En kan vel si at denne organisasjonen blir en spurv i forhold til ørnene som ønsker Norwegian dit peppern gror.
Nå får Norwegian støtte
Lavprisflyselskapet kjemper en hard kamp mot amerikanske pilotforeninger og transportdepartementet i USA. Men nå får Bjørn Kjos og co. oppbakking fra uventet hold.
Publisert: 27.01.2014 - 20:36 Oppdatert: 27.01.2014 - 20:36
Fire av de største amerikanske flyselskapene, samt USAs pilotforening, er enige i at Norwegian bør nektes lisens i USA. Også AFL-CIO, som er USAs mektige parallell til LO i Norge, er svært kritisk til hvordan Norwegian opererer, og mener lavprisflyselskapet må nektes lisens og dermed ikke få lov til å lande og ta av fra amerikanske flyplasser.
Norwegians irske datterselskap søker lisens for sine langdistansefly fra april i år, og denne søknaden har vært et hett tema i USA den siste tiden.
Bråket skal ha startet med selskapets søknad om å få fly langdistanseruter til USA med irske fly, asiatisk mannskap og norske eiere. Det amerikanske transportdepartementet har uttrykt bekymring og bedt EU om mer informasjon når det gjelder Norwegians praksis. Luftfartsavtalen gjelder mellom EU og USA, og Norge er representert som EØS-land.
Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik har tidligere sagt at flyselskapene og de amerikanske fagforeningene er redd for økt konkurranse.
- Bra for forbrukerne
Men etter å ha møtt massiv motstand, får nå Norwegian støtte:
Men etter å ha møtt massiv motstand, får nå Norwegian støtte:
Organisasjonen Travel Technology Association (Travel Tech) har henvendt seg til transportdepartementet (DOT) med utvetydig oppbakking av Norwegians søknad om å fly til og fra USA med irsk driftstillatelse, skriver Check-in.dk.
Travel Tech er en forening for de største online-reisebyråene og globale distribusjonssystemer, og jobber for å beskytte forbrukerne. De legger vekt på at større konkurranse fra utenlandske lavprisflyselskaper vil være bra for både forbrukerne og reise- og turistøkonomien i USA.
- Kapasiteten har ikke endret seg de siste tre til fem årene, men det har billettprisene. Forbrukerne vil ha adgang til lavpriser på oversjøiske flyvninger på samme måte som man kjenner det fra det amerikanske innenriksmarkedet, heter det i brevet fra Travel Tech.
- Arbeidet med å demokratisere luftfarten fortsetter gjennom å gi flere millioner amerikanere mulighet til å fly til internasjonale destinasjoner hvert år, og at utallige utenlandske turister kan besøke USA, heter det videre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.