|
Kan du ikke
lese eposten? Vis
det i en nettleser.
Avinor
|
|
|
|
Avinor
- 23-08-2014 18:39 CEST
Avinor, norske myndigheter og europeisk luftfartsbransje er
godt forberedt på en situasjon med store mengder aske i luften. Men
konsekvensene kan uansett bli store.
Islandske
myndigheter melder om stor fare for aske europeisk luftrom ved et utbrudd i
vulkanen Bardarbunga. Konsekvensene for europeisk luftfart bli store, men
bransjen og myndighetene har lært mye og er bedre forberedt enn ved tilsvarende
situasjoner tidligere år:
-
Det har blitt gjort en stor jobb for å få til en mer helhetlig håndtering av en
slik situasjon i Europa. Nå vil det normalt ikke legges opp til at man stenger
luftrom med aske. I stedet vil Avinor og andre flysikringsaktører holder
flyselskapene orientert om hvilke områder det er aske i, og hvor høy
konsentrasjonen er i de ulike områdene, sier leder for underveistjenesten, Jan
Gunnar Pedersen i Avinor Flysikring.
Flyselskapene avgjør
Basert på informasjonen
flyselskapene får, tar de avgjørelsen om og hvor de velger å fly.
-
En stor forskjell fra den store krisen i 2010, er at langt flere av
flyselskapene nå har fly som er godkjent for å fly i områder med medium
askekonsentrasjoner. Dermed unngår vi situasjoner hvor enkelte land stenger hele
sitt luftrom, selv om flyselskapene har maskiner som tåler å fly i området, sier
Pedersen.
Umulig å fastslå konsekvenser
- I og med at vi
ikke vet noe om stort et eventuelt utbrudd vil bli, er det vanskelig å si noe om
hvor store konsekvensene blir. Men dersom utbruddet blir tilsvarende det vi
hadde i 2010, vil konsekvensene for de reisende bli langt mindre, sier han.
Avinor i sentral rolle
Avinor har en viktig
rolle ved en eventuell askesituasjon i Norge. Vi vil inngå i etatsgruppen for
vulkansk aske, som nedsettes av Luftfartstilsynet. Formålet er å skape felles
situasjonsforståelse mellom berørte etater og kunnskapsmiljøer og bidra til å
foreta vurderinger av situasjonen i norsk luftrom frem i tid. Deltakere er
Luftfartstilsynet, Avinor, Metrologisk institutt, Nilu, og eventuelt Forsvaret
og Helsedirektoratet.
Avinor har også ansvaret for å definere områder
og varlse flyselskapene:
- Basert på informasjon fra Met, Nilu og
Volcanic Ash Advisory Center i London er det vår rolle å definer områder med
medium og høy askekonsentrasjon i norsk luftrom, samt å varsle dette til
flyselskapene gjennom i form av NOTAM (NOtice To AirMen), avslutter
Pedersen.
|
|
On Wednesday several hundred people were evacuated
from the volcano area
Iceland has issued a red alert to the
aviation industry for the Bardarbunga volcano, meaning significant ash emissions
are likely.
The
Icelandic Met
Office has warned that a small sub-glacial eruption is under way at
Bardarbunga.
The air space over the site has been closed, but all Icelandic airports
currently remain open, authorities say.
Iceland's Eyjafjallajokull volcano erupted in 2010, producing an ash cloud
that severely disrupted air travel.
The red alert is the highest warning on the country's five-point scale.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.