Som du skjønner er dette en nyhet med historisk sus. Den er kun omtalt i en bitte liten notis i Stavanger Aftenblad, avisen som en gang i tiden var den mest etterrettelige luftfartsavisen i landet. (Red.)
Flyruten
Stavanger-Newcastle som Widerøe har varslet at de vil legge ned, er Norges og
Stavanger lufthavns eldste internasjonale flyrute med landfly.
Av JAN-PETTER
HELGESEN
SOLA
Ruten ble åpnet 12. juli 1937,
bare halvannen måned etter at Stavanger flyveplads offisielt var åpnet for
trafikk. Det var det vesle britiske selskapet Allied Airways som sto for
åpningsturen over Nordsjøen. Med på flygingen
var blant annet fruen til borgermesteren i Newcastle og den legendariske
kaptein Hjalmar Riiser-Larsen fra Det norske Luftfartsselskap.
Flyet som ble benyttet var en
fire-motors De Havilland 86A Express kalt «The Norseman». Det var en
dobbeltdekker med plass til 11 passasjerer. Flygingen ble ingen økonomisk
suksess. Flere avganger ble avlyst på grunn av manglende passasjerer. Dessuten
var innslaget av gratisreisende stort. Inntil flygingen 9. september ble
innstilt på grunn av de kommende vintermånedene, hadde bare 15 personer betalt
billett.
Neste sommer kom flygingene i
gang på nytt, men de ble raskt stoppet da Allied Airways fikk melding fra
britiske myndigheter om at de ikke ville få subsidier til flygingene.
28. august 1939 åpnet
daværende British Airways en forbindelse fra London via Sola og Fornebu til
Bromma ved Stockholm. I perioder mellomlandet flyet i Newcastle. Maskinen var
et helmetalls Lockheed 14 med plass til 10 passasjerer.
Tre dager etter åpningen brøt
andre verdenskrig ut. Ruten måtte derfor flys i hemmelighet over Nordsjøen
inntil tyskerne angrep Norge 9. april 1940.
Etter krigen var
flyforbindelsen Newcastle- Stavanger operert av britiske selskap ved flere
anledninger for kortere perioder.
Da oljevirksomheten kom til
Stavanger i 1960-årene vokste trafikkgrunnlaget mellom Norge og Storbritannia.
Det private britiske selskapet Dan-Air åpnet i begynnelsen av 1970-årene en
daglig rute mellom London Gatwick, Newcastle og Sola.
Ruten ble fløyet med
forskjellige flytyper inntil tidligere Braathens tok over i 1991. Dette selskapet
fløy strekningen inntil SAS overtok eierskapet ti år senere. I en kort periode
var Norwegian Air Shuttle innom forbindelsen med to daglige Fokker
50-flyginger. Dette opplegget ble et stort tapsluk og Widerøe tok over
flygingene med Dash 8-300 året etter.
Senere har Widerøe operert strekningen med to og tre ukentlige
rundturer. En periode for noen år siden prøvde også det britiske regionale
selskapet Eastern Airways seg på ruten uten å lykkes. Nå gir også Widerøe opp turene
79 år etter den spede begynnelse for ruten i 1937.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.