Det uthevet i gult under; hva i huleste er dette? Det er nok en gedigen misforståelse av Gro Holm. Det betyr nemlig å lande i formasjon. En lander ikke oppå vingen, slik Holm synes å forstå det som. For ordens skyld: Hanche fløy F-35 første gang den 10. november.
Norsk F35-piloter med hjelmer til 3,3 millioner
PHOENIX (NRK): Jagerflypiloten Morten Hanche er første nordmann bak spakene på et norskeid F35 fly. I går kveld tok han av fra Luke-basen i Arizona.
– Det føltes veldig bra. Det var en ordentlig bra flyvemaskin. Det er første gang jeg lander et fly uten å ha noen ting å skrive opp. Det er ikke noe galt med den, sa Morten Hanche etter landing.
– Det er mye enklere å ha oversikt over det som skjer rundt, det gir oss mulighet til å operere i nærheten av trusler som F16 ikke kan fikse, og det gir oss mye større rekkevidde. Det siste er ikke minst viktig for et langstrakt land som Norge, mener Hanche.
Ved å dra i spaker, som i en slags superutgave av Playstation, bestemmer flygeren hvilke bilder og hva slags data han får opp på skjermen.
– Helt surrealistisk, sier Morten Hanche.
– Det er noe som skjer kanskje hvert førtiende år for en nordmann.
Han er ikke i tvil om at Norge trenger alle de 52 flyene som er bestilt, selv om prislappen er 68 milliarder 2015-kroner.
– Slik er det med all utvikling av nye fly, problemer dukker opp og må løses underveis, mener Generalinspektør Rygg om programvaren. Han sier også at de to flyene Norge har mottatt til nå har vært helt som bestilt og blitt levert før tiden.
Som et ledd i treningen øves det på konkrete scenarioer med fiender som har paralleller i virkeligheten. Selvsagt øves det mot terrorister. Men når vi spør om Russland, er svaret skuldertrekk og smil.
Støtte til bakkestyrker
Tett fulgt av et amerikansk F35-fly gikk turen sørover i ørkenlandskapet for å trene på støtte til bakkestyrker. Underveis kommuniserer pilotene med hverandre og med styrkene på bakken, en typisk situasjon med den type krigføring som drives av USA-ledede koalisjoner for tiden. Og her skiller flyet seg fra F16– Det er mye enklere å ha oversikt over det som skjer rundt, det gir oss mulighet til å operere i nærheten av trusler som F16 ikke kan fikse, og det gir oss mye større rekkevidde. Det siste er ikke minst viktig for et langstrakt land som Norge, mener Hanche.
Hjelm til 3,3 millioner
Hjelmen er helt sentral i de nye flyene. Med den kan piloten «se» tvers gjennom flykroppen ned på bakken og bakover. Bilder fra 6 kameraer plassert rundt på flyet projiseres på en skjerm festet til hjelmen.Ved å dra i spaker, som i en slags superutgave av Playstation, bestemmer flygeren hvilke bilder og hva slags data han får opp på skjermen.
– Helt surrealistisk, sier Morten Hanche.
Historisk dag
– Dette er en historisk dag, sier Generalinspektør for Luftforsvaret, Per Egil Rygg, som har tatt turen fra Norge for å se det norske flyet bli fløyet av en nordmann for første gang.– Det er noe som skjer kanskje hvert førtiende år for en nordmann.
Han er ikke i tvil om at Norge trenger alle de 52 flyene som er bestilt, selv om prislappen er 68 milliarder 2015-kroner.
Problemer med programvaren
I USA er F35-programmet fortsatt kontroversielt. Formannen i Senatets forsvarskomité, republikaneren John McCain, kalte det senest i august «skandaløst» og forslo i oktober å kutte antall amerikanske F35. Stadig kostnadsoverskridelser, forsinkelser og problemer med programvaren som samler inn og deler informasjon er noen stikkord.– Slik er det med all utvikling av nye fly, problemer dukker opp og må løses underveis, mener Generalinspektør Rygg om programvaren. Han sier også at de to flyene Norge har mottatt til nå har vært helt som bestilt og blitt levert før tiden.
Fienden hemmelig
Alle norske F35-piloter skal trenes på basen i Arizona.Som et ledd i treningen øves det på konkrete scenarioer med fiender som har paralleller i virkeligheten. Selvsagt øves det mot terrorister. Men når vi spør om Russland, er svaret skuldertrekk og smil.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.