Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
SAS' norske konserndirektør Eivind Roald er arkitekten bak den nye business-jet ruten mellom Stavanger og Houston. Flyet har bare 44 seter som kan felles ned til en seng.
FOTO: Jarle Aasland, Stavanger Aftrenblad
SAS' nye «luksusrute» mellom Stavanger og Houston med overskudd på rekordtid
Satsingen på en ren business-jet rute mellom Norge og USA har vært så vellykket at den på rekordtid vil gå med overskudd.
For første gang er en interkontinental flyrute blitt operert med kun business-klasse.
Flyet , som går i skytteltrafikk mellom Stavanger og Houston har bare 44 seter, og det finnes ikke et eneste økonomiklasse-sete om bord.
En helt normal tur/retur-billett koster rundt 25.000 kroner. Den høyeste billettprisen ligger på det dobbelte. Det betyr store inntekter per sete.
Danskene spådde ruten en rask død
Så er ruten heller ikke ment for det vanlige markedet, men opprettet utelukkende med den hensikt å frakte godt betalende oljependlere mellom våre to kontinenter. Ruten ble etablert under store protester fra det danske SAS-miljøet som ville at ruten skulle gå fra København og spådde den norske satsingen en rask død dersom den skulle gå fra Norge. Nå foreligger passasjertallene for de første to hele driftsmånedene. De slår beina unna alle danske spådommer. I september fløy 1.190 passasjerer med ruten, i oktober økte tallet til 1.291 passasjerer.
Den begrensede kapasiteten gir ikke de store salgstallene, men passasjertilstrømmingen til den nye, oversjøiske ruten får SAS til å smile:
- Ja, dette er vi veldig godt fornøyd med. Vi var veldig spent på hvordan markedet ville ta imot tilbudet, men dette er bedre enn ventet, sier presseansvarlig Tormod Sandstø i SAS til Aftenposten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.