lørdag 16. august 2014

Sola - Brennstoffproblemer










             







Begrensninger i tilgangen til drivstoff ved Stavanger lufthavn, Sola skaper store utfordringer for flyselskapene.
FOTO: Aasland, Jarle

Fly får ikke fylle drivstoff


Ingen innenriksfly og heller ikke fly i utenrikstrafikk med flytid under to og en halv time får fylle drivstoff ved Stavanger lufthavn, Sola.


Unntatt er ambulansefly, fly i redningstjeneste og helikopter til oljeplattformene i Nordsjøen.
Lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen ved Stavanger Lufthavn, Sola bekrefter overfor Aftenbladet at det er innført restriksjoner på drivstofftilgangen til fly som trafikkerer flyplassen på Sola.

Kan ramme passasjerer

- Vi har mange flygninger og mange fulle fly, og når disse må ha med seg ekstra drivstoff, kan det føre til at de ikke kan ta med seg all bagasjen til passasjerene. Dette skaper utfordringer for flyselskapene.
Restriksjonene som er innført er ikke absolutte, men retningsgivende for hvilke fly som får etterfylle drivstoff. Shell vil vurdere hver enkelt flygning for seg.
Vekt er kritisk, og tyngden av ekstra drivstoff kan føre til at bagasje blir droppet. Passasjerer som reiser med fly som er fullbooket, kan derfor risikere å ikke få bagasjen med seg på den avgangen de selv reiser med. Dermed kan passasjerer bli skadelidende, sier Lorentzen.
Lufthavnsjefen Leif Anker Lorentzen sier at oljeselskapet Shell har opplyst at det trenger fra seks til åtte uker for å utbedre feilen på tankanlegget.

Feil på tankanlegg

- Hva er årsaken til restriksjonene?
- Jeg ble informert fredag om at oljeselskapet Shell har en feil ved tankanlegget for flybensin i Tananger. Dette fører til betydelig redusert kapasitet ved Shell-anlegget, sier lufthavnsjefen.
Flybensin som under normale omstendigheter blir fraktet til flyplassen fra tankanlegget i Tananger, kan ikke fylles på tankbilene fra anlegget på grunn av feilen.
- Får problemene noen konsekvenser for flytrafikken?
- Drivstoffproblemene kan få store ringvirkninger for flyselskapene fordi fly som ikke får fylle drivstoff på Sola må ha med seg så mye drivstoff på vei til Sola at de kan dra videre til ny destinasjon før de kan etterfylle drivstoff, sier han.
Også i fjor sommer hadde Shell problemer med tankanlegget i Tananger.

Gammelt annlegg

Shell sier til Aftenbladet at den reduserte kapasiteten skyldes at den største jet-drivstofftanken må tas ut av drift på Tananger depot. Bakgrunnen er at de etter en omfattende analyse, har konkludert med at tanken ikke kan brukes lenger.
- Tananger depot ble åpnet i 1962 og det begynner å gå mot slutten av levetiden. Tankene er bygde inne i fjell og kan ikke repareres, men stenges dersom det oppstår problemer, sier Terje M. Jonassen, kommunikasjonssjef for undersøkelse og produksjon i Shell.
Han sier videre at de jobber hardt for at konsekvensene for flytrafikken skal bli minst mulige, men at sikkerheten må komme først.
- Vi er derfor i en prosess nå med Sola kommune hvor vi søker om å oppgradere depotet og ha tankene i friluft. Det foreligger en omfattende konsekvensanalyse for oppgraderingen som nå er til behandling der, sier Jonassen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.