søndag 5. juni 2016

SAR - S-92A skuffer - Skal EC225 få fly redningsoppdrag?

S-92A mock up på Farnborough 1992 - Foto: Per Gram
 
Styret i Helikopter Service AS var på Farnborough i 1992 for å se på arvtakeren til S-61N. Ideen var at maskinen skulle utføre alle oppdrag som S-61N kunne klare. Det gjaldt også konvertering til SAR utgave på kort varsel, slik en kunne med forgjengeren. Det måtte altså være mulig å installere redningsheis samt at døråpningen var bred nok til å ta båre. Vi så dessverre at maskinen utviklet seg i en annen retning og nå må en uten videre kunne si at den er en skuffelse.

Ketil Karlsen i Olje- og Energi mener at EC225 må få fly såkalte røde oppdrag, altså oppdrag der det står om liv. Vel, to totalhavarier av noe som ser ut som samme årsak, er for voldsomt til å sende maskinen i luften igjen. Jeg ser på maskinen som livsfarlig å fly, rett og slett. Nå må havarikommisjonen finne årsaken, noe de antakelig har. Deretter må feilen utbedres. Airbus har imidlertid gjort seg særdeles upopulære gjennom sin amatørmessige takling av ulykken. Det kan bli vanskelig, for ikke å si umulig,  å rette opp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.