SAS-rute til Houston med usikker framtid
JAN-PETTER HELGESEN
SOLA
SAS åpner i dag, 20. august, verdens lengste
passasjerflyrute med Boeing 737 - mellom Stavanger og Houston i Texas.
Ruten skal flys seks dager i uken med unntak av tirsdag.
Til flygingene leier SAS en 44-seters Boeing 737-700 som egentlig er en Boeing
Business Jet fra det sveitsiske selskapet Private Air. Flyet er malt i
SAS-farger, men er registret i Sveits som er eierselskapets hjemland.
Besetningen
tilhører også Private Air, men skal bære SAS-uniformer under flygingene til og
fra USA. For å makte den lange flyturen er et av lasterommene innredet med
ekstra drivstofftank.
SAS har foreløpig leiet flyet for en periode på tre år.
Om leieforholdet vil vare så lenge avhenger av belegget på flygingene. Mye
tyder på at bestillingene av billetter ikke er så positivt som SAS håper.
Flyselskapet har den siste tiden senket prisene som av
mange i en oljebransje på sparebluss blir oppfattet som skyhøye. En
tur-retur-billett utenom helgene ble satt til 44.000 kroner med reduksjon til
30.000 kroner dersom den reisende ventet over helgen på returen. Denne prisen
er for øyeblikket satt ned til 23.000 kroner. I tillegg lokker SAS nå med gullkort
til reisende som kjøper bare en tur-retur-reise. I SAS nekter en å si noe om belegget på den
nye flygingen til Houston.
SAS har aldri tidligere fløyet til oljemetropolen i
Texas. Flytiden vestover fra Sola blir i underkant av 11 timer med en time
kortere flytid på returen.
Innredningen i kabinen blir som i businessklasse med
sovestoler og høyt servicenivå av fire kabinansatte. Avgang fra Sola blir
klokken 16.00 med ankomst på returen klokken 14.20 dagen etter. Det betyr at
rundturen gjøres på under 24 timer. Dermed klarer SAS seg med bare et fly til
flygingene. Dette er et viktig argument for å oppnå pluss i inntjeningen.
På Sola blir det innredet en egen provisorisk gate-lounge
for passasjerene. Denne åpner to timer før hver avgang.
Med nesten 21 rimer i luften hvert døgn krever den nye
Houston-ruten et svært høyt og pålitelig teknisk servicenivå på flyet. Om det
holder gjenstår å se.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.