- Sikkerheten på norske flystevner er svært god
Denne helgen var det igjen flystevne på Kjeller. To flystevneulykker den siste måneden skremmer ikke arrangørene.
Drønnet fra Mustangen får luften til å dirre over flyplassen på Kjeller. Publikum koser seg med blikket rettet opp mot den blå himmelen, der veteranfly gjør den ene halsbrekkende loopen etter det andre.
To alvorlige ulykker ved flystevner i England og Sveits den siste måneden skremte ikke arrangørene av stevnet på Kjeller.
Men i løpet av de siste ukene har det gått fryktelig galt to ganger. 23. august kolliderte to fly under et flystevne i Sveits, en person omkom. Mens 11 personer omkom da et fly styrtet og traff flere biler på motorveien i Shoreham i Sør-England i august.
- Dagens regler og rutiner er så systematiske og grundige at vi føler oss svært trygge, sier Bjørn Strøm, som er operativ stevneleder.
Etter den store ulykken i Rammstein i Tyskland i 1988, hvor tilsammen 70 mennesker ble drept, ble sikkerheten satt i system med et nytt regleverk.
- Før stevnet lager vi en sikkerhetsanalyse, hvor vi bestemmer avstander og høyder de ulike flyene skal få lov til å fly, sier Strøm.
Ved store stevner er det en egen sikkerhetskomité, der til enhver tid tre personer overvåker oppvisningen.
De har kontakt med flyverne og kan bryte inn hvis flyene beveger seg utenfor de områdene som er bestemt. Det kan skje ved uhell, for eksempel på grunn av vind. Sikkerhetskomiteen kan også avbryte flyvningen og kalle flyet til bakken og følger med på vær og vindforhold.
- Stevneledelsen og pilotene bestemte å ikke fly de letteste flyene å fly i dag, fordi det var mye vind, sier Strøm.
Sikkerhetskomiteen koordinerer også lufttrafikken over og har kontakt med kontrollsentralen i Røyken. Dessuten er alle som deltar på arrangementet drillet i nødprosedyrer. Det gjelder alt fra propellvakter til de som står og passer på at publikum holder seg innenfor gjerdene.
Den enkelte pilot sertifiseres for å kunne fly i ulik høyde, og må søke Luftfartsmyndighetene om godkjenning. Det lavest tillatte for akrobatikk er 200 fot, eller 50 fot i rett linje foran publikum.
Flyverne drilles på å utføre alle mulige akrobatiske øvelser, men også å ta flyene ut av alle unormale stillinger.
Ness mener at ved siden av at fly er morsomt, er flystevner også viktig historieformidling.
- Det er noe helt annet å se flyene, lukte og høre, kanskje få være med på en tidsreise i ett av veteranflyene.
- Det å kunne vise frem flyene viser historien bedre enn bare å lese om den. Historien blir til stede på en helt annen måte.
Men i løpet av de siste ukene har det gått fryktelig galt to ganger. 23. august kolliderte to fly under et flystevne i Sveits, en person omkom. Mens 11 personer omkom da et fly styrtet og traff flere biler på motorveien i Shoreham i Sør-England i august.
Sikkerhetsrutinene ikke endret etter ulykkene
Ulykken har ikke gjort at man vurderte å avlyse helgens flystevne på Kjeller, og har ikke ført til endringer i de vanlige sikkerhetsrutinene.- Dagens regler og rutiner er så systematiske og grundige at vi føler oss svært trygge, sier Bjørn Strøm, som er operativ stevneleder.
Slutt på flyvning over publikum etter ulykken i 1988
- Den viktigste endringen er forbud mot å fly over publikumsområdet. Norske flystevner har stort sett fulgt de samme reglene de siste 20 årene, sier han.- Sikkerheten på stevnene er godt ivaretatt
Prosessen med å arrangere et flystevne starter lang tid i forveien. Alle innslagene må være kvalitetssikret og godkjent av Luftfartsmyndighetene.- Før stevnet lager vi en sikkerhetsanalyse, hvor vi bestemmer avstander og høyder de ulike flyene skal få lov til å fly, sier Strøm.
Ved store stevner er det en egen sikkerhetskomité, der til enhver tid tre personer overvåker oppvisningen.
De har kontakt med flyverne og kan bryte inn hvis flyene beveger seg utenfor de områdene som er bestemt. Det kan skje ved uhell, for eksempel på grunn av vind. Sikkerhetskomiteen kan også avbryte flyvningen og kalle flyet til bakken og følger med på vær og vindforhold.
- Stevneledelsen og pilotene bestemte å ikke fly de letteste flyene å fly i dag, fordi det var mye vind, sier Strøm.
Sikkerhetskomiteen koordinerer også lufttrafikken over og har kontakt med kontrollsentralen i Røyken. Dessuten er alle som deltar på arrangementet drillet i nødprosedyrer. Det gjelder alt fra propellvakter til de som står og passer på at publikum holder seg innenfor gjerdene.
Sikkerhetsklarering av flyverne
Luftakrobatikk er en egen utdannelse som kommer etter grunnleggende pilotutdannelse.Den enkelte pilot sertifiseres for å kunne fly i ulik høyde, og må søke Luftfartsmyndighetene om godkjenning. Det lavest tillatte for akrobatikk er 200 fot, eller 50 fot i rett linje foran publikum.
Luftens akrobater føler seg trygge
Lars Ness har mange år som luftakrobat bak seg, og opptrer med Mustang på dagens arrangement. Han har ikke latt seg uroe av ulykkene.Få ulykker på flystevner
- Det har ikke vært en eneste publikumsulykke ved flystevner i England på 52 år, til tross for at det arrangeres 500 stevner i året.Flystevner er det utendørsarrangementet som trekker flest mennesker etter fotball, sier han.Ness mener at ved siden av at fly er morsomt, er flystevner også viktig historieformidling.
- Det er noe helt annet å se flyene, lukte og høre, kanskje få være med på en tidsreise i ett av veteranflyene.
- Det å kunne vise frem flyene viser historien bedre enn bare å lese om den. Historien blir til stede på en helt annen måte.
Publisert:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.