Da jeg så og prøvesatt mock-upen på Le Bourget i 1998, levnet jeg ikke typen noen sjanse. Det var veldig trangt og i tillegg til 9 pax bare plass til golfkøller for 4 spillere. Selve konseptet er jo interessant. Det var i sin tid mye diskutert om ikke tilt-wing gir bedre ytelse, spesielt i hover, slik Mitsubishi foreslo.
Jeg har tidligere omtalt Randy Padfield her, redaktøren i Aviation Intl. News som akkurat har blitt penjonist. Han fløy Bell XV-15 som IFALPA`s saksbehandler. Prosjektet stoppet opp eller gikk i rykk og napp og vi (IFALPA) skrinla oppfølgingen.
Foto: Per Gram
Selve konseptet er jo interessant og Bell-Boeing samarbeidet om utviklingen av V-22 Osprey som sies å ha blitt et modent og solid produkt.
Foto: Per Gram
Boeing gjorde et forsøk på et internasjonalt gjennombrudd ved å fly to maskiner over Atlanteren i 2006. Det kan neppe sies å ha vært en suksess selv om demonstrasjonen var imponerende. Maskinen selges akkurat nå til Israel, Japan og UAE. Det er et ønske fra US MC og USAF om at motorene må bli oppgradert til å yte 6200 shp. Opprinnelig var det en motortype som sitter i P-3 Orion, Alison T-56 som viser seg for svak selv i oppgradert utgave i regi av RR.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.