søndag 24. august 2014

F-35 Norge - Oppdatering

Status og veien fremover

 

Da er vi tilbake fra ferien for alvor, og for oss har det vært en 
skikkelig "flying start." I forrige uke var økonomisjefen vår i 
USA for neste skritt i den årlige trykktestingen vår, og denne 
uka har juristen vår Ingrid Amdam vært der for å snakke om 
nye avtaler som skal underskrives, og oberstløytnant og pilot 
Sigurd Fongen har vært over sammen med flere av 
våpenekspertene våre for å snakke mer om Joint Strike 
Missile. Dette er noe av det som gjør Kampflyprogrammet 
både spennende og utfordrende - programmet står aldri stille, 
og det er stadig mye nytt å ta tak i, men samtidig må dette 
koordineres og følges opp på en god måte. Det er dette 
som er mitt ansvar som programdirektør, nemlig å sørge for 
at vi klarer å beholde helheten i arbeidet vårt.




Dette er likevel ikke en jobb vi
gjør alene, og uten resten av
Forsvaret kan ikke vi i
Kampflyprogrammet lykkes.
Luftforsvaret, Forsvarsbygg, 
Forsvarets logistikkorganisasjon, 
Cyberforsvaret og Fellesoperativ 
hovedkvarter - alle er de helt nødvendige for at vi skal kunne 
 gjennomføre denne investeringen på en god måte.

Generelt vil jeg si at status i programmet nå er svært god. Vi
har fått fullmakter fra Stortinget til å anskaffe 16 av våre
planlagte 52 fly, og har også fått fullmakter til å starte
anskaffelsen av en rekke relaterte systemer og våpen. Vi har
også fått fullmakt til å gå videre med tredje og siste trinn i
utviklingen av JSM, noe som vil sørge for en betydelig
styrking av den norske krigsforebyggende terskelen når
våpenet blir operativt på F-35. Her kan du lese
mer om JSM, de operative kravene som ligger bak og veien
fremover.
F-35 med JSM vil bli ett av hovedvåpnene i det fremtidige
Forsvaret.
For F-35 går vi nå nok en spennende tid i møte. Snart er det
mindre enn 12 måneder til det første norske flyet ruller ut av
fabrikken i Fort Worth, Texas. I sommer tok Australia i mot sitt
første fly (se bilde under), og vi gleder oss til å selv kunne reise
ned og gjøre det samme i slutten av neste år.
Roll-out av første australske F-35A i juli 2014.
I tiden fremover skal vi tegne kontrakt på seks fly, vi skal gå til 
 Stortinget og be om fullmakt til ytterligere seks, og vi vil snart
få byggestart på fly tre og fire som skal leveres i 2016.
Forsvarsbygg tar også flere viktige skritt videre mot byggestart
på Ørland for å begynne arbeidet med å forberede mottak av
de første norske flyene i 2017. Her finner du mer informasjon
om Forsvarsbyggs baseprosjekt.
Forsvarsbyggs foreløpige skisse av hvordan den nye basen
på Ørland vil se ut når den er ferdig.
Ut over høsten vil vi fortsette å holde dere oppdatert om hva
som skjer, og vi vil som vanlig være tilgjengelige på Twitter for å
svare på spørsmål. Nå har vi også åpnet bloggen vår -
Kampflybloggenog der vil vi etter hvert legge ut mer info og
kommentar til det som skjer i programmet.
Klikk banneret for å bli tatt direkte til bloggen vår.

Da håper jeg dere har hatt en god helg - og så hører dere fra
oss etter hvert med flere oppdateringer!

