Næringsliv
Luftfart
- Total galskap
Striden med amerikanske myndigheter har kostet Norwegian flere hundre millioner kroner, ifølge toppsjef Bjørn Kjos. Han vil satse enda mer.
Neste uke blir det norske flyselskapet storpolitikk mellom EU og USA. Kun to punkter står på agendaen når toppdiplomater skal møtes i Washington DC. Norwegian er ett av dem.
Selskapet er norsk, flyene registrert i EU-landet Irland og mannskapet hentet fra Asia for å fly til USA. Det er utelukkende økonomisk motivert, ifølge kritikerne.
– Vi tror vi kan stoppe Norwegian. Vi er moralsk overlegne i denne saken, sier påtroppende leder Tim Cannol i den amerikanske pilotforeningen (Alpa).
Dette er saken
I snart ett år har selskapet forsøkt å få permanent lisens av myndighetene til å drive i USA. Prosessen skal vanligvis ta noen uker. Men sterke krefter mener billigselskapet forsøker å undergrave dagens standarder og arbeidsvilkår i luftfarten.- 16. januar 2013 sa forrige arbeidsminister Anniken Huitfeldt (Ap) nei til å endre utlendingsloven. Norwegian hadde bedt om en endring for å kunne ansette asiater uten norsk arbeids- og oppholdstillatelse på norskregistrerte fly.
- I mai 2013 startet Norwegian med langdistanseruter mellom Skandinavia, Thailand og USA, først med innleide fly.
- I august 2013 begynte Norwegian å fly med Boeings Dreamliner-fly og asiatisk kabinpersonale. For å kunne ansette asiater ombord, og sikre trafikkrettigheter i EU, har det registrert flyene i Irland.
- 12. februar 2014 fikk Norwegian Air International en driftstillatelse i Irland. Selskapet venter på trafikkrettigheter i USA for å kunne bruke flyene til og fra USA.
Vis mer
Selskapet er norsk, flyene registrert i EU-landet Irland og mannskapet hentet fra Asia for å fly til USA. Det er utelukkende økonomisk motivert, ifølge kritikerne.
– Vi tror vi kan stoppe Norwegian. Vi er moralsk overlegne i denne saken, sier påtroppende leder Tim Cannol i den amerikanske pilotforeningen (Alpa).
Får EU-støtte
Norwegian-sjef Bjørn Kjos jobber selv intenst i Washington DC for å skaffe seg støtte i forkant av møtet.– Jeg tror vi får ja til slutt. Det finnes ingen grunn til å nekte oss, kontrer Bjørn Kjos.
Han har rent i møter med toppdiplomater fra EU, Irland og det amerikanske utenriksdepartementet de siste dagene. Torsdag talte Kjos for en viktig bransjeforening i hovedstaden. Han brukte anledningen til å gå i strupen på sine kritikere.
– Siden det ikke finnes noen legal grunn til å nekte oss driftstillatelse, har taktikken vært å utsette avgjørelsen. Men nå er det blitt så stort trykk på saken, ikke minst fra EU og Irland. Alle lurer på hvorfor vi ikke har fått det, sier Kjos.
– Jeg trodde det skulle komme i løpet av relativt kort tid. Og det var for et år siden. Men vi er blitt utsatt for en ondsinnet svertekampanje.
– Hvem står bak?
– Fagforeningene, SAS og Delta – det er de som har initiert dette. Vi flyr til flere av de samme byene som dem. De har interesse av å stoppe oss, sier Norwegian-sjefen.
– Vi driver ikke med en svertekampanje. Vi har sagt til myndighetene at det er viktig å sikre like rammevilkår for hele flybransjen. Våre synspunkt handler ikke om ett flyselskap, men de store linjene og luftfartens fremtid, sier informasjonsansvarlig Tormod Sandstø i SAS.
Deler USA
Fagforeningstoppene reagerer på påstandene. De mener Kjos forsøker å fly under bekvemmelighetsflagg for å spare penger.– Kjos har funnet en unik og nyskapende forretningsmodell som kan gi ham adgang til et svært lukrativt marked. Problemet er at han ikke vil følge de samme spillereglene som alle andre, sier Cannol, som selv er Delta-pilot.
Forbrukerne er av en annen oppfatning.
– Luftfart handler om sikkerhet og pris. Med Norwegian får vi begge deler – ikke minst dramatisk lavere priser. Fra forbrukernes ståsted vil det være galt å nekte Norwegian tillatelse, sier leder Charlie Leocha i forbrukerorganisasjonen Travelers United.
«Total galskap»
Norwegian legger ikke skjul på at forsinkelsen koster selskapet dyrt. På vei i limousin fra en privat klubb i sentrum til tv-kanalen CNNs studio gjør toppsjefen det klart at han vil fortsette kampen – selv om det ikke blir billig.– Utsettelsen koster oss masse penger, fordi vi må leie inn ekstra fly. Det har kostet oss flere hundre millioner kroner, sier Kjos.
Han har tidligere vurdert å kjøpe et selskap som allerede har tillatelse for å omgå problemene, men sier dette ikke lenger er aktuelt.
– Nei, vi legger til grunn at vi får tillatelse, sier Kjos.
– Hva er alternativet hvis dere får nei?
– Det finnes ikke grunnlag for å nekte oss lisens. Det eneste de kan gjøre, er å utsette å ta en beslutning. Men det er en grense for alt, og et spørsmål om når det blir helt tullete. Det er jo allerede tåpelig.
– Uthalingstaktikken er kostbar. Hvor lenge har dere råd til å holde på slik?
– Det tar vi oss råd til. Det er svaret på det. Men det er jo total galskap, sier Kjos.
Vil fly direkte til Hawaii
Washington DC: Norwegian vurderer å fly direkte til Hawaii i løpet av noen år. Det sa Bjørn Kjos under en tale i International Aviation Club i Washington DC torsdag. Flymangel er årsak til at ruten ikke kan settes i gang tidligere. Ruten vil bli en av de lengre i internasjonal luftfart, og Norwegian vil måtte bruke Boeings nye 787-maskin på strekningen. Den er for øyeblikket utsolgt fra produsenten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.