Formålet med bloggen er å bidra til informasjon om luftfart av alle slag. Også litt om ubåter og forsvarsspørsmål. Nyheter vil du finne her også, en del på engelsk som er det mest brukte luftfartsspråket. Har du selv noe som bør komme ut, så send meg en mail til per.gram@hesbynett.no
Widerøe legger ned tre ruter og kutter kraftig i 14 andre ruter som følge av høyere avgifter, varslet seteavgift og fallende marked. Rutene mellom Stavanger og Newcastle og sommerrutene fra Torp til Bodø og Evenes legges ned, melder TV 2.
– Regjeringen medansvarlig for Widerøe-kutt
Leder i næringskomiteen Geir Pollestad (Sp) gir regjeringen og seteavgiften deler av skylden for at Widerøe må kutte i rutetilbudet.
Widerøe begrunner selv rutekuttet med høyere avgifter, varslet seteavgift og fallende marked. Geir Pollestad synes situasjonen er alvorlig, og mener regjeringen må skrote planene om en egen flyseteavgift.
– Dette er ingen miljøavgift, men kun en avgift for å dra inn mellom 1 og 2 milliarder kroner i året. Når vi nå ser hvor dramatiske utslag vi får av avgiften så må regjeringen vurdere om det er forsvarlig å innføre den. Dette er en uansvarlig næringspolitikk og en elendig distriktspolitikk, sier Pollestad til NTB.
Dårligere reisetilbud
I tillegg til de tre rutene som legges helt ned, kuttes flere ruter betraktelig. Dette gjelder blant annet Haugesund København som reduseres med 57 prosent, Bergen Haugesund reduseres med 42 prosent, Kristiansund Trondheim reduseres med 44 prosent og Kristiansand København reduseres med 30 prosent.
Rutekuttet går hardest ut over Torp og Kristiansand der det kuttes betraktelig i henholdsvis tre og fire ruter.
– Disse rutekuttene vil gi næringsliv og folk et dårligere reisetilbud. Det skjer særlig gjennom innføring av en mangelfullt utredet og lite treffsikker avgift. Det er særlig alvorlig at det er regioner som i utgangspunktet har et svakt flytilbud som rammes hardt, sier Pollestad.
Widerøe legger ikke skjul på at de føler seg presset av høyere avgiftsnivå, i tillegg til en ny markedssituasjon.
– Vi er i en situasjon der markedet har gått ned i norsk luftfart og arbeidsgiveravgiften har gått opp. Og fra nyttår øker momsen, Avinors startavgifter og CO₂-avgiften, sier administrerende direktør Stein Nilsen i en pressemelding.
Selskapet varsler også at det kan komme flere kutt.
– Vi kan heller ikke utelukke at det blir flere konsekvenser når den nye seteavgiften innføres fra 1. april, sier Nilsen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.