– Her har et knippe politikere med sykkelavstand til Stortinget bestemt at vi skal innføre en skatt på to milliarder kroner, som betyr at man vender ryggen til Nord-Norge, vender ryggen til Nord-Vestlandet og Kyst-Norge, som står overfor store omstillinger i norsk industri.
Sånn åpnet Torbjørn Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart, debatten i Politisk kvarter.

– Jeg hadde ikke i min villeste fantasi trodd noe sånt. Høyre og Frp er blitt partiene for å fremme skatter og avgifter i luftfarten.
Se Politisk kvarter:


Torbjørn Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart og Ola Elvestuen, nestleder i Venstre diskuterte flyseteavgift i dagens Politisk kvarter

OPPHETET: Se hele debatten mellom Torbjørn Lothe og Ola Elvestuen. Programleder er Astrid Randen.

– Flytter kvoter til Europa

Videre sparte ikke direktøren på kraftsalvene for å beskrive hans synspunkter om avgiften på 88 kroner per sete.
– Vi har et klimakvotesystem i luftfarten, med et tak på utslipp. Med særtiltak i Norge flytter vi bare kvotene over til våre konkurrenter i Europa. Dette er molbopolitikk uten miljøeffekt.

Lothe mener regjeringen nå må ta en pustepause og utsette innføringen av avgiften, for ordentlig å finne ut av konsekvensene avgiften kan få og om det har en klimaeffekt. 1. april er datoen som er satt for innføringen av avgiften som kom etter forhandlingene mellom regjeringen og KrF og Venstre.
– Vi har også lettet på personbeskatningen. Summen av dette er et grønt skatteskifte som treffer hele befolkningen, sier Ola Elvestuen, nestleder i Venstre.

– Direkte feil

Elvestuen kaller Lothes utbrudd en kampanje der han bruker alle argumenter han klarer å komme på.
– Formålet er at folk og bedrifter skal tenke seg om en gang til før de velger å fly. Det er selve hensikten. At det ikke har noen klimaeffekt er direkte feil, mener nestlederen.
Et grønnere budsjett var helt avgjørende for at Venstre kunne være med å støtte statsbudsjettet for 2016. Elvestuen er tydelig på at flyseteavgiften er en del av det.
– Denne kritikken er spesiell med tanke på klimaforhandlingene som foregår i Paris nå. Vi trenger å motivere folk og land til å redusere utslippene, og så kommer det påstander om at enkeltpersoners beslutninger om å fly mindre ikke har noen betydning. Selvfølgelgelig blir det mindre utslipp av å fly mindre, mener Elvestuen.
– Det gir et utslag på 1,2 promille. Det er symbolpolitikk, kontrer Lothe.