Med vennlig hilsen,

Anders Melheim
Programdirektør 

Norway set to receive first drag-chute 

equipped F-35

WASHINGTON DC
Source: Flightglobal.com
17:59 22 Aug 2014
When Norway’s fleet of Lockheed Martin F-35As comes online in 2015,
there will be little to distinguish them from jets belonging to the United
States and other programme partners.
That will change after 2017, when the Scandinavian nation will be the
first to receive a modular kit to equip its jets with drag chutes that
help the aircraft land on icy Arctic runways. The chute, which the
Netherlands and Canada also are eyeing as a modification to
their F-35s, is the first aftermarket modification to the jets through
seven low-rate initial production (LRIP) lots.
Norway will take delivery of its first F-35A in 2015, but testing on
the chute will not begin for another two years. Until then, the
Norwegians will train in the United States with “clean,” unmodified
aircraft, Suku Kurien, Lockheed’s F-35 drag chute programme
manager, tells Flightglobal.
Norway’s first jets – included in LRIPs 7 and 8 ‑ will be equipped
with Lockheed’s Block 2B software configuration, which does not
include the capability to deploy an arresting chute. Norwegian 
pilots still will train with the aircraft at Luke Air Force Base in Arizona.
The necessary hardware modifications, including airframe
reinforcements, are being performed on planes in the current LRIP 7
and 8, which Lockheed and the US government are negotiating. The
Block 3F software that will allow for chute deployment, will be the
standard configuration for all aircraft in LRIP lots 9 and beyond,
Kurien says.
Chute testing will begin in 2017 when the aircraft designated AF-2 –
currently performing load testing for the US air force’s conventional
takeoff and landing F-35 variant – will be outfitted in 2017 with a pod
containing the arresting chute. It will then undertake wet-dry
performance and flight manoeuvring testing through November 2017,
Kurien says.
Within a month of the completion of flight testing at Edwards Air
Force Base in California, the aircraft will begin two to three months of
testing in an arctic environment, likely at Eielson Air Force Base in
Alaska. There the jet will land with and without the chute and t
est ground taxiing to gauge its manoeuvrability over wet, icy
runways like those the Norwegian air force routinely operates from in
winter months.
The chute’s design borrows heavily from those already used by Norway
and other nations on the F-16 and Eurofighter Typhoon, Kurien says.
Those aircraft use nylon chutes that will have to be made out of Kevlar
to suit the F-35, on which the drag chute is deployed from above
and behind the engine exhaust outlet.
Installed in the centre of the rear fuselage, the pod containing the
chute can act like a miniature rudder based on wind-tunnel 
testing, 
Kurien says. The Norwegian jets, therefore, will undergo extensive flight
testing with the pod installed. Data collected from the tests will be used
to train pilot from other nations that buy F-35s with drag chutes, he says.
“In harsh manoeuvres with high angles of attack, it seems to be pretty
invisible,” he says.
Norway intends to keep its pods installed permanently, but other
nations like the Netherlands and Canada, can remove them in warmer
months.
Monday, August 25, 2014

Lockheed Martin’s F-35 on Steady Path to IOC

Juliet Van Wagenen
An F-35B
An F-35B aircraft. Photo: Lockheed Martin
[Avionics Today 08-25-2014] The Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter (JSF) program is maturing steadily after a number of flight-test milestones achieved in August, including weapons separation, software compatibility and flight hours.

On its path to Initial Operational Capability (IOC) the F-35A aircraft AF-1 accomplished its 400th flight during a successful GBU-31 Joint Direct Attack Munition (JDAM) aircraft separation test on Aug. 13, at Edwards Air Force Base in California. This was the first GBU-31 Mark-84 (2,000-pound guided munition) separation demonstration from the F-35, although previous GBU-31 separations were with the Bomb Live Unit (BLU) -109 bomb body.

F-35B aircraft BF-1 and BF-4 completed “Mode 4” formation testing on Aug. 9, as required for Block 2B software capability. And the F-35B aircraft BF-3 completed the 2B software fleet release weapon separation requirements with two successful AIM-120 Advanced Medium Range Air-to-Air Missile (AMRAAM) Air Vehicle Instrumented (AAVI) separation flights on Aug. 14 and 15.
- See more at: http://www.aviationtoday.com/av/topstories/Lockheed-Martins-F-35-on-Steady-Path-to-IOC_82932.html?hq_e=el&hq_m=2936575&hq_l=11&hq_v=5c06548960#.U_w1pPl_vTp

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.