SOLA
JAN-PETTER HELGESEN
Lufthavnadministrasjonen og flygeledelsen på Stavanger lufthavn, Sola,
dummet seg ut da fraktmaskinen til Lufthansa Cargo skulle lande lørdag kveld.
Flyet, en Boeing 777F, kom i sin ukentlige rute fra Houston.
Da pilotene ba om landingstillatelse svarte flygelederen at de måtte lande
på bane 11, dvs fra vest over Solabukten på østvestbanen. Da svarte flygeren på
den store fraktmaskinen at det var i strid med Lufthansas regler å lande på bane
11. Klarering ble deretter gitt for landing på bane 18 over Hafrsfjord.
Da flyet skulle fortsette til Frankfurt ga flygelederen på ny klaring på
bane 11. Atter en gang måtte Lufthansa-flygerne svare at det var i mot
selskapets regelverk å bruke denne banen.
Da svarte flygelederen i tårnet at taksebanen til avgang bane 18 var stengt
av anleggsmaskiner som drev på med vedlikeholdsarbeider på banen lørdag kveld.
Disse måtte først fjernes dersom Boeing 777-flyet skulle ta av fra nord.
Alternativet var at fraktmaskinen tok såkalt back-track til avgangspunktet,
men også dette måtte først klareres med selskapets ledelse,
Moralen er at Sola har sagt ja til å ta i mot store fraktmaskiner på faste
ruter, men glemmer at disse krever spesielle forhold for å betjene flyplassen.
Lufthavndirektør Leif Anker Lorentzen må stramme opp folkene sine nå
når lufthavnen har tatt et lite steg framover og skal konkurrere blant de
store fraktflyplasser i Europa.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.