Finnairs første A350 XWB ble overlevert i Toulouse onsdag morgen. Dette bildet er fra ferryflighten hjem til Finland samme dag.
«»FINNAIR AIRBUS A350 XWB
Nå kommer dette flyet for første gang til Norge
Om noen år kan det bli hverdagskost for norske passasjerer.
Publisert 8. oktober 2015 kl. 14:35 - Oppdatert 8. oktober 2015 kl. 15:43
Noen holder seg oppe hele natta for å se en rød måne, andre liker best å se og fotografere menneskeskapte gjenstander i lufta.
For de sistnevnte er det verdt å ta turen til Oslo lufthavn fredag kveld.
Da lander Airbus A350 XWB på norsk jord for første gang.
Flight AY 659 skal etter planen lande på Oslo lufthavn klokka 17.30 fredag.
På Gardermoen blir det en framvisningsseanse før det nye flaggskipet returnerer til Helsinki Vantaa.
Finnairs første A350-900, MSN-18, fløy for første gang 16. september og ble overlevert på en seremoni ved Airbus-fabrikken i Toulouse onsdag morgen.
Airbus A350 benyttes fra før av Qatar Airways og Vietnam Airlines.
Finnair er dermed det tredje flyselskapet som tar flytypen i bruk, og det første i Europa.
Men under designfastsettelsesfasen i A350-programmet ble Finnair enige med Airbus om å skyve noe på leveransene.
Finnair forklarte det med en bilanalogi overfor Teknisk Ukeblad for fem år siden:
– Dette var som å bestille en BMW 520, for deretter å få forespørsel fra produsenten om å rykke litt ned i leveringskøen mot at vi i stedet får en BMW 530 til samme pris.
I stedet var det altså Qatar som overtok rollen som første operatør. Selskapet mottok det første flyet rett før jul i fjor.
21. november settes flyet inn på langdistanserute mellom Helsinki og Shanghai.
Med Helsinkis beliggenhet nås de asiatiske destinasjonene på rundt ti timer, noe som gjør det mulig å operere en daglig rute med kun ett fly.
Finnairs ambisjon er at asiatrafikken skal være dobbelt så stor i 2020 som den var i 2010.
Om tre års tid øker mulighetene for å se A350 også i Norge. I 2018 mottar SAS de første av åtte bestilte maskiner.
A350 XWB fløy for første gang 14. juni 2013.
Året etter, i juni 2014, var det første testflyet (MSN-2) med passasjerkabin klart. Den første turen i forbindelse med testprogrammet «Early Long Flight» (ELF) foregikk i stor grad i norsk luftrom.
Samme måned var Teknisk Ukeblad blant de første ikke-Airbus-ansatte som fikk en liten tur over Pyreneene i samme fly.
Finnair har fra før 45 Airbus-fly, 30 i A320-familien og 15 A330/A340. Flyselskapet skal motta ytterligere tre A350 i løpet av 2015 og sju fly i de neste to årene. De siste åtte maskinene skal være på plass innen 2023.
Airbus har i øyeblikket 783 bestillinger på A350 fordelt på 41 kunder.
I pressemateriellet legges det vekt på at det er finsk preg om bord: Kabindesignen er signert dSign Vertti Kivi & Co, selvsagt i hvitt og blått (og sølv/grått), mens servise og tekstiler kommer fra Marimekko.
I tillegg skal den dynamiske led-belysningen kunne simulere nordlys.
Når det gjelder drikkevarer har kommer A350-en med en egen signaturdrink, «Blue Sky».
Den består av finsk blåbærlikør og fransk sjampanje og skal i følge Finnair «hylle den rene finske naturen og Toulouse der A350 ble bygget» (selv om det er minst 800 kilometer fra Airbus-fabrikken til Champagne-distriktet).
For de sistnevnte er det verdt å ta turen til Oslo lufthavn fredag kveld.
Da lander Airbus A350 XWB på norsk jord for første gang.
Splitter nytt
Flyet har tilhørt Finnair i to dager og skal de kommende ukene brukes på kortdistanseflygninger slik at besetningen kan gjøre seg kjent med det.Flight AY 659 skal etter planen lande på Oslo lufthavn klokka 17.30 fredag.
På Gardermoen blir det en framvisningsseanse før det nye flaggskipet returnerer til Helsinki Vantaa.
Finnairs første A350-900, MSN-18, fløy for første gang 16. september og ble overlevert på en seremoni ved Airbus-fabrikken i Toulouse onsdag morgen.
Airbus A350 benyttes fra før av Qatar Airways og Vietnam Airlines.
Finnair er dermed det tredje flyselskapet som tar flytypen i bruk, og det første i Europa.
Var først i køen
Lenge lå det faktisk an til at Finnair skulle være lanseringskunde på flytypen: I mars 2007 var finnene først i ordrekøen da de la inn bestilling på 19 fly.Men under designfastsettelsesfasen i A350-programmet ble Finnair enige med Airbus om å skyve noe på leveransene.
Finnair forklarte det med en bilanalogi overfor Teknisk Ukeblad for fem år siden:
– Dette var som å bestille en BMW 520, for deretter å få forespørsel fra produsenten om å rykke litt ned i leveringskøen mot at vi i stedet får en BMW 530 til samme pris.
I stedet var det altså Qatar som overtok rollen som første operatør. Selskapet mottok det første flyet rett før jul i fjor.
Asia
Finnairs A350-fly blir ikke noe vanlig syn på Gardermoen. De skal i første omgang erstatte selskapets sju A340-300, og det er Asia-rutene det fortsatt skal satses på.21. november settes flyet inn på langdistanserute mellom Helsinki og Shanghai.
Med Helsinkis beliggenhet nås de asiatiske destinasjonene på rundt ti timer, noe som gjør det mulig å operere en daglig rute med kun ett fly.
Finnairs ambisjon er at asiatrafikken skal være dobbelt så stor i 2020 som den var i 2010.
Om tre års tid øker mulighetene for å se A350 også i Norge. I 2018 mottar SAS de første av åtte bestilte maskiner.
Mottar tre fly til i år
A350 XWB fløy for første gang 14. juni 2013.Året etter, i juni 2014, var det første testflyet (MSN-2) med passasjerkabin klart. Den første turen i forbindelse med testprogrammet «Early Long Flight» (ELF) foregikk i stor grad i norsk luftrom.
Samme måned var Teknisk Ukeblad blant de første ikke-Airbus-ansatte som fikk en liten tur over Pyreneene i samme fly.
Finnair har fra før 45 Airbus-fly, 30 i A320-familien og 15 A330/A340. Flyselskapet skal motta ytterligere tre A350 i løpet av 2015 og sju fly i de neste to årene. De siste åtte maskinene skal være på plass innen 2023.
Airbus har i øyeblikket 783 bestillinger på A350 fordelt på 41 kunder.
Finsk design (og sprit)
Finnairs A350 er konfigurert med 297 seter: 46 i businessklasse, 43 i økonomi komfort og 208 i økonomi.I pressemateriellet legges det vekt på at det er finsk preg om bord: Kabindesignen er signert dSign Vertti Kivi & Co, selvsagt i hvitt og blått (og sølv/grått), mens servise og tekstiler kommer fra Marimekko.
I tillegg skal den dynamiske led-belysningen kunne simulere nordlys.
Når det gjelder drikkevarer har kommer A350-en med en egen signaturdrink, «Blue Sky».
Den består av finsk blåbærlikør og fransk sjampanje og skal i følge Finnair «hylle den rene finske naturen og Toulouse der A350 ble bygget» (selv om det er minst 800 kilometer fra Airbus-fabrikken til Champagne-distriktet).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.