fredag 25. april 2014

Norwegian - Muligheter for streik

STREIKEFARE. Hvis ikke meklingen i begynnelsen av neste uke fører frem. Foto: NTB scanpix

- Overhengende fare for Norwegian-streik

De kabinansatte i Norwegian står knallhardt på fem krav - krav ledelsen mener vil bli svært vanskelige å innfri. Dét kan ikke Parat forstå.

Mandag og tirsdag neste uke møtes Parat (Norwegian Kabinforening) og NHO Luftfart (Norwegian) til mekling.
Fører ikke meklingen frem, kan det gå mot streik i lavprisflyselskapet fra onsdag 30. april, bekrefter Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud til DN.
- Konfliktfaren er overhengende. Vi opplever at de kabinansatte står veldig sterkt på de fem kravene de har fremmet, selv om de selvfølgelig er åpne for at meklingen kan føre til et annet resultat, sier han.
Permitteringsvarsel til samtlige ansatte i de to nyopprettede datterselskapene Cabin Services Norway og Cabin Services Denmark er sendt ut.
Dette gjelder 1.230 Norwegian-ansatte, hvorav 229 i Danmark.
Varselet kom etter at Parat i påsken leverte en plassoppsigelse til riksmegleren.

Her er de fem kravene NK/Parat stiller:

1. Dagens tariffavtalestruktur skal videreføres. Det vil si at kabinpersonalet i Norge og Danmark fortsatt skal ha felles tariffavtale – med Norwegian som reell arbeidsgiver - underlagt norsk rett og forhandlingssystem. 2. Ulovlig forskjellsbehandling på pensjon rettes opp i tråd med Arbeidsrettens dom, og kabinpersonalets pensjonsordning sikres gjennom en medbestemmelsesordning 3. Prinsippet om at fast behov for arbeidskraft skal dekkes av faste ansettelser i konsernet må gjennomføres
4. Prinsippene knyttet til konsernansiennitet, ferie, diett og fridagsbetaling må klargjøres
5. De kabinansatte må sikres en lønnsutvikling i tråd med resten av samfunnet
- Det viktigste er krav nummer 1. Og det er jo litt spesielt at det er dette kravet som faktisk ikke koster Norwegian noen ting, sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud.
Les også: Vil streike for gullpensjon

Parérer

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian er sterkt uenig.
- Norwegians nye holdingstruktur der også heleide kabinselskaper inngår, er i alle høyeste grad relatert til kostnader. Det er helt feil å hevde at Parats ultimatum ikke har økonomiske konsekvenser, for dette handler om å ha en selskapsstruktur som er robust nok til håndtere fremtidig vekst og de store flyleveransene som kommer, sier hun til DN.
Skånvik legger til at alle beholder "samme lønn, betingelser, goder og andre opparbeidede rettigheter".
- Hovedforskjellen er at de er ansatt i et heleid datterselskap, ikke i morselskapet hvor det ikke vilvære operativ drift i fremtiden, sier kommunikasjonsdirektøren.
Les også: Snart får vi helt ny angrerettlov

- Fikk kravene oversendt som et ultimatum

Skjæggerud kan imidlertid ikke forstå hvorfor Norwegian-ledelsen har så vanskelig for å kunne innfri kravene.
- Hvis man klarte å få i stand en likelydende avtale for pilotene i Norge, Sverige og Danmark, hvorfor skal man ikke klare å få i stand en felles avtale for kabinansatte i Norge og Danmark? spør han.
Skånvik i Norwegian understreker at pilotene, i motsetning til andre Norwegian-ansatte, hadde tariff-festet pensjon i utgangspunktet.
- Dessuten har pilotene selv, med det de har forhandlet frem, begrenset sine muligheter for å være med på veksten i Europa fordi de er knyttet opp til én driftstillatelse, sier hun til DN.
- Medlemmene våre forbereder seg på at det kan bli streik. De mener kravene deres er helt adekvate og fornuftige, og at arbeidsgiveren bør imøtekomme dem, sier Skjæggerud.
Skånvik sier at Norwegian-ledelsen ser på kravene som et ultimatum:
- Vi fikk kravene oversendt som et ultimatum, og Parat ga oss ikke muligheter for å forhandle. Vi ønsker selvfølgelig å unngå en streik som rammer passasjerene våre. Vi håper at meklingen fører frem og at konflikt unngås, sier Skånvik.
Skjæggerud sier at det ikke er riktig at Parat ikke har villet forhandle:
- Vi merker oss også at NHO Luftfart stiller seg bak et medlem som bryter alle spilleregler i norsk arbeidsliv ved først å virksomhetsoverdra pilotene under mekling for å komme unna sine tarifforpliktelser, og deretter gjentar "oppskriften" ved å splitte og virksomhetsoverdra de kabinansatte rett før tariffavtalen utløper.  Dette bidrar til en brutalisering, som savner sidestykke i den seriøse delen av norsk arbeidsliv, sier han.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.