| ||
Først i verden med faste biodrivstoffleveranserAvinor - 18-11-2014 19:22 CET
Avinors Oslo Lufthavn blir den
første lufthavnen i verden med faste leveranser av
biodrivstoff.
-
Vi er stolte over å ta arbeidet med å utvikle en grønnere luftfart et viktig
skritt framover, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, om avtalen som er
inngått med Statoil Aviation.
Over
en periode på et år fra mars 2015, vil Statoil Aviation levere 2,5 millioner
liter biodrivstoff til tankanlegget på Oslo Lufthavn. Dette utgjør cirka 3000
flygninger mellom Oslo og Bergen med 50 prosent innblanding av biodrivstoff. I
første omgang vil det trolig bli levert biodrivstoff fra brukt matolje, men
store aktører i innenfor kraft- og skogsindustrien i Norge ser nå på muligheten
for skogbasert storskalaproduksjon av biodrivstoff til luftfarten i løpet av få
år.
-
Det er ikke utenkelig at vi i Norge har storskalaproduksjon av bærekraftig
biodrivstoff for fly til en konkurransedyktig pris i 2020, sier
Falk-Petersen.
Styrker miljøprofilen - Jeg er stolt over at Oslo Lufthavn, som første lufthavn i verden, vil tilby våre kunder faste leveranser av biodrivstoff. Sammen med mange andre tiltak vil dette gi klima- og miljøarbeidet vårt et ytterligere løft, sier administrerende direktør ved Oslo Lufthavn, Øyvind Hasaas, om nyheten som blir lansert globalt på en større konferanse i Dubai onsdag 19. november.
- God start
- Dette er en god start for utvikling av markedet for biodrivstoff til luftfarten. At Avinor bidrar til å gjøre Oslo Lufthavn til den første lufthavnen i verden der alle flyselskap har tilbud om å fylle biodrivstoff, viser at det er mulig med et grønt skifte. Samtidig er det viktig at myndighetene kommer på banen med virkemidler som muliggjør enda større bruk av biodrivstoff i luftfarten, sier leder i miljøstiftelsen ZERO, Marius Holm. Fra tester til forretning Statoil Aviation har nå tatt biodrivstoff for luftfart fra test- til forretningsnivå.
-
Vi er stolte av å kunne tilby flyselskapene fra Oslo Lufthavn biodrivstoff som
en normal del av den daglige operative driften. De kontraktene vi nå har signert
med flere flyselskap representerer et gjennombrudd for bransjen, og markerer et
taktskifte i arbeidet for en grønnere luftfart. Jeg vil takke Avinor, SkyNRG og
de flyselskapene som har inngått avtaler med oss om biodrivstoffleveranser, sier
visepresidenten i Statoil Aviation, Thorbjörn Larsson.
Statoil Aviation har per i dag inngått avtale med Lufthansa Group (Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines, Germanwings, Eurowings, Brussels Airlines) SAS og KLM om leveranser av biodrivstoff på Oslo Lufthavn.
Industrielle initiativer
Det foreligger to konkrete industrielle norske initiativ for produksjon av biodrivstoff i dag; Statkraft og Södra på Tofte i Hurum, og Viken Skog / Treklyngen på Follum i Hønefoss. Begge prosjektene ser på mulighetene for å produsere både biodiesel, som tungtransporten har behov for, og biojetfuel som luftfarten trenger. Èn biodrovstoffabrikk kan produsere nok biojetfuel og biodiesel til å redusere klimagassutslippene fra norsk luftfart med 10-15 prosent, og gi store utslippskutt i vegtransporten.
Produksjon
av biodrivstoff kan bli en vinn/vinn-situasjon for Norge gjennom å gi reduserte
klimagassutslipp og økt verdiskapning fra skogen – et viktig steg mot en
bærekraftig industri i Norge og omleggingen til det fornybare
nullutslippssamfunnet.
Kontaktperson:
Pressesjef i Avinor, Sindre Ånonsen, tel. 916 75 707. Foto: Lasse Vangstein
Avinor
bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets
46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å
planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette
inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av
servicetilbud ved lufthavnene. Oslo Lufthavn AS er heleid datterselskap og OSL
har alene en årlig trafikk på rundt 20 millioner passasjerer. Avinor er et
statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på
lufthavnene.
| ||
tirsdag 18. november 2014
Avinor med fast levering av biofuel på Gardermoen
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.