fredag 12. desember 2014

F-35- Norges første bygges - Teknisk Ukeblad

  • Teknikere på Northrop Grummans fabrikk i Palmdale gjennomfører den siste kvalitetssjekken på midtre skrogdel for AM-1, altså Norges første F-35. Foto: Northrop Grumman

F-35

Her er skroget til Norges første F-35

Midtskroget er ferdig hos Northrop Grumman.

 
Det første norske F-35-flyet skal leveres om et knapt år.
Nå begynner kampflyet, som heter AM-1, å ta form, etter at
den midtre skrogdelen («center fuselage») i går ble ferdigstilt
hos Northrop Grumman Aerospace Systems.
 

Kjernekomponent

Som Northrop Grumman selv påpeker, er denne midtskrogdelen
 («center fuselage») den første av 52 slike deler selskapet skal lage
for Norge de kommende årene.
Som det kommer fram på bildene, er midtre skrogdel en
kjernekomponent på F-35-flyene.
Tilsvarende deler for alle tre F-35-varianter produseres i Palmdale
nord for Los Angeles i California.
Deretter sendes de til Lockheed Martins sluttmonterings-
fabrikk i Fort Worth, Texas.
Les også: Norge betaler for bremseskjerm til F-35 - jobben
forsvant til Nederland

Teknikere på Northrop Grummans fabrikk i Palmdale gjennomfører den siste
kvalitetssjekken på midtre skrogdel for AM-1, altså Norges første F-35. Foto:
Northrop Grumman
 

Signerte

Her blir de forenklet sagt montert sammen med fremre
skrogdel og vinger, laget av LM, og bakre skrog og haleparti s
om produseres av BAE Systems.
Dette er den 34. midtskrogkomponenten Norhtrop Grumman
har levert til Lockheed Martin i år og den 166. tilsvarende delen
de har laget totalt.
Komponenten ble overlevert på en seremoni 4. desember.
Der signerte Norges utsending ved det flernasjonale
programkontoret (JPO), oberst Odd-Steinar Haugen, for
den mottatte delen.
Den første norske F-35-komponenten omtalte TU i september i
fjor. Dette var et av spantene som sitter rundt motoren som er
forsterket for å takle belastningen når flyene stanses med
bremseskjerm.

Odd-Steinar Haugen, Norges mann ved JPO, signerte for den mottatte delen på
en seremoni 4. desember. Foto: Northrop Grumman

Kongsberg på ryggen

– Dette er en svært viktig milepæl. Vi er nå mindre enn ett år
unna at det første norske flyet leveres, og det begynner nå
endelig å ta form, skriver Endre Lunde som er kommunikasjons-
rådgiver i det norske kampflyprogrammet i en epost.
Og med tydelig adresse til artikkelen som Teknisk Ukeblad
publiserte onsdag morgen, om atKongsberg tapte bremseskjerm-
kontrakten til Fokker, sier han:
– Det er viktig å merke seg at norsk industri er med her.
Kongsberg har laget mange av komposittpanelene som dekker
ryggen på flyet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.