Disse er verst og best på norske flyplasser
Norwegian og SAS hadde begge høy punktlighet i fjor, men må se seg slått av utenlandske flyselskaper i kampen om å være best i klassen.
Publisert: Oppdatert:
Ni utenlandske flyselskap ligger foran SAS og Norwegian på listen over mest punktlige flyselskap, ifølge en oversikt for 2013 som Avinor har utarbeidet.
Listen Aftenposten presenterer her er laget ut fra punktlighet på ankomst. SAS og Norwegian ligger begge i det øvre sjiktet på listen og begge kan konstatere at åtte av ti fly lander i rute på de ulike flyplassene i Norge.
Norwegian, som har fått pepper den siste tiden på grunn av de massive forsinkelsene i jule- og nyttårshelgen, kan vise til en helt annen punktlighet fjoråret sett under ett: Mer enn åtte av ti fly lander i rute.
- Vi er fornøyd med tallene, men skal jobbe knallhardt i alle ledd i hele selskapet for å bli enda bedre i 2014, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.
Han sier at tallene også viser at de største flyselskapene som flyr i Norge leverer nærmest like god punktlighet.- Det er jo veldig positivt for passasjerene. En viktig faktor når man snakker om punktlighet er å se på regulariteten, eller andelen av planlagte flygninger som gjennomføres. Norwegian kansellerer svært få flygninger og velger så langt det lar seg gjøre å gjennomføre flygninger i stedet for å kansellere og overføre passasjerer til neste ledige flygning, sier han.
- De norske flyselskapene har en svært høy punktlighet - særlig tatt i betraktning den norske vinteren og det klimaet de opererer i. Samtidig er høy punktlighet resultatet av et nøye samspill mellom flyselskap, lufttrafikk- og g bakketjenester. Dessuten er Avinors vinterberedskap også et viktig bidrag til punktligheten, sier han.
- Å sammenligne punktligheten til én interkontinental rute mellom to destinasjoner med det totale ruteopplegget til de store norske aktørene har lite for seg. Operasjonene må være sammenlignbare om det skal være et poeng å vurdere punktlighetstall opp mot hverandre, sier han.
I Thai er salgskoordinator Elisabeth Haukaas Norum godt fornøyd:
- Forklaringen kan vel oppsummeres med kombinasjonen av et godt produkt med den pålitelige flytypen Boeing 777-300, i tillegg til et dyktige personale både på Gardermoen og i Bangkok. Vi opplever faktisk ikke så sjelden at vi lander før rutetid i Oslo, sier Norum.
Heller ikke avgangspunktligheten er noe å si på, her scorer Thai hele 91 prosent.
- At vi taper litt her skyldes at vi opererer med et stort fly, det er ofte fullbooket samt at håndteringen av forbindelsen på OSL derfor er tidkrevende, sier hun. Thai har operert sin Oslo-rute siden 2009.
United Airlines, som har daglig rute mellom Newark og Oslo, fremholder at det påførers forsinkelse på grunn av bagasjebehandlingen på Oslo Lufthavn. Selskapet lander 78 prosent av tilfellene i rute, men når flyet skal returnere til USA faller punktligheten til 61 prosent.
Sjefen for selskapet i Norge, Tom Grundstad, sier til Aftenposten at det jobbes intenst med OSL for å forbedre punktligheten, og forklarer situasjonen slik.
- En av hovedårsakene til forsinket avgang fra OSL er relatert til håndteringen av transferbagasje på flyplassen. Vi har i gjennomsnitt 40 passasjerer som har transfer fra andre flyplasser daglig og disse har med seg 40 -50 kolli bagasje. OSL har ikke noen automatikk i håndteringen av slik bagasje, noe som medfører en manuell behandling. Dette krever ekstra personale og er i tillegg en tidskrevende prosess. Og da vi vil så langt som mulig ikke vil kjøre fra passasjerer eller deres bagasje kan denne situasjonen lett medføre en forsinket avgang, sier Grundstad.
Det er også verdt på merke seg punktlighets-tallene til det ofte utskjelte irske lavprisselskapet Ryanair. Dette selskapet har imidlertid en ikke uvesentlig fordel ved at det flyr til og fra flyplasser med liten trafikk, og vil således ikke være så utsatt for forsinkelse som nettverksselskapene som opererer på de store, internasjonale flyplassene.
Tabellen under viser de største flyselskapene på norske flyplasser, og omfatter utelukkende punktlighet og ikke regularitet. Kansellerte flyvinger er ikke med.
Slik ser resultatet for de store selskapene på norske flyplasser ut for 2013 ut, i alfabetisk rekkefølge. I parentes oppgir vi antall landinger for hele 2013.
Aeroflot 77 pst (709)
Air Baltic 84 pst (1594)
Air Berlin 78 pst (970)
Air France 81 pst (1021)
Austrian Airlines 84 pst (703)
British Airways 75 pst (3057)
Brussels Airlines 84 pst (700)
Eastern Airways 75 pst (908)
EasyJet 85 pst (218)
Estonian Air 92 pst (479)
Finnair 91 pst (346)
Germanwings 74 pst (98)
Icelandair 77 pst (850)
KLM 93 pst (7508)
Lufthansa 83 pst (5330)
Norwegian 84 pst (66539)
Pakistan Airlines 61 pst (104)
Qatar Airways 87 pst (362)
Ryanair 90 pst (519)
SAS 85 pst (96745)
Sun-Air 87 pst (1388)
Swiss Air Lines 76 pst (733)
TAP Air Portugal 72 pst (356)
Thai Airways 100 pst (326)
Turkish Airlines 81 pst (705)
United Airlines 78 pst (343)
Vueling Airlines 81 pst (189)
Widerøe 83 pst (113697)
WizzAir 89 pst (1697)
Kilde: Avinor
Listen Aftenposten presenterer her er laget ut fra punktlighet på ankomst. SAS og Norwegian ligger begge i det øvre sjiktet på listen og begge kan konstatere at åtte av ti fly lander i rute på de ulike flyplassene i Norge.
