– Det føltes veldig bra. Det var en ordentlig bra flyvemaskin. Det er første gang jeg lander et fly uten å ha noen ting å skrive opp. Det er ikke noe galt med den, sa Morten Hanche etter landing.



Norsk F35 i lufta på Luke-basen, Arizona
Det ene av to norske F35 fly på Luke basen i Arizona, her med Morten Hanche ved spakene. Foreløpig flys det uten våpen om bord
Foto: Gro Holm

Støtte til bakkestyrker

Tett fulgt av et amerikansk F35-fly gikk turen sørover i ørkenlandskapet for å trene på støtte til bakkestyrker. Underveis kommuniserer pilotene med hverandre og med styrkene på bakken, en typisk situasjon med den type krigføring som drives av USA-ledede koalisjoner for tiden. Og her skiller flyet seg fra F16
– Det er mye enklere å ha oversikt over det som skjer rundt, det gir oss mulighet til å operere i nærheten av trusler som F16 ikke kan fikse, og det gir oss mye større rekkevidde. Det siste er ikke minst viktig for et langstrakt land som Norge, mener Hanche.




Hjelm til F35-flygere
Den amerikanske piloten Joseph Stenger viser fram hjelmen til 3,3 millioner kroner. Ved å vende hodet mot et av våpensystemene om bord, kan systemet raskt aktiveres med et trykk på 'joysticken'
Foto: Gro Holm

Hjelm til 3,3 millioner

Hjelmen er helt sentral i de nye flyene. Med den kan piloten «se» tvers gjennom flykroppen ned på bakken og bakover. Bilder fra 6 kameraer plassert rundt på flyet projiseres på en skjerm festet til hjelmen.
Ved å dra i spaker, som i en slags superutgave av Playstation, bestemmer flygeren hvilke bilder og hva slags data han får opp på skjermen.
– Helt surrealistisk, sier Morten Hanche.

Historisk dag

– Dette er en historisk dag, sier Generalinspektør for Luftforsvaret, Per Egil Rygg, som har tatt turen fra Norge for å se det norske flyet bli fløyet av en nordmann for første gang.
– Det er noe som skjer kanskje hvert førtiende år for en nordmann.
Han er ikke i tvil om at Norge trenger alle de 52 flyene som er bestilt, selv om prislappen er 68 milliarder 2015-kroner.



Per Egil Rygg
Generalinspektøren for Luftforsvaret, Per Egil Rygg, er overbevist om at F35 var det riktige jagerflyet for Norge. Han tror at alle tekniske utfordringer vil bli løst parallelt med at en tar flyet i bruk og skaffer seg flere erfaringer
Foto: Gro Holm

Problemer med programvaren

I USA er F35-programmet fortsatt kontroversielt. Formannen i Senatets forsvarskomité, republikaneren John McCain, kalte det senest i august «skandaløst» og forslo i oktober å kutte antall amerikanske F35. Stadig kostnadsoverskridelser, forsinkelser og problemer med programvaren som samler inn og deler informasjon er noen stikkord.
– Slik er det med all utvikling av nye fly, problemer dukker opp og må løses underveis, mener Generalinspektør Rygg om programvaren. Han sier også at de to flyene Norge har mottatt til nå har vært helt som bestilt og blitt levert før tiden.



To F35 i formasjon
Det er alltid minst to fly som trener sammen. De trener også på å landet på vingen til et annet fly, i tilfelle skade på fly eller illebefinnende hos flyger
Foto: Gro Holm

Fienden hemmelig

Alle norske F35-piloter skal trenes på basen i Arizona.
Som et ledd i treningen øves det på konkrete scenarioer med fiender som har paralleller i virkeligheten. Selvsagt øves det mot terrorister. Men når vi spør om Russland, er svaret skuldertrekk og smil.