Næringsliv Luftfart
Norwegian avviser grunnlag for massesøksmål
Kravene beløper seg i første omgang til seks millioner kroner, hevder reiseselskap. Norwegian avviser det hele som et advokatstunt.
Dreamliner-marerittet fortsetter for Norwegian. 12 søksmål med til sammen 1200 saksøkere er allerede samlet av det svenske selskapet TRS Travelrights, og er på vei til å bli behandlet i Sverige. Første sak behandles i det svenske rettssystemet 22. september, opplyser advokat Stephan Eriksson i Liman & Partners, som representerer saksøkerne.
- Her har vi å gjøre med en privatperson som ønsker å slå mynt på Norwegians forsinkede passasjerer, sier Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian til DN om Eriksson.
- Dette er en pilotsak. Dersom Norwegian taper i denne saken håper vi at de vil kompensere også de andre passasjerene på samme fly. Hvis de ikke gjør det fortsetter vi å kjøre saker, sier Stephan Eriksson til DN. 62 andre passasjerer fra samme flyvning er med på søksmålet. 12 slike pilotsaker fra ulike forsinkede Dreamliner-flygninger er under oppseiling.
Ytterligere 5000 klagesaker venter på avgjørelsen i disse første sakene, opplyser Eriksson.
- Dette er tall vi ikke kjenner til. Det er ikke sendt krav til Norwegian tilsvarende det beløpet, sier Sandaker-Nielsen.
Søksmålene dreier seg om forsinkelser og endrede reiseplaner for passasjerer som skulle fløyet disse distansene.
- Det er ingen tvil om at vi har hatt for mange lange forsinkelser. Vi har hele tiden sagt at vi behandler hver klage individuelt, og oppfordrer våre passasjerer til å sende skriftlig klage, sier Sandaker-Nielsen.
EU-regler krever av flyselskaper at de skal betale erstatning til passasjerene på opp til 600 euro eller rundt 5000 kroner, dersom de ikke kan forklare forsinkelsene med ekstraordinære hendelser.
Eriksson hevder at Norwegian ikke betaler ut erstatninger overhode, noe Norwegian avviser.
Han sier Norwegian må bevise at forsinkelsene var forårsaket av ekstraordinære hendelser som vær, ikke av dårlig planlegging eller økonomiske hensyn og strategi. De må også bevise at de ikke kunne ha bøtet på situasjonen ved å for eksempel leie inn ekstra fly.
- Den første gangen man opplever tekniske utfordringer er det kanskje å regne som ekstraordinært, men ikke senere, sier Eriksson.
- Noen forsinkelser og kanselleringer ekstraordinære hendelser, noen er innenfor vår kontroll. Derfor er vi tydelige på at man må sende klage individuelt. Denne advokaten er ute etter mediestøy for å tjene penger. Det er mange usannheter som blir presentert, sier han.
Eriksson forbereder rettssak og forventer et ras av saker. Mer enn 35.000 Norwegian-passasjerer har Dreamliner-relaterte krav på tilsammen over 28 millioner dollar, estimerer Travelrights ifølge Eriksson. Det utgjør i så fall krav på 170 millioner kroner.
Dersom erstatningssakene vinnes tar selskapet Travelrights 30 prosent av erstatningssummen. Dersom de taper, koster det ikke passasjerene noe.
- Her har vi å gjøre med en privatperson som ønsker å slå mynt på Norwegians forsinkede passasjerer, sier Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian til DN om Eriksson.
- Ukjente krav
Den første rettssaken dreier seg om rettighetene til en svensk trebarnsfamilie som ikke fikk den ferien de hadde drømt om i Thailand i februar i år, på grunn av lange forsinkelser og vanskelige transiter.- Dette er en pilotsak. Dersom Norwegian taper i denne saken håper vi at de vil kompensere også de andre passasjerene på samme fly. Hvis de ikke gjør det fortsetter vi å kjøre saker, sier Stephan Eriksson til DN. 62 andre passasjerer fra samme flyvning er med på søksmålet. 12 slike pilotsaker fra ulike forsinkede Dreamliner-flygninger er under oppseiling.
Ytterligere 5000 klagesaker venter på avgjørelsen i disse første sakene, opplyser Eriksson.
- Dette er tall vi ikke kjenner til. Det er ikke sendt krav til Norwegian tilsvarende det beløpet, sier Sandaker-Nielsen.
EU-regler for erstatning
Norwegian har opplevd store tekniske problemer med sine syv helt nye Boeing Dreamlinere som de satte rett inn i langdistanse.Søksmålene dreier seg om forsinkelser og endrede reiseplaner for passasjerer som skulle fløyet disse distansene.
- Det er ingen tvil om at vi har hatt for mange lange forsinkelser. Vi har hele tiden sagt at vi behandler hver klage individuelt, og oppfordrer våre passasjerer til å sende skriftlig klage, sier Sandaker-Nielsen.
EU-regler krever av flyselskaper at de skal betale erstatning til passasjerene på opp til 600 euro eller rundt 5000 kroner, dersom de ikke kan forklare forsinkelsene med ekstraordinære hendelser.
Eriksson hevder at Norwegian ikke betaler ut erstatninger overhode, noe Norwegian avviser.
- Skylder på Boeing
- Når passasjerene har et rettmessig krav pleier flyselskapene å utbetale erstatningen som er fastsatt av EU. Det gjør ikke Norwegian. De skylder på Boeing. Det synes ikke jeg er riktig. Hvis det er Boeings skyld får de betale ut til passasjerene og deretter kreve det tilbake av Boeing, sier advokat Stephan Eriksson.Han sier Norwegian må bevise at forsinkelsene var forårsaket av ekstraordinære hendelser som vær, ikke av dårlig planlegging eller økonomiske hensyn og strategi. De må også bevise at de ikke kunne ha bøtet på situasjonen ved å for eksempel leie inn ekstra fly.
- Den første gangen man opplever tekniske utfordringer er det kanskje å regne som ekstraordinært, men ikke senere, sier Eriksson.
- Følger EU-regler
Norwegians Sandaker-Nielsen sier at de tvert om allerede har betalt ut mange slike EU-standard-erstatninger, og at de forholder seg til reglene, uten at han kan tallfeste det onsdag kveld.- Noen forsinkelser og kanselleringer ekstraordinære hendelser, noen er innenfor vår kontroll. Derfor er vi tydelige på at man må sende klage individuelt. Denne advokaten er ute etter mediestøy for å tjene penger. Det er mange usannheter som blir presentert, sier han.
Eriksson forbereder rettssak og forventer et ras av saker. Mer enn 35.000 Norwegian-passasjerer har Dreamliner-relaterte krav på tilsammen over 28 millioner dollar, estimerer Travelrights ifølge Eriksson. Det utgjør i så fall krav på 170 millioner kroner.
Dersom erstatningssakene vinnes tar selskapet Travelrights 30 prosent av erstatningssummen. Dersom de taper, koster det ikke passasjerene noe.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.