Pionerjobb i Hjørundfjordfjella
"Norges geografiske oppmåling"
(NGO) vart grunnlagt alt i 1773, som "Den geographiske Opmaaling".
Frå 1830 vart namnet endra til "Norges geografiske oppmåling" (NGO),
og i 1986 vart etaten omdøypt til "Statens kartverk". Dette er i dag
Norges eldste offentlege etat.
NGO hadde m.a. som oppgåve på 1960-talet å etablere eit nytt
trigonometrisk nett (trekantnett = triangelnett) som grunnlag for økonomisk
kartlegging. Dette arbeidet inkluderte rekognosering, signalbygging og
triangulering. Trekanthjørna i triangelnettet er kalla trigonometriske punkt,
og vert merka i terrenget med ein metallbolt. Triangulering er naudsynte
vinkelmålingar for posisjonsfastsetting av trigonometriske punkt
(grunnlagspunkt) i forkant av kartkonstruksjon.
Før triangulering kunne starte vart det gjennomført signalbygging ved at
det vart plassert eit tilsiktingssignal over metallbolten i det trigonometriske
punktet. På fjelltoppar var dette signalet eit såkalla bardunsignal.
Odd
Røneid, frå Luster, hadde stilling som geodet
i NGO. På biletet står han som nr. to frå høgre. Hjørundfjord vart
pionerområde for NGO i 1961 ved at ein for første gong tok i bruk helikopter
som transportmiddel. Jobben gjekk ut på å rekognosere og planlegge oppbygginga
av triangelnettet. Arbeidet i Hjørundfjord vart gjort unna på ei veke. Odd Røneid hugsar framleis godt namn som
Jakta, Saksa, Slogen, Storhorn, Sylvkallen osv. Han minnest og året før då han
var med å planlegge nettet i Stranda og Sykkylven. Då gjekk det med 2 ½ månad!
Det vart mykje god trim…
I helikopteret var det, under slikt
oppdrag, til vanleg 4 mann: Pilot, mekanikar, geodet og medhjelpar. Tomas
Hustad - sprek ungdom frå Hustad – hadde den sistnemnde jobben i dette høvet.
Odd Røneid spør om Hustad - den gongen
brukte dei berre etternamn – ”kan hugse då vi stupte med helikopteret ut for
Kvitegga og ned i Norangsdalen?” Røneid
opplyser at han var livredd mang ein gong, men rekna med at flygaren også var
redd for livet og hadde full kontroll.
År 1961. Helikopteret er parkert på Sæbø. Helikopteret er ein Bell 47J frå Helikopterservice
i Oslo. Det har namnet ”Jan F” etter ein av grunnleggarane Jan F. Tenvig.
Frå
v.: Pilot Hans Andreas Solberg, flymekanikar Harald Kjennerud. Deretter Elias
Ørstavik i midten. Han var ikkje med i prosjektet, men var då tilsett i
fylkeskartverket i Sogn og Fjordane og var overlag interessert i det som
foregikk i Hjørundfjord denne veka. Vidare følgjer geodet i NGO, Odd Røneid og
medhjelpar Tomas Hustad. Foto: Anders
Hustadnes.
Jeg
har faktisk to artige helikopterhistorier fra Sæbø i 1961.
Den
ene har du allerede mottatt, men ei god historie tåler å bli gjentatt, og da har
du begge historiene samla.
Historiene er fortalt av Knut
Riise fra Rise i Bondalen i Hjørundfjord, kun en kilometer vest for Sæbø.
Knut Riise er for øvrig
søskenbarnet til nyhetsoppleser Arill Riise i TV2.
Knut Riise var 13 år i 1961 og
hadde aldri sett et helikopter på nært hold før.
1).
En ettermiddag sommeren 1961, mens
folk fra "N.G.O." og "Helikopterservice" var stasjonert på Sæbø i
Hjørundfjord i samband med et
landmålingsoppdrag, ble det avvikla en seriekamp i fotball på Sæbø stadion.
Samtidig med at fotballkampen
pågikk hadde helikopterpiloten behov for å teste helikopteret litt og foretok
noen manøvreringer i luftrommet
over Sæbø, som tilskuerne opplevde som spektakulære.
Det har blitt fortalt at ingen av
tilskuerne hadde sett et helikopter på nært hold før.
Da helikopteret dukka opp i
luftrommet over stadion og gjorde sine krumspring, satte den ene keeperen seg
like godt resolutt ned på ballen
for å se på helikopteret, samtidig som alle de andre aktørene på banen ble
stående for å se på det samme
helikopteret.
Alle ble imponert, og alle hadde
glemt at de egentlig holdt på med en fotballkamp.
2).
Sommeren
1961 hadde
det seg slik at flaggstanga på mønet av det fire
etasjer høge samvirkelagsbygget på
Sæbø
i
Hjørundfjord mangla
flaggline, og det var ikke så altfor enkelt å få tredd inn ei ny.
Pilot
Solberg og mekaniker Kjennerud, som den sommeren var på landmålingsoppdrag på Sæbø for
"Helikopterservice",
fant derfor ut at de skulle ta på seg jobben med flagglina en
kveld.
De
fikk med seg flagglina i helikopteret og
tredde den inn uten problem.
Dette
var til
stor beundring fra Sæbøfolket, som var tilskuere til manøveren mens de tviholdt på hodeplagga
sine.
Jeg
regner med at dere helikopterpiloter liker å høre slike helikopterhistorier fra
virkeligheten.
Du
får vurdere om disse to historiene fra Sæbø i 1961 fortjener en plass i "Grams
luftfartsblogg". J
Hilsen
Gunnar
Heltne,
landmåler.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.