– F-35 er ikke bygget for flyshow
F-35 vil aldri klare det en ren F-16-maskin gjør på
flyshow. Men F-35 kan så mye mer.
Publisert 11. februar 2011 kl. 10:39 - Oppdatert 5. mars 2012 kl. 09:35
Det var et av hovedpoengene oberst Charles Svensson kom med til en
fullsatt sal på Oslo Forsvarsforening onsdag kveld.
– Der F-16 har vært og fortsatt er den viktigste komponenten i det
norske luftforsvaret, vil F-35 bli det viktigste enkeltsystemet i hele
forsvaret, sa Svensson.
programmet. Det har han vært siden 2006.
Svensson var invitert til forsvarsforeningen for å snakke om kamp-
flyets kapabilitet, framfor forsinkelser, overskridelser og
restrukturering av JSF-programmet i USA.
– Jeg vil si at hvordan F-35 flyr, «air performance», er på nivå med
F-15 og F/A-18 og for så vidt F-16. Likevel er det ingen tvil om at
en F-16 «clean machine» vil vinne flyshowet i konkurranse med
F-35. F-16 er designet for mach 2,05. Men så snart du begynner å
henge på våpen og drivstofftanker, kommer begrensningene. F-35
vil klare mach 1,6 og dra 9 G fullastet, sa Svensson til forsamlingen
av mange pensjonerte militærflygere som gjerne ville vite akkurat
det: hvordan landets kommende kampfly oppfører seg i lufta.
Svensson fortalte at F-35 Lightning II lages i tre versjoner, A, B
og C, der Norge skal A-versjonen (CTOL). Svensson påpekte at
F-35A deler 80 prosent av delene med F35B (STOVL «short
takeoff/vertical landing», Harrier-erstatter) og F35C (hangarskip-
varianten).
Status nå er at F-35 har samlet 851 flytimer fordelt på 579
testflyginger. Den konvensjonelle A-versjonen, som Norge skal
kjøpe, har akkumulert 442 timer på 275 flyginger. Mye av
testingen foregår dessuten med CATB, som er et Boeing 737
med all F-35-avionikken innebygget og dessuten plass til en
stor mengde ingeniører.
Norge skal kjøpe 56 F-35. Hvorav 52 skal i operativ tjeneste
her til lands, og 4 maskiner blir værende igjen på trenings-
institusjonene i USA.
fullsatt sal på Oslo Forsvarsforening onsdag kveld.
– Der F-16 har vært og fortsatt er den viktigste komponenten i det
norske luftforsvaret, vil F-35 bli det viktigste enkeltsystemet i hele
forsvaret, sa Svensson.
Vekt på teknologien
Han er programleder på den operative sida i det norske kampfly-programmet. Det har han vært siden 2006.
Svensson var invitert til forsvarsforeningen for å snakke om kamp-
flyets kapabilitet, framfor forsinkelser, overskridelser og
restrukturering av JSF-programmet i USA.
– Jeg vil si at hvordan F-35 flyr, «air performance», er på nivå med
F-15 og F/A-18 og for så vidt F-16. Likevel er det ingen tvil om at
en F-16 «clean machine» vil vinne flyshowet i konkurranse med
F-35. F-16 er designet for mach 2,05. Men så snart du begynner å
henge på våpen og drivstofftanker, kommer begrensningene. F-35
vil klare mach 1,6 og dra 9 G fullastet, sa Svensson til forsamlingen
av mange pensjonerte militærflygere som gjerne ville vite akkurat
det: hvordan landets kommende kampfly oppfører seg i lufta.
Svensson fortalte at F-35 Lightning II lages i tre versjoner, A, B
og C, der Norge skal A-versjonen (CTOL). Svensson påpekte at
F-35A deler 80 prosent av delene med F35B (STOVL «short
takeoff/vertical landing», Harrier-erstatter) og F35C (hangarskip-
varianten).
Status nå er at F-35 har samlet 851 flytimer fordelt på 579
testflyginger. Den konvensjonelle A-versjonen, som Norge skal
kjøpe, har akkumulert 442 timer på 275 flyginger. Mye av
testingen foregår dessuten med CATB, som er et Boeing 737
med all F-35-avionikken innebygget og dessuten plass til en
stor mengde ingeniører.
Norge skal kjøpe 56 F-35. Hvorav 52 skal i operativ tjeneste
her til lands, og 4 maskiner blir værende igjen på trenings-
institusjonene i USA.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.