- Vi er fornøyd med tallene, men skal jobbe knallhardt i alle ledd i hele selskapet for å bli enda bedre i 2014, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.
Han sier at tallene også viser at de største flyselskapene som flyr i Norge leverer nærmest like god punktlighet.- Det er jo veldig positivt for passasjerene. En viktig faktor når man snakker om punktlighet er å se på regulariteten, eller andelen av planlagte flygninger som gjennomføres. Norwegian kansellerer svært få flygninger og velger så langt det lar seg gjøre å gjennomføre flygninger i stedet for å kansellere og overføre passasjerer til neste ledige flygning, sier han.
Mange forhold påvirker
Avinors pressesjef, Sindre Ånonsen, understreker at punktlighetsoversikten vil favoriserer de selskap som har få ankomster og avganger. Dette blir viktig spesielt i forhold til SAS, Norwegian og Widerøe som tilsammen har flere titusen landinger og avganger i året, og som dermed har større fare for å bli rammet av forsinkelser enn de selskaper som bare har en eller et fåtall anløp.- De norske flyselskapene har en svært høy punktlighet - særlig tatt i betraktning den norske vinteren og det klimaet de opererer i. Samtidig er høy punktlighet resultatet av et nøye samspill mellom flyselskap, lufttrafikk- og g bakketjenester. Dessuten er Avinors vinterberedskap også et viktig bidrag til punktligheten, sier han.
- Å sammenligne punktligheten til én interkontinental rute mellom to destinasjoner med det totale ruteopplegget til de store norske aktørene har lite for seg. Operasjonene må være sammenlignbare om det skal være et poeng å vurdere punktlighetstall opp mot hverandre, sier han.
Ingen forsinkelse
Av de større flyselskapene som har rute på norske flyplaser er det bare ett eneste selskap som har klart å holde rutetabellen gjennom hele året: Thai Airways, som har en daglig direkterute mellom Bangkok og Oslo. Selskapet landet i rute på samtlige 326 ankomster fra Thailands hovedstad.- Forklaringen kan vel oppsummeres med kombinasjonen av et godt produkt med den pålitelige flytypen Boeing 777-300, i tillegg til et dyktige personale både på Gardermoen og i Bangkok. Vi opplever faktisk ikke så sjelden at vi lander før rutetid i Oslo, sier Norum.
Heller ikke avgangspunktligheten er noe å si på, her scorer Thai hele 91 prosent.
- At vi taper litt her skyldes at vi opererer med et stort fly, det er ofte fullbooket samt at håndteringen av forbindelsen på OSL derfor er tidkrevende, sier hun. Thai har operert sin Oslo-rute siden 2009.
OSL-transfer forsinker
Sjefen for selskapet i Norge, Tom Grundstad, sier til Aftenposten at det jobbes intenst med OSL for å forbedre punktligheten, og forklarer situasjonen slik.
- En av hovedårsakene til forsinket avgang fra OSL er relatert til håndteringen av transferbagasje på flyplassen. Vi har i gjennomsnitt 40 passasjerer som har transfer fra andre flyplasser daglig og disse har med seg 40 -50 kolli bagasje. OSL har ikke noen automatikk i håndteringen av slik bagasje, noe som medfører en manuell behandling. Dette krever ekstra personale og er i tillegg en tidskrevende prosess. Og da vi vil så langt som mulig ikke vil kjøre fra passasjerer eller deres bagasje kan denne situasjonen lett medføre en forsinket avgang, sier Grundstad.
Får mye kritikk
Tabellen under viser de største flyselskapene på norske flyplasser, og omfatter utelukkende punktlighet og ikke regularitet. Kansellerte flyvinger er ikke med.
Slik ser resultatet for de store selskapene på norske flyplasser ut for 2013 ut, i alfabetisk rekkefølge. I parentes oppgir vi antall landinger for hele 2013.
Aeroflot 77 pst (709)
Air Baltic 84 pst (1594)
Air Berlin 78 pst (970)
Air France 81 pst (1021)
Austrian Airlines 84 pst (703)
British Airways 75 pst (3057)
Brussels Airlines 84 pst (700)
Eastern Airways 75 pst (908)
EasyJet 85 pst (218)
Estonian Air 92 pst (479)
Finnair 91 pst (346)
Germanwings 74 pst (98)
Icelandair 77 pst (850)
KLM 93 pst (7508)
Lufthansa 83 pst (5330)
Norwegian 84 pst (66539)
Pakistan Airlines 61 pst (104)
Qatar Airways 87 pst (362)
Ryanair 90 pst (519)
SAS 85 pst (96745)
Sun-Air 87 pst (1388)
Swiss Air Lines 76 pst (733)
TAP Air Portugal 72 pst (356)
Thai Airways 100 pst (326)
Turkish Airlines 81 pst (705)
United Airlines 78 pst (343)
Vueling Airlines 81 pst (189)
Widerøe 83 pst (113697)
WizzAir 89 pst (1697)
Kilde: Avinor
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.