Akkurat som Le Bourget og Farnborough, så veksler Stavanger
med Houston om denne årlige utstillingen. Jeg har vært til stede på nær sagt
alle som har vært avholdt i Stavanger.
Konferansen vokser stadig med et enormt utstillingsområde. Her er alle
land som utvinner olje- og gass, og de som har ambisjoner om dette, og det er
ikke få. Norske landsdeler og kystkommuner er også representert, spesielt til stede
er de i nord og Bergen. Det er opplagt at områdene i nord sees på som
spennende. En hemsko er åpenbart Widerøes monopol. Det ser ut til at oljevirksomheten
er hevet over boykotten av Russland. Her var de alle sammen. 75 000 har
vært innenfor dørene per nest siste dag av messen.
Som vanlig fant jeg flere utstillere som kan relateres til
luftfart. De fleste visste jeg om på forhånd, men det dukket også opp
overraskelser. En slik overraskelse var firmaet Techni fra Borre i Vestfold som
produserer komponenter til F-35. Ikke store greiene, sa Roy Dahl, salgssjef,
men de er en av flere underleverandører til prosjektet. Dahl forklarte at han
lett forstår motstanden mot F-35 i USA. Det skyldes at det per i dag er
leverandører til 8 flytyper som vil bli erstattet av èn type. Disse leverandørene
mister oppdragene sine og klager til senatorer som igjen klager til……. Dahl sa
også at gjenkjøp i forbindelse med F-35, er langt fra det en hadde forventet på
forhånd.
Jeg var invitert av Thales til å besøke deres stand vedr.
treningssenteret som tidligere er annonsert på Sola. Ole Petter Bakken har
arbeidet med dett prosjektet i mange år og sier at de nå er nær sagt i havn. Han mente at AW101 er en viktig del av dette,
men han hadde bare en NH90 modell å vise til på standen. Den kunne fly og var
bygget i regi av det som må være etterlevningene etter 718 skvadron som driver
med såkalte droner.
Lufthansa hadde stand. «Stavanger – Houston – No problem»,
sto det. Vel, ikke non stop riktignok, en må via Frankfurt. Men da flyr en A380
derfra til en særdeles konkurransedyktig
pris. Eller en kan velge en klasse med bedre seter enn på turistklasse,
fremdeles langt under det SAS kan tilby i pris.
UAV`er eller droner som noen kaller det, kan være nyttige
offshore og under bygging og inspeksjon av store installasjoner. Forsvaret var
åpenbart interessert i slike, og det er mildest talt på tide. Det var to stands
som viste UAV`er; aeroview.no og thecyberhawk.com. Disse er små, lett transportable maskiner, men
med nødvendig stabiliseringssystem og display for operatøren.
Helideck monitoring er et særdeles viktig moment for flygere
som planlegger en offshore tur. Også denne gang var firmaet Automasjon og Data
der med en stand. Deres monitoringsystem har blitt utviklet litt siden sist og
tilfredsstiller alle kjente bestemmelser og normer. Flygeren kan gå direkte inn
og lese av fartøyet- eller riggens bevegelser og aktuelle vinddata.
Noe nytt for meg var Helimesh, et system som er ment å
erstatte nett av hamp e.l. som skaper friksjon på helikopterdekket. Dette er av
wire av rustfritt stål med levetid på minst 20 år. Lurer litt på hvordan det
sliter på gummien på helikopterets hjul. Det er nemlig slik at en kan ha litt
sideveis bevegelse på helikopteret idet en lander på bevegelige installasjoner.
Vel, systemet virker lovende. Det er slutt på helikoptre som har såkalte meier
(skids) og ikke hjul. Et dramatisk havari
med en Bell 212 hvor en meie kom under nettet ved avgang, husker mange veldig
godt.
Overlevelsesdrakter har fått en ny dimensjon etter ulykkene
på britisk side. Du vil ikke tro alt det rare passasjerer i helikoptre nå til
dags skal ha på seg, og ikke minst må lære seg å bruke. Se på dette:
Er du bare litt redd for å fly, så blir du sikkert
skrekkslagen når du får på deg dette.
Firmaet Tranberg lager lys for fartøy og offshore helidekk
Konferansen avsluttes i dag, torsdag. Da skal veteranene i
bransjen hedres, og jeg kjenner noen….
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.