Samferdselsministeren forsvarer Norwegian-lønn
- Å kalle dette sosial dumping er å uthule begrepet, sier Ketil Solvik-Olsen. Han mener Kjos er «en mann med godt hjerte».
Publisert: 16.01.2014 - 17:44 Oppdatert: 16.01.2014 - 17:46
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) forsvarer Norwegians langdistanse-satsing og lover å legge til rette for at selskapet skal lykkes.
Mens Aps stortingsrepresentant Lise Christoffersen (Ap) hevder at Norwegian driver sosial dumping på rutene mellom Bangkok og Norge, tar samferdselsminister Solvik-Olsen både selskapet og Norwegian-sjefen i forsvar.
Heksejakt-advarsel
– Jeg vil advare mot å drive heksejakt på ett flyselskap, sa statsråden da han stilte til stortingsdebatt om arbeidsvilkår i luftfarten torsdag.
– Jeg vil advare mot å drive heksejakt på ett flyselskap, sa statsråden da han stilte til stortingsdebatt om arbeidsvilkår i luftfarten torsdag.
Han beskrev Kjos som en mann med godt hjerte, men som samtidig må forholde seg til at det er ulike lønnsvilkår på ulike steder.
– Det blir for komplisert for norske myndigheter å kreve at asiatisk kabinpersonale skal ha norske lønnsvilkår når de flyr mellom Bangkok og Oslo. Å kalle dette sosial dumping, er å uthule begrepet, sa Solvik-Olsen.
Innovative
Tvert om lovte samferdselsministeren å forsøke å hjelpe Norwegian og eventuelt andre som vil utfordre de etablerte aktørene som flyr internasjonalt.
Tvert om lovte samferdselsministeren å forsøke å hjelpe Norwegian og eventuelt andre som vil utfordre de etablerte aktørene som flyr internasjonalt.
– Vi skal legge til rette for at offensive flyselskaper skal lykkes. Da må vi unngå å utvikle regler i det godes hensikt, som forhindrer norske selskaper i å utvikle seg ute i verden. Her har vi sett at norske selskaper er mer innovative enn andre, sa han.
Jobbe internasjonalt
Onsdag sendte Solvik-Olsen et brev til EU der han tar opp behovet for en bedre harmonisering av regelverket og en styrket felles forståelse av regelverket i europeiske land.
Onsdag sendte Solvik-Olsen et brev til EU der han tar opp behovet for en bedre harmonisering av regelverket og en styrket felles forståelse av regelverket i europeiske land.
– Vår prioritering er å sikre lik konkurranse mellom selskapene, trygghet for passasjerene og ordnede vilkår for de ansatte, sa samferdselsministeren under stortingsdebatten.
– Jeg merker meg at han nevner de ansattes vilkår helt til sist. Det kommer nederst på listen, kommenterte LO-nestleder Tor Arne Solbakken til NTB i vandrehalen etter debatten.
Regulering
Solbakken – og Lise Christoffersen, som reiste debatten – uttalte begge at de er enig med Solvik-Olsen i at løsningene ligger i å jobbe internasjonalt.
Solbakken – og Lise Christoffersen, som reiste debatten – uttalte begge at de er enig med Solvik-Olsen i at løsningene ligger i å jobbe internasjonalt.
Det var også omkvedet blant lederne i de norske fagforeningene som organiserer ansatte i luften, som fulgte debatten torsdag.
– Vi er ikke imot konkurranse, men det er behov for bedre reguleringer enn i dag, lød det fra den kanten.
Shopper rundt
Christoffersen mener at til sist kan norsk luftfartsbransje stå i fare:
Christoffersen mener at til sist kan norsk luftfartsbransje stå i fare:
– Bransjen er uoversiktlig, den utvikler seg raskt med en blanding av internasjonale og nasjonale regler. Lavprisselskaper shopper rundt, etablerer baser i ulike land, henter ansatte i lavkostland, skaper uklarhet om hvilke lands regler som skal gjelde og leier inn personale som selvstendig næringsdrivende. Hvis ikke vi klarer å stoppe denne utviklingen, vil det bare eskalere, sa hun.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.