fredag 17. januar 2014

Helikoptersenteret på Sola - Fra Solabladet

Første kunde i boks

Vil spare store summer på lokal pilottrening

Første kunde i boks
 
Ole Petter Bakken, direktør for trening og simulering i Thales Norway, smiler bredt etter at selskapet har sikret sin første simulatorkunde til det nye senteret på Sola. FOTO: Andreas Askildsen
Simulatorsenteret på Utsola har fått sin første kunde.
Tekst:
Andreas Askildsen
Publisert:
15.01.2014 kl 19:33
Oppdatert:
15.01.2014 kl 19:35
      
- I dag bruker pilotene to dager til selve treningen, samt to dagers reise fra og til Frankrike. Piloter er dyr arbeidskraft og det sier seg derfor selv at det er mye å spare på at vi får en simulator i nærheten. Det er snakk om betydelige besparelser, sier Jakob Bae, administrerende direktør i Blueway Offshore Norge til Solabladet.

Onsdag presenterte selskapet en trenings- og simuleringsavtale med Thales Norway. Avtalen innebærer at selskapets piloter skal trene i simulatorsenteret Thales skal etablere på Utsola om få år.

- Dette betyr også at vi får utviklet treningsprogram tilpasset Norge og Danmark. Flyplassene og offshoreinstallasjonene vil oppleves like i simulatoren som i virkeligheten, sier Bae.

Viktig kontrakt

Også den andre parten i avtalen, Thales Norway, er godt fornøyd med avtalen som nå er landet.

- Dette er en stor merkedag for oss. Vi har hatt en lang prosess frem mot dette, men nå begynner vi å sette fotavtrykket vårt på Sola. Kontrakten med utbygger Stavanger Investering er signert, og nå har vi også landet første kontrakt med en kunde, sier Ole Petter Bakken, direktør for trening og simulering i Thales Norway.

Kompetansesenter

Senteret Thales skal bygge opp på Utsola skal på sikt ha fem simulatorer. Foruten en EC225-simulator for trening av offshorepiloter, håper selskapet å lande avtaler med norske myndigheter for trening i NH90- og AW101-simulatorer.

- Nå jobber vi videre og vil ha med oss både politikerne, oljeselskapene og operatørene på Sola. Dette er noe vi skal greie sammen, det er et felles prosjekt. Målsetningen vår er at dette skal få status som nasjonalt kompetansesenter for trening og simulering, sier Bakken.


 
Jakob Bae, administrerende direktør i Blueway Offshore Norge, tror selskapet kan spare betydelige kostnader ved å la pilotene trene ved simulatorsenteret Ole Petter Bakken og Thales Norway har under planlegging på Utsola. FOTO: Andreas Askildsen

Fem simulatorer

Med en stor bredde av simulatorer tror han de vil være godt rustet for å ta imot kunder også fra utlandet.

- Foruten det norske forsvaret opererer også Sverige og Finland NH90. Verken svenskene eller finnene har investert i simulatorer, dermed vil også disse landene ha potensielle kunder for oss. AW101, som skal overta etter Sea King, er allerede i bruk i Danmark og jeg vil tro at det vil være enklere for dem også å reise hit for å trene, sier Bakken.

Ved 330 skvadronen er de positiv til nyetableringen.

- I første omgang betyr det ingenting ettersom vi ikke har signert kontrakt med dem. Men på sikt skal også redningstjenesten ha simulator i Norge og sannsynligheten for at det blir på Sola er ganske stor. Det er en del av kontrakten med AgustaWestland at det også skal leveres et simulatortilbud, sier Svein Tore Pettersen, sjef for 330 skvadron.

Tøff konkurranse

Blueway er etablert med hovedkontor på Sola, men har aktivitet flere andre steder både i Norge, Danmark, Nederland og Nigeria.

I Danmark har selskapet offshoreoperasjoner gjennom selskapet DanCopter, mens de i Norge hittil har vært størst på innlandsmarkedet.

Nå tar selskapet også opp kampen i det norske offshoremarkedet. Foreløpig har selskapet en EC225-maskin som skal være basert på Sola. Denne vil ta adhoc-oppdrag.



Administrerende direktør Glenn Pedersen i Thales Norway og Jean-Jacques Guittard, styreleder i Thales Training & Simulation har ambisjoner om at simulatorsenteret på Sola skal bli et sentralt knutepunkt for pilottrening.

Selskapet får en tilsvarende maskin levert i juli. Denne skal operere en kontrakt for Shell og vil ha base i Kristiansund.

- Norsk offshore er fortsatt i vekst og vi håper på flere kontrakter i Norge. Helikopteret på Sola vil være tilgjengelig for alle kunder når de trenger det, sier Bae.

Selv om det er to tunge aktører som dominerer det norske offshoremarkedet foreløpig, Bristow og CHC Helikopter Service, mener Bae det er rom for flere operatører.

- Det er et tøft marked, vi skal bryte håndbakk med de to store. Det er ikke bare enkelt, det tar tid å vinne kontrakter. Men vi byr på de anbud som er ute, sier Bae.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.