PLANER: Bjørn Kjos vurderer å flytte langdistanseflyene fra Irland. (Foto: NTB scanpix)
Kjos vurderer å flytte langdistanseflyene fra Irland
Norwegian-sjef Bjørn Kjos er lei av å vente på klarsignal for planene om å fly under irsk flagg til USA, og truer med å flytte langdistanseflyene fra Irland til Norge.
Bjørn Kjos skriver dette i et brev til Irlands transportminister Leo Varadkar, skriver Dagens Næringsliv og VG.
Norwegians nye Boeing Dreamliner-fly har i ni måneder fløyet mellom Skandinavia, USA og Thailand. Planen er å fly under irsk flagg, men fortsatt venter selskapet på klarsignal fra det amerikanske transportdepartementet.
«Dessverre fører den uventede forsinkelsen til at vi kan bli tvunget til å flytte langdistanseflyene fra Norwegian Air International til vår norske virksomhet, der vi allerede har godkjennelse til å fly til USA. Dette har selvfølgelig aldri vært vår intensjon,» skriver Kjos i brevet. Det er Norwegian Air International som flyr med irsk driftstillatelse.
Les også: Kan bli Norwegian-streik fra fredag - disse rutene rammes
Lederen for Norsk Flygerforbund, Jack Netskar, mener Norwegian prøver å presse irske og amerikanske myndigheter.
– Innholdet i brevet fremstår som en ren trussel fra Norwegian. De stiller et ultimatum overfor myndighetene og krever å få viljen sin i en bestemt sak. Det er oppsiktsvekkende, sier Netskar til Dagens Næringsliv.
(Det er Petter Førde som er leder for NF, med mindre det har skjedd et skifte nylig. Jack Netskar er International Director. red. anm.)
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian tilbakeviser denne påstanden. Hun toner isteden ned inntrykket av at Norwegian vil forlate Irland.
– Dette handler om at planene for en utvidelse i Irland settes på hold og at vi i en periode må fly med norsk driftstillatelse hvis svaret fra USA drøyer. Planene om å fly på en irsk driftstillatelse består på lang sikt, sier hun.
Les også: Norwgian utsetter Dreamline-ordre på 20 nye fly
Godkjennelsen som Norwegian har for langdistansedrift i Norge, er midlertidig, og vil medføre mange og mye strengere begrensninger for langdistansedriften. I brevet understreker Kjos at selskapet vil «bli berøvet sitt fremtidige vekstpotensial som et selskap med EU-tilhørighet med tilgang til et betydelig større antall trafikkrettigheter enn som et ikke-EU (norsk) selskap».
Norwegians nye Boeing Dreamliner-fly har i ni måneder fløyet mellom Skandinavia, USA og Thailand. Planen er å fly under irsk flagg, men fortsatt venter selskapet på klarsignal fra det amerikanske transportdepartementet.
«Dessverre fører den uventede forsinkelsen til at vi kan bli tvunget til å flytte langdistanseflyene fra Norwegian Air International til vår norske virksomhet, der vi allerede har godkjennelse til å fly til USA. Dette har selvfølgelig aldri vært vår intensjon,» skriver Kjos i brevet. Det er Norwegian Air International som flyr med irsk driftstillatelse.
Les også: Kan bli Norwegian-streik fra fredag - disse rutene rammes
– Prøver å presse
Både europeiske og amerikanske pilotorganisasjoner og andre luftfartsrelaterte fagforeninger har protestert kraftig mot Norwegians planer om å fly til og fra USA under irsk flagg.Lederen for Norsk Flygerforbund, Jack Netskar, mener Norwegian prøver å presse irske og amerikanske myndigheter.
– Innholdet i brevet fremstår som en ren trussel fra Norwegian. De stiller et ultimatum overfor myndighetene og krever å få viljen sin i en bestemt sak. Det er oppsiktsvekkende, sier Netskar til Dagens Næringsliv.
(Det er Petter Førde som er leder for NF, med mindre det har skjedd et skifte nylig. Jack Netskar er International Director. red. anm.)
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian tilbakeviser denne påstanden. Hun toner isteden ned inntrykket av at Norwegian vil forlate Irland.
– Dette handler om at planene for en utvidelse i Irland settes på hold og at vi i en periode må fly med norsk driftstillatelse hvis svaret fra USA drøyer. Planene om å fly på en irsk driftstillatelse består på lang sikt, sier hun.
Les også: Norwgian utsetter Dreamline-ordre på 20 nye fly
Flykjøp på vent
Ifølge VG gir Bjørn Kjos det amerikanske transportdepartementets tidsbruk skylden for at forhandlingene med Boeing om kjøp av 20 nye Dreamliner-fly er satt på vent «inntil vår fremtid i USA har blitt avgjort».Godkjennelsen som Norwegian har for langdistansedrift i Norge, er midlertidig, og vil medføre mange og mye strengere begrensninger for langdistansedriften. I brevet understreker Kjos at selskapet vil «bli berøvet sitt fremtidige vekstpotensial som et selskap med EU-tilhørighet med tilgang til et betydelig større antall trafikkrettigheter enn som et ikke-EU (norsk) selskap».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.