lørdag 30. august 2014

Radar - Teknisk Ukeblad


Foto: Norbert Nagel

FLYRADAR

Hvordan følger radaren flytrafikken?

Vi spør nestleder i Flyoperativt forum, Knut Backer.

Hva er forskjellen på primær­radar og sekundærradar?

Knut Backer: Radar er forkortelse for Radio Detection And Ranging, og systemet ble opprinnelig brukt til å anslå fly eller båters retning og avstand fra den bakkebaserte radarantennen.
Radiobølger er elektromagnetiske bølger som blir sendt ut fra den bakkebaserte antennen, reflektert fra et metallisk objekt som fly eller båt, og ekkoet fanges opp av antennen. Dette er i prinsippet en primærradar som baserer seg kun på et reflektert signal (ekko).
Sekundærradar er en senere utvikling av radarsystemet. Bakkeenheten sender ut et spørresignal som fanges opp av fartøyets transponder, og det sendes et kodet signal tilbake. Transponder er en forkortelse av transmitter-responder, et apparat som både mottar og sender.
Kodingen i retursignalet kan gi fartøyets identitet (flightnummer) og høyde. Et objekt må altså ha en transponder for at sekundærradaren skal se det. Likeledes vil en primærradar kun se ekko, og ikke kunne motta informasjon om identitet eller høyde. Derfor kombineres ofte primærradar og sekundærradar, men sivile flyradarer med bare sekundærradar er også forholdsvis vanlig.
Les også: Prisbelønnet radar plukkes ned etter få år

Hva kan være årsaker til at fly forsvinner fra radaren?

KB: Felles for begge typer radarer er at flyet må være innen rekkevidde og synsvidde for å være synlig.
Flyr det for lavt og er under radardekning, vil det ikke være synlig på verken primær- eller­ sekundærradar. Videre, for at et fly skal forsvinne fra en sekundærradar, må transponderen slås av, eller på annen måte slutte å fungere.
Et fly innenfor en primærradars rekkevidde, vil alltid være synlig med mindre det går i «oppløsning» – altså fysisk forsvinner.
 
Flykaptein Knut Backer. Foto: Leon Dimitrios

Hvilke tegn på radaren kan fortelle at noe skjer med flyet?

KB: Ved et sekundærradarsystem kan piloten stille inn transponderen på en av flere forhåndsbestemte internasjonale koder for å indikere ulike former for problemer og nødssituasjoner.
Ved et primær­radarsystem er dette vanskeligere. Det finnes avtalte mønstre man kan fly i for å vise at man har mistet radioen­. Men om man har mistet radioen, har man gjerne andre problemer som tilsier at man velger en annen løsning enn å fly disse mønstrene.
Les også: Slik kan du se gjennom vegger med wifi-radar

Hvor detaljert kan man se flyets bevegelser på radar?

KB: Det er helt avhengig av radarens rotasjonshastighet og rekkevidde, som igjen avhenger av radarens bruksområde.
En bakkeradar eller innflygings­radar er avhengig av stor nøyaktighet og hyppig oppdatering, siden den benyttes til å sikre en forholdsvis liten atskillelse mellom fly i et relativt lite område. Disse roterer derfor meget hurtig, og et flys bevegelser kan observeres raskt og detaljert.
En «områderadar», som skal benyttes til å se langt og dekke store områder, vil ha en langsommere rotasjonshastighet og dermed en mindre hyppig oppdatering og nøyaktighet.
Les også: Dette er den nye knøttlille, norske superradaren

På hvilke måter kan radarer bedre flysikkerhet?

KB: Radarer forteller et flys eksakte posisjon i forhold til andre fly, eller helikoptre for den saks skyld.
En transponder vil også fortelle sekundærradaren om høyden og vise om fartøyet er for lavt i forhold til terrenget. I kontrollert luftrom er det flygelederens ansvar å holde de ulike luftfartøyer atskilt, dvs. sørge for at de ikke er nærmere hverandre enn tillatte atskillelsesminima.
Disse atskillelsesminima vil være avhengige av flygelederens tilgjengelige verktøy og nøyaktighet av disse. Her er radaren definitivt det viktigste verktøyet han eller hun har. Et område som er radarkontrollert vil også ha lavere atskillelsesminima enn et område uten radar. Derfor er radar også et viktig kapasitetsfremmende hjelpemiddel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.