søndag 13. desember 2015

Norges eldste landflyrute legges ned

Som du skjønner er dette en nyhet med historisk sus. Den er kun omtalt i en bitte liten notis i Stavanger Aftenblad, avisen som en gang i tiden var den mest etterrettelige luftfartsavisen i landet. (Red.)



Flyruten Stavanger-Newcastle som Widerøe har varslet at de vil legge ned, er Norges og Stavanger lufthavns eldste internasjonale flyrute med landfly.

Av JAN-PETTER HELGESEN
SOLA

Ruten ble åpnet 12. juli 1937, bare halvannen måned etter at Stavanger flyveplads offisielt var åpnet for trafikk. Det var det vesle britiske selskapet Allied Airways som sto for åpningsturen over Nordsjøen.  Med på flygingen var blant annet fruen til borgermesteren i Newcastle og den legendariske kaptein Hjalmar Riiser-Larsen fra Det norske Luftfartsselskap.
Fra Wikipedia
Flyet som ble benyttet var en fire-motors De Havilland 86A Express kalt «The Norseman». Det var en dobbeltdekker med plass til 11 passasjerer. Flygingen ble ingen økonomisk suksess. Flere avganger ble avlyst på grunn av manglende passasjerer. Dessuten var innslaget av gratisreisende stort. Inntil flygingen 9. september ble innstilt på grunn av de kommende vintermånedene, hadde bare 15 personer betalt billett.



Neste sommer kom flygingene i gang på nytt, men de ble raskt stoppet da Allied Airways fikk melding fra britiske myndigheter om at de ikke ville få subsidier til flygingene.

28. august 1939 åpnet daværende British Airways en forbindelse fra London via Sola og Fornebu til Bromma ved Stockholm. I perioder mellomlandet flyet i Newcastle. Maskinen var et helmetalls Lockheed 14 med plass til 10 passasjerer.

Tre dager etter åpningen brøt andre verdenskrig ut. Ruten måtte derfor flys i hemmelighet over Nordsjøen inntil tyskerne angrep Norge 9. april 1940.

Etter krigen var flyforbindelsen Newcastle- Stavanger operert av britiske selskap ved flere anledninger for kortere perioder.

Da oljevirksomheten kom til Stavanger i 1960-årene vokste trafikkgrunnlaget mellom Norge og Storbritannia. Det private britiske selskapet Dan-Air åpnet i begynnelsen av 1970-årene en daglig rute mellom London Gatwick, Newcastle og Sola.

Ruten ble fløyet med forskjellige flytyper inntil tidligere Braathens tok over i 1991. Dette selskapet fløy strekningen inntil SAS overtok eierskapet ti år senere. I en kort periode var Norwegian Air Shuttle innom forbindelsen med to daglige Fokker 50-flyginger. Dette opplegget ble et stort tapsluk og Widerøe tok over flygingene med Dash 8-300 året etter.
Senere har Widerøe operert strekningen med to og tre ukentlige rundturer. En periode for noen år siden prøvde også det britiske regionale selskapet Eastern Airways seg på ruten uten å lykkes. Nå gir også Widerøe opp turene 79 år etter den spede begynnelse for ruten i 1937.    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.