lørdag 23. august 2014

Vulkanen rører på seg - Video


Kan du ikke lese eposten? Vis det i en nettleser.

Avinor

Godt forberedt på aske

Avinor - 23-08-2014 18:39 CEST
Avinor, norske myndigheter og europeisk luftfartsbransje er godt forberedt på en situasjon med store mengder aske i luften. Men konsekvensene kan uansett bli store.
Islandske myndigheter melder om stor fare for aske europeisk luftrom ved et utbrudd i vulkanen Bardarbunga. Konsekvensene for europeisk luftfart bli store, men bransjen og myndighetene har lært mye og er bedre forberedt enn ved tilsvarende situasjoner tidligere år:
- Det har blitt gjort en stor jobb for å få til en mer helhetlig håndtering av en slik situasjon i Europa. Nå vil det normalt ikke legges opp til at man stenger luftrom med aske. I stedet vil Avinor og andre flysikringsaktører holder flyselskapene orientert om hvilke områder det er aske i, og hvor høy konsentrasjonen er i de ulike områdene, sier leder for underveistjenesten, Jan Gunnar Pedersen i Avinor Flysikring.
Flyselskapene avgjør 
Basert på informasjonen flyselskapene får, tar de avgjørelsen om og hvor de velger å fly.
- En stor forskjell fra den store krisen i 2010, er at langt flere av flyselskapene nå har fly som er godkjent for å fly i områder med medium askekonsentrasjoner. Dermed unngår vi situasjoner hvor enkelte land stenger hele sitt luftrom, selv om flyselskapene har maskiner som tåler å fly i området, sier Pedersen.
Umulig å fastslå konsekvenser
- I og med at vi ikke vet noe om stort et eventuelt utbrudd vil bli, er det vanskelig å si noe om hvor store konsekvensene blir. Men dersom utbruddet blir tilsvarende det vi hadde i 2010, vil konsekvensene for de reisende bli langt mindre, sier han.
Avinor i sentral rolle
Avinor har en viktig rolle ved en eventuell askesituasjon i Norge. Vi vil inngå i etatsgruppen for vulkansk aske, som nedsettes av Luftfartstilsynet. Formålet  er å skape felles situasjonsforståelse mellom berørte etater og kunnskapsmiljøer og bidra til å foreta vurderinger av situasjonen i norsk luftrom frem i tid. Deltakere er Luftfartstilsynet, Avinor, Metrologisk institutt, Nilu, og eventuelt Forsvaret og Helsedirektoratet.

Avinor har også ansvaret for å definere områder og varlse flyselskapene:

- Basert på informasjon fra Met, Nilu og Volcanic Ash Advisory Center i London er det vår rolle å definer områder med medium og høy askekonsentrasjon i norsk luftrom, samt å varsle dette til flyselskapene gjennom i form av NOTAM (NOtice To AirMen), avslutter Pedersen.


Iceland issues Bardarbunga volcano red alert


Warning sign on the road to the Bardarbunga volcano (20 August)
On Wednesday several hundred people were evacuated from the volcano area


Iceland has issued a red alert to the aviation industry for the Bardarbunga volcano, meaning significant ash emissions are likely.

The Icelandic Met Office has warned that a small sub-glacial eruption is under way at Bardarbunga.

The air space over the site has been closed, but all Icelandic airports currently remain open, authorities say.

Iceland's Eyjafjallajokull volcano erupted in 2010, producing an ash cloud that severely disrupted air travel.

The red alert is the highest warning on the country's five-point scale.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.