onsdag 1. juni 2016

Ryanair flytter over fjorden - Nettavisen


Jubel på Torp


FORNØYD: Markedssjef Tine Kleive-Mathisen ved Torp Sandefjord lufthavn er fornøyd fordi de får åtte nye ruter som følge av Ryanairs nedleggelse på Rygge. I bakgrunnen snakker Ryanair med pressen.© Jørgen Berge ,Nettavisen FORNØYD: Markedssjef Tine Kleive-Mathisen ved Torp Sandefjord lufthavn er fornøyd fordi de får åtte nye ruter som følge av Ryanairs nedleggelse på Rygge. I bakgrunnen snakker Ryanair med pressen. - Det betyr flere titalls nye arbeidsplasser på Torp, sier markedssjefen.
Men Ryanair-exiten er ikke bare dårlig nytt. På naboflyplassen Torp Sandefjord lufthavn jubler de over at de nå får åtte nye flyruter.
- Det vil bety flere titalls nye arbeidsplasser i regionen vår, sier en fornøyd markedssjef ved Torp Sandefjord lufthavn, Tine Kleive-Mathisen, til Nettavisen.
Torp overtar Rygges flyruter til Alicante, Gdansk, Gran Canaria, Krakow, Manchester, Milano, Tenerife og Warszawa. 16 ruter kanselleres, og selskapets London- og Vilnius-ruter flyttes til Oslo lufthavn Gardermoen.

- Vi har stor sympati

Kleive-Mathisen sier samtidig at hun føler med de ansatte på Rygge.
- Vi har stor sympati og føler med kollegaene våre på Rygge hvis de nå må legge ned. Dette er en avgift som innføres som ikke er konsekvensutredet, og som får store konsekvenser for dem, sier hun, og legger til:
- Avgiften er særdeles, særdeles uheldig.
For Torp sin del betyr det nå altså likevel en oppsving. Etter flere år med trafikknedgang vil det nå bli en økningen igjen, 19 år etter at Ryanair begynte å fly derfra.
- De hadde i sin tid et veldig stort volum hos oss, og fløy en million passasjerer fra oss i 2009. Nå velger de å beholde femti prosent av kapasiteten i Norge, og gir oss åtte ruter, hvorav noen av dem er helt nye for flyplassen, forteller Kleive-Mathisen.

- Kjærkomment for oss

Med de nye rutene vil flyplassen få mellom 400.000 og 500.000 passasjerer årlig.
- Vi har jo bygget ut flyplassen vår de siste årene, og har hatt en fallende trafikk de to siste årene, men har kapasitet til 2,5 millioner passasjerer. Nå ser vi at vi får en vekst igjen, og det er kjærkomment, sier hun.
Ifølge Kleive-Mathisen betyr 1000 passasjerer anslagsvis én arbeidsplass.
- Dette vil innebære et volum på en del hundre tusen passasjerer, og det vil bety oppskalering blant eksisterende leverandører og samarbeidspartnere, og vil bety flere titalls arbeidsplasser på Torp og i regionen vår, sier markedssjefen til Nettavisen.

- Veldig forskjellige flyplasser

Hun påpeker at Torp og Rygge er to veldig forskjellige flyplasser.
- Rygge ligger veldig nær Oslo, og konkurrerer i det markedet. Vi har en avstand til Oslo som gjør at vi har vårt eget nedslagsfelt. Det har alltid vært stor forretningstrafikk på Torp, og vi har flere bein å stå på. Sånn sett er vi en veldig annerledes flyplass, sier Kleive-Mathisen.
- Så nå blir det feiring hos dere?
- Vi gleder oss over å kunne vokse igjen, for det har også vært tøffe tider hos oss. Vi har veldig store kostnader, ikke minst knyttet til Avinor-systemet og lufttrafikktjenesten. Vi trenger trafikk, og vi trenger passasjerer og inntekter, sier hun til slutt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.