Avinor satser i nord
24. mars 2014 kl. 14:30 av Sindre Ånonsen
Fjernstyrte tårn, interkontinentale ruter og store
investeringsplaner var på dagsorden da hovedfunnene i Avinors nordområdestrategi
fram mot 2040 ble presentert i Bodø i dag.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og flere lokalpolitiske representanter
så strategidirektør i Avinor, Jon Sjølander, tegne et tydelig bilde av en
landsdel og et område i sterk utvikling, der Avinor ønsker å være en drivkraft i
årene framover.
-Veksten innenfor olje, gass og reiseliv vil gi en økning i flytrafikken. Det forventes også en befolkningsvekst på 10 prosent – der hoveddelen av veksten kommer i byer og sentrale strøk i landsdelen, sa Sjølander.
6 kan bli 12 I dag reiser det 6 millioner passasjerer gjennom Avinors lufthavner i Nord-Norge i året. I 2040 kan dette tallet være 12 millioner.
-En slik trafikkvekst kan gi rom for ruter til flere europeiske destinasjoner fra Tromsø og Bodø. Og i Tromsø – og kanskje også i Bodø, er det også potensial for interkontinentale sommerruter til New York og Tokyo, sa Sjølander.
Sammen med konsernsjefen i Avinor, Dag Falk-Petersen, pekte strategidirektøren også på hvordan ny teknologi og nye driftskonsepter kan gi store effektiviseringsgevinster. I dag finansierer Avinor underskuddet ved lufthavnene i nord med 820 millioner kroner i året. Men utviklingen vil redusere dette driftsunderskuddet.
8-13 milliarder Avinor legger opp til å investere 8-13 milliarder kroner i nordområdene fram mot 2040.
-Alle lufthavner skal sikres god standard, men på kapasitetssiden er det først og fremst Tromsø, Bodø og Hammerfest som vil trenge investeringer. I tillegg legges det opp til en helikopterbase i Øst-Finnmark som vil ha store ringvirkninger, sa Sjølander.
Statsråden imponert I forbindelse med presentasjonen av nordområdestrategien ble det også tid til en demonstrasjon av fjernstyrte tårn. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var imponert og sa at dette er teknologi som i et lengre tidsperspektiv kan trygge arbeidsplasser og samtidig gi store effektivitetsgevinster.
-Og jeg vil rose Avinor for jobben de gjør. Infrastrukturen i luftfarten er av en langt høyere standard enn på vei- og banesiden. Og jeg tror dette også har å gjøre med måten vi har organisert luftfarten på, sa Solvik-Olsen.
Den ferdigstilte nordområdestrategien offentliggjøres 1. april.
-Veksten innenfor olje, gass og reiseliv vil gi en økning i flytrafikken. Det forventes også en befolkningsvekst på 10 prosent – der hoveddelen av veksten kommer i byer og sentrale strøk i landsdelen, sa Sjølander.
6 kan bli 12 I dag reiser det 6 millioner passasjerer gjennom Avinors lufthavner i Nord-Norge i året. I 2040 kan dette tallet være 12 millioner.
-En slik trafikkvekst kan gi rom for ruter til flere europeiske destinasjoner fra Tromsø og Bodø. Og i Tromsø – og kanskje også i Bodø, er det også potensial for interkontinentale sommerruter til New York og Tokyo, sa Sjølander.
Sammen med konsernsjefen i Avinor, Dag Falk-Petersen, pekte strategidirektøren også på hvordan ny teknologi og nye driftskonsepter kan gi store effektiviseringsgevinster. I dag finansierer Avinor underskuddet ved lufthavnene i nord med 820 millioner kroner i året. Men utviklingen vil redusere dette driftsunderskuddet.
8-13 milliarder Avinor legger opp til å investere 8-13 milliarder kroner i nordområdene fram mot 2040.
-Alle lufthavner skal sikres god standard, men på kapasitetssiden er det først og fremst Tromsø, Bodø og Hammerfest som vil trenge investeringer. I tillegg legges det opp til en helikopterbase i Øst-Finnmark som vil ha store ringvirkninger, sa Sjølander.
Statsråden imponert I forbindelse med presentasjonen av nordområdestrategien ble det også tid til en demonstrasjon av fjernstyrte tårn. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var imponert og sa at dette er teknologi som i et lengre tidsperspektiv kan trygge arbeidsplasser og samtidig gi store effektivitetsgevinster.
-Og jeg vil rose Avinor for jobben de gjør. Infrastrukturen i luftfarten er av en langt høyere standard enn på vei- og banesiden. Og jeg tror dette også har å gjøre med måten vi har organisert luftfarten på, sa Solvik-Olsen.
Den ferdigstilte nordområdestrategien offentliggjøres 1. april.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.