Ny motstand for Norwegian
192 kongressmedlemmer har signert et opprop mot Norwegian.
I et brev til transportmyndighetenes leder Anthony Foxx, skriver kongressmedlemmene at de støtter deres beslutning om å ikke innfri Norwegians ønsker i USA.
I snart ett år har Norwegian forsøkt å få permanent lisens av myndighetene til å drive i USA. Prosessen skal vanligvis ta noen uker. Men sterke krefter mener billigselskapet forsøker å undergrave dagens standarder og arbeidsvilkår i luftfarten.
Pilotforeningen kjemper mot Norwegian, og har drevet intensiv lobbyvirksomhet.
I en artikkel i DN forrige uke sa Bjørn Kjos at forsinkelsene har kostet selskapet flere 100 millioner kroner. Han var da tilstede i Washington for å kjempe sin sak. Han kaller motstanden for en ondsinnet svertekampanje.
I brevet sendt i går, skriver 192 av 435 medlemmer av representantenes hus under på at de frykter konsekvensene for innenlandske flyselskaper dersom Norwegian får tillatelsen de ber om og at de mener at Norwegians forretningsmodell ikke er i linje med Open Skies-avtalen mellom USA og EU.
I snart ett år har Norwegian forsøkt å få permanent lisens av myndighetene til å drive i USA. Prosessen skal vanligvis ta noen uker. Men sterke krefter mener billigselskapet forsøker å undergrave dagens standarder og arbeidsvilkår i luftfarten.
Pilotforeningen kjemper mot Norwegian, og har drevet intensiv lobbyvirksomhet.
Dette er saken
Selskapet er norsk, flyene registrert i EU-landet Irland og mannskapet hentet fra Asia for å fly til USA. Det er utelukkende økonomisk motivert, ifølge kritikerne.- I mai 2013 startet Norwegian å fly langdistanse mellom Skandinavia, Thailand og USA, først med innleide fly.
- I august 2013 var første avgang med Norwegians Boeing Dreamliner-fly. Flyene ble registrert i Irland. Luftfartstilsynet ga midlertidig tillatelse til at flyene kunne bli leid inn til den norske virksomheten.
- I februar 2014 fikk datterselskapet Norwegian Air International ltd en driftstillatelse i Irland. Selskapet venter på trafikkrettigheter i USA for å kunne bruke flyene til og fra USA.
- Selskapet vil ha en irsk virksomhet fordi det finansierer flyene i Irland og får flere trafikkrettigheter i EU.
- Hvis søknaden i USA går gjennom, blir Norwegian dessuten det første flyselskapet som kan bruke asiatisk personal på ruter mellom USA og Europa.
I en artikkel i DN forrige uke sa Bjørn Kjos at forsinkelsene har kostet selskapet flere 100 millioner kroner. Han var da tilstede i Washington for å kjempe sin sak. Han kaller motstanden for en ondsinnet svertekampanje.
I brevet sendt i går, skriver 192 av 435 medlemmer av representantenes hus under på at de frykter konsekvensene for innenlandske flyselskaper dersom Norwegian får tillatelsen de ber om og at de mener at Norwegians forretningsmodell ikke er i linje med Open Skies-avtalen mellom USA og EU.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.