Vi har jo 3 kontrollsentraler i kongeriket. Men
beredskapsmessig har en enda ikke klart å få en av de andre til å ta over, når
en kollapser.
Og prosedyrekontroll er ikke lenger tema - ingen kan det
lenger, det er heller ikke noe krav om det.
"Back-up" er å kjøre ett og ett fly, etter at alt er stoppet.
Sånt tar tid.
Og i et beredskapskonsept kan det jo være litt av hvert å
gruble over. (Red.)
Radartrøbbel på Sola stanser alle fly på Vestlandet
Flytrafikken på Vestlandet er fullstendig lammet etter at Sola lufthavn fikk tekniske problemer med en radar.
Lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen ved Stavanger lufthavn, Sola, opplyser til Stavanger Aftenblad at alle avganger på Vestlandet er stanset inntil videre. Det bør ta «relativt kort tid» å fikse feilen, men sier han ikke kan garantere det.
– Vi har oppdaget en ustabilitet ved radaren ved Stavanger kontrollsentral. Vår prosedyre når noe slik skjer, er å tømme luftrommet, sier Lorentzen.
Også Avinor varsler om at det jobbes med å lokalisere og utbedre feilen. De berørte flyplassene er Bergen lufthavn, Stavanger lufthavn og flyplassene i Haugesund, Førde, Florø, Sandane, Sogndal og Stord.
– Grunnet tekniske problemer er luftrommet over Vestlandet stengt. Dette vil medføre forsinkelser. Det jobbes for fullt med å utbedre feilen, opplyser Avinor på Twitter.
Jan-Gunnar Pedersen, direktør for underveistjenester i Avinor, sier til Rogalands Avis at det dreier seg om utstyrsproblemer på kontrollsentralen på Sola.
– Vi er i ferd med å lokalisere feilkilden. Feilen var såpass alvorlig at vi ikke vil slippe flere fly ut eller inn av luftrommet, sier Pedersen.
Også helikoptertrafikken er berørt, men nødflyginger omfattes ikke av flyforbudet.
Vi kommer snart tilbake med mer...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.