innføres regler som gjør at normale høyspentledninger som går over og i nærheten av fylkes- og riksveier må merkes med blåser, også spenn som er langt under 60 meter høye.
– De som skal merke ledningene kan kjøre helt opp til dem med bil og sette opp blåsene med lift. Dette blir ikke dyrt, det vil kun koste knapper og glansbilder, sier Hansen.
Han mener dette vil være et vel så viktig tiltak som å merke spenn mellom 60 og 150 meter.
– Det tenkes for mye meter og høyde. Man har helt glemt at det må være en eller annen slags visuell merking av luftspenn langs veiene, der det skjer mye ulykker, sier Hansen.
– De fleste bilulykkene i Norge skjer ikke på de store veiene, men på de små, sier han.
Han tror merking av høyspentledninger over og langs veier vil bli for dyrt. Isteden mener han man bør satse på å ta i bruk ny teknologi, som for eksempel GPS-varsling når luftfartøyene nærmer seg luftfartshinder, som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt
Den utløsende årsaken til at ambulansehelikopteret styrtet, var at det kolliderte med en kraftledning. De bakenforliggende årsakene skal Statens havarikommisjon for transport finne ut av.
Tyskerne merker
I utgangspunktet er det i dag ikke noe krav om at luftfartshinder under 60 meter skal fysisk merkes.Daglig leder Roger Hansen i selskapet Cordina, som blant annet leverer utstyr som skal hindre at fly og helikoptre krasjer med kraftspenn, mener regelverket må endres.
Han har lagt merke til at kraftspenn over motorveier i Tyskland er merket med blåser («ballonger») for at luftambulansene skal kunne lande trygt etter bilulykker.
Nå mener han at det også i Norge bør innføres regler som gjør at normale høyspentledninger som går over og i nærheten av fylkes- og riksveier må merkes med blåser, også spenn som er langt under 60 meter høye.
–Knapper og glansbilder
Hansen frykter ikke kostnadene.– De som skal merke ledningene kan kjøre helt opp til dem med bil og sette opp blåsene med lift. Dette blir ikke dyrt, det vil kun koste knapper og glansbilder, sier Hansen.
Han mener dette vil være et vel så viktig tiltak som å merke spenn mellom 60 og 150 meter.
– Det tenkes for mye meter og høyde. Man har helt glemt at det må være en eller annen slags visuell merking av luftspenn langs veiene, der det skjer mye ulykker, sier Hansen.
Flygerforbundet skeptisk
Norsk Flygerforbund har lenge har kjempet for å få fysisk merking på de høyeste luftspennene. Men forbundets leder, Petter Førde, er uenig i forslaget om å prioritere merking av høyspentmaster på store veier.– De fleste bilulykkene i Norge skjer ikke på de store veiene, men på de små, sier han.
Han tror merking av høyspentledninger over og langs veier vil bli for dyrt. Isteden mener han man bør satse på å ta i bruk ny teknologi, som for eksempel GPS-varsling når luftfartøyene nærmer seg luftfartshinder, som